duminică, 25 ianuarie 2015

Senzatia de rau pe timpul calatoriilor

Răul de mișcare sau kinetosis este o reactie a corpului, o tulburare ce afectează majoritatea persoanelor aflate în miscare pasiva - în general pe timpul unei calatorii cu un mijloc de transport. Primele senzatii sunt de usor disconfort, cu mici frisoane sau transpirații reci si goluri în stomac. Atunci când apar varsaturile, alinarea senzatiei de rau este doar de scurta durata. Daca deplasarea continua, afectiunile se agraveaza, grețurile devin extreme si vărsăturile repetate duc la deshidratarea corpului. În cazurile grele pot aparea depresii severe.
Pe timpul călătoriei, indiferent de vehicul, organele de simț transmit informații contradictorii despre poziția spațială și mișcarea corpului. Receptorii echilibrului din urechea internă sesizează mișcarea și în acelasi timp, receptorii vizuali sesizează aparenta stare de nemișcare. Cele două informații contradictorii ajung la creier și conflictul de informații deruteaza, în organism se declașează un semnal de eroare, un reflex de stress la nivelul anumitor receptori antihistaminici care apare sub forma unei indispoziții cu intensitate variabilă. Un studiu a relevat faptul ca simptomele în cazul femeilor si al barbatilor nu difera si analiza reactiilor a dovedit ca factorii psihologici - introversiunea sau stresul, nu schimba intensitatea raului de miscare.
Simptomele dispar în majoritatea cazurilor atunci când deplasarea se oprește, cel mai târziu în termen de două-trei zile. Semnificativ este faptul că cel care conduce vehicolul este cel mai putin afectat de raul de miscare. Se întâlnesc frecvent cazuri când spre exemplu pe o navă, întregului echipaj îi este este rău si doar timonierul nu este afectat, sau pe sosea, toți ocupanții unei automobil au amețeli cu excepția conducătorului auto ☺
S-a constatat ca sensibilitatea la miscarea pasiva este puternic dependentă de vârstă. Copiii sub doi ani nu sunt afectati, la vârsta de 12 este atinsa reactia maxim apoi tendința de a fi afectat de mișcare scade din nou.
În funcție de mijlocul de transport, răul de mișcare poate fi: rău de mare (apare pe vapoare, ambarcațiuni, iaht-uri, submarine), rău de avion (se manifestă în avioane, elicoptere), rău de mașină (pe timpul deplasarii cu automobile, autocare, trenuri), sau rau de... roller coaster, simulatoare, nave spațiale si chiar în timpul folosirii anumitor dispozitive de realitate virtuală.
Copil fiind, îmi amintesc ca de câte ori urcam cu automobilul sau autocarul serpentinele dintre Sibiu si Paltinis, mi se facea rau, uneori tare rau! Am învatat sa ma feresc sa urc pe legane cu lanturi sau roller coaster si între timp, stiu ca pe timpul deplasarii cu automobilul nu am voie sa lecturez. Sensibilitatea nu a disparut niciodata si atunic când calatoresc mai multe ore cu autocarul sau cu avionul, iau o pastiluta de Reisegold (Dimenhydrinat 50 mg / tableta). Efectul de liniste este asigurat pentru aproximativ patru ore.
Pentru croaziera pe Marea Mediterana mi-am facut griji, pentru ca au fost sapte zile pe valuri. Am întrebat la farmacie si mi-a fost recomandat leucoplastul Scopoderm TTS (Scopolamina 1,5 mg/ leucoplast). Leucoplastul se aplica în spatele urechii si efectul dureaza 48 de ore. Am avut grija sa-l înlocuiesc la timp si pe întreaga durata a concediului nu am suferit nici o clipa de discomfort.

Răul de mare este cunoscut încă din antichitate. Cauzele răului de mare au fost determinate în anul 1881 de către medicul american William James care a observat că surzii nu au rău de mare. El a concluzionat că sediul acestei maladii se află în urechea internă, careia i-a acordat rolul principal în păstrarea echilibrului corpului.
La apariția răului de mare contribuie bineîntels și alți factori cum ar fi condițiile de navigație (durată, tipul ambarcațiunii, mișcările combinate ale hulei de tangaj și de ruliu, mirosul de combustibil), oboseala, frigul, foamea precum și vederea altor persoane cu rău de mare. Pe timpul mai multor studii s-a constatat ca din totalul celor care călătoresc pe mare,  în special pe vasele mari, în conditii de mare agitată 90 % din calatori suferă de rău de mare. Dintre acestia, 30 % sufera chiar si pe timp de mare liniștită.
Răul de mare este ameliorat sau poate să dispară în totalitate după o perioadă de 2-3 zile de navigare pe mare, atunci când organismul începe să se adapteze la călătoria pe mare.
PS: Atentie la contraindicatii, reactiile averse, alergii si tot ce scrie în modul de administrare al tabletelor sau leucoplastului! Recomandarea trebuie sa vina neaparat din partea unui medic sau farmacist!

31 de comentarii:

1. Imi amintesc ca aveam rau de masina cand eram copil. Intre timp mi-a trecut, sau m-am obisnuit, dar nici acum nu pot citi pe parcursul calatoriilo cu masina :D.
    In schimb am simtit o senzatie destul de puternica de disconfort pe parcursul traversarii in Corsica, dar probabil ca ai dreptate, daca ar fi vorba de o calatorie mai lunga pe mare dupa cateva zile organismul s-ar acomoda. Altfel pastilutele de genul celor recomandate sigur fac minuni :)).

1. Eu sensibila am ramas, ca in copilarie :)) În automobil nu mi-e rau decât pe drum cu serpentine, în avion, depinde de locul pe care-l am la bord si bineînteles de turbulentele atmosferice :))
      Cât privesc calatoriile pe valuri, cu cât mai mare este vasul, cu atât mai putin te afecteaza tangajul. Pastilele sunt recomandate pentru drumuri scurte, de pâna la o zi. Leucoplastul este bun pentru vacante petrecute pe mare :)

2. Pe vapor am fost o singura data si nu pe mare ci pe Dunare.Eram in Budapesta .Inainte de a urca pe vapor imi faceam probleme nu de alta dar orele pe care le-am petrecut pe Dunare au fost inedite.Am dansat dansuri populare de Bihor si maghiare alaturi de alti dansatori sau chiar de invitati.Eram la "Intalnirea romanilor de pe Dunare",intalnire organizata de Ambasada Romana din Budapesta.
    N-am purtat plasture ,dar am jucat de numa ,numa.:))
    Valurile fac diferenta.:) Cand voi juca pe un vas de croaziera pe mare o sa iau aminte si-mi pun si plasture.
    Pupici!

1. ma bucur ca ati petrecut frumos pe Dunare! Si eu am petrecut un revelion acum doi ani pe un vas ce a navigat Dunare si habar nu am avut ca plutim! Ne-am deplasat din Kelheim pâna aproape de Linz, în amonte si aval, am trecut prin ecluze... A fost superb si nu am luat nici pastile si nici de plasture nu stiam pe atunci. Dar nicio calatorie cu vaporasul, salupa sau bacul nu se poate compara cu traversarea unei mari, pe un vas de croaziera.
      te pup. Duminica faina! ☺

3. Avantajul medicinii contemporane. ;)

1. ;) poate ca peste 100 de ani calatoriile vor presupune cu totul si cu totul altceva decât ceea ce cunoastem noi astazi...

4. Scopolamina este substanta activa din clasicul Scobutil. Interesanta metoda! :)

1. dozele mici de scopolamină au un efect ușor sedativ, spasmolitic și antiemetic însa dozele mari sunt toxice!

2. Stiu toate efectele posibile! Mi-am tocit neuronii in facultate! :))))))))

3. aha... Uite ce putin stim noi bloggeri despre tine! ce facultate ai absolvit, daca-mi este permis sa întreb?

5. Nu am o problena cu trenul, avionul! Masina o ador...:)
    Insa doar gandul ca as putea sa ma urc intr-un ciocan, caracatita, lanturi, trenuri suspendate imi provoaca rau....:))
    Si culmea, cand eram copil le.adoram! Dar deodata a inceput sa-mi fie teama.de.ele....
    Pup!

1. prima data când am urcat pe roller coaster a fost acum 10 ani în Disneyland Paris, m-au fraierit fetele! nu mai urc niciodata în viata mea! :)))
      pup si eu. Start bun în noua saptamâna!

6. nici eu nu pot citi cand calatoresc cu autocarul, in masina sau autobuz, brusc mi se face rau...
    in rest nu sufar de ameteli nici in avion, nici pe vapor...
    totusi, cand am fost in vacanta la Sulina, am ales sa plecam cu vaporul din Tulcea ca sa facem o plimbare mai lunga, a durat cam 4 ore calatoria...a fost foarte placut si nu am avut nicio problema...atunci...
    totusi, doua zile dupa, in momentul cand ma intindeam in pat si inchideam ochii simteam ca patul se leagana si ameteam :))
    asa ca la intoarcere am luat salupa :))

1. Practic, am folosit leucoplastul ca o metoda preventiva :) dar ma gândesc ca probabil as fi rezistat pe timpul croazierei, pentru ca Mediterana este relativ calma (Helmut nu a luat nimic împotriva raului de mare). Cu siguranta o calatorie pe ocean este cu totul altfel!
      Mie tare mi-a lipsit leganatul când mergeam la culcare. Zau, fara gluma, foarte de placut a fost somnul pe vas!
      pup draga mea draga :-* Un start bun în noua saptamâna!

7. Interesant ce ne spui tu aici... in curând o sa existe un plasture pentru orice. Asta nu e rău, presupun ca efectele adverse sunt mai puține decât în cazul medicamentelor care ajung și prin stomac, sau ma înșel?
    Cum ar fi un plasture care să-ți potolească foamea? E un subiect care ma interesează momentan, fiindcă am sărit peste micu dejun. Neavând plasture, ma duc sa remediez problema, înainte sa ma ia cu vertij ☺

1. :)) aveam un coleg la serviciu, supraponderal. Stiu de la el ca exista un cercel de presopunctura, care cica ar scadea senzatia de foame, dar efectul nu s-a vazut :))) A facut si câteva sedinte de hipnoza, la fel fara efect... ma refer la scaderea in greutate, nu la pototlit foamea :) Asa ceva înca nu s-a inventat, asa ca bine faci ca dai o tura pe la frigider :))
      te pup. Start bun în noua saptamâna!

8. Cu vaporul mi-a fost rău o singură dată, cred că eram prin liceu. În rest, nu am probleme cu niciun fel de modalitate de transport. Din fericire, căci îmi place mult săs călătoresc. Sora mea avea probleme la mersul cu maşina şi trebuia să ia mereu pastiliţe, Emetiral era în copilăria noastră. Acum nu mai trebuie să ia nimic, iar copiii noştri nu au avut nici ei nevoie. Reţin plasturele acesta este o informaţie care poate fi utilă pentru mulţi oameni cu probleme de rău de mişcare.

1. nici mie nu-mi mai este rau pe timp de calatorii, decât în cazuri exceptionale si atunci iau cum spuneam aici, o pastila de Reisegold. Spre exemplu am fost odata într-o excursie cu un autocar cu doua nivele si am avut loc chiar în fata, deasupra soferului... oooo, fiecare curba am simtit-o în stomac! :) Sau o data am zburat mai multe ore, cred ca spre Egipt sau Madeira si am prins o zona cu "goluri de aer"... Daca nu aveam pastilute, precis trebuia sa folosesc punga pusa la dispozitie în buzunarul scaunului :))
      Plasturele transmite substanta de calmare prin piele si nu ai nicio grija, decât sa îl înnoiesti la 48 de ore. Daca ar fi fost sa iau tablete, ar fi trebuit sa înghit la fiecare 6 ore si... pentru 7 zile de calatorie, mi-as fi dat stomacul peste cap ;) (ce expresie ciudata ☺☺☺ cum Dumnezeu sa-ti poti da stomacul peste cap!?!)
      te pup. Un start bun în noua saptamâna!

9. Uf, eu m-am chinuit mult cu raul de masina in copilarie. Devenise o adevarata neplacere sa merg cu masina si stiu ca mama facea tot ce putea sa imi usureze starea de rau. Am luat si pastile, nimic nu a ajutat prea mult.
    Cu timpul insa raul s-a mai diminuat si acum sunt chiar bine. Doar ca nu pot sa citesc sau sa ma uit pe un laptop / telefon prea mult in masina ca iar mi se face rau.
    M-am mirat ca nu am avut probleme la mersul cu vaporul de croaziera. Singurele dati cand mi-a fost rau pe mare a fost la drumurile cu catamaranul, care merge mult mai repede si in care ma simt rau non stop.
    Bun trucul tau cu plasturele, nu am stiut ca exista asa ceva, sunt curioasa daca se gasesc si in Romania prin farmacii.
    Sa ai o saptamana frumoasa

1. sunt persoane mai sensibile (cum esti tu si eu) însa sunt multi carora deplasarile cu mijloacele de transport nu le provoaca rau... Se spune ca acele persoane care nu sufera de rau de miscare au receptorii adrenergici α2 slabi.
      Te pup. Un start bun în noua saptamâna!

10. Am avut mult de furcă cu fiica mea, în legătură cu răul de mișcare, în mașină. De mică, mică îi era teribil de rău, drumuri mai lungi de 30-40 km erau mari provocări. De-a lungul timpului a luat tot felul de pastile, preventiv sau chiar pe timpul deplasării. Culmea, cu autocarul senzația era aproape inexistentă. A crescut și problema s-a remediat, în sensul că acum stă pe scaunul șoferului și nu pare să mai aibă probleme de acest fel. :)
    Am ieșit cândva cu o bărcuță pe Marea Adriatică și totul a fost în regulă până când ne-am oprit. Deși era o zi cu mare calmă și aproape nicio unduire nu strica oglinda apei, în 5 minute am avut mari probleme, și eu și fiica mea! :) Am reluat deplasarea, cu motorul la turație minimă și am amjuns cumva la mal ....

1. da, asa este ☺ nimeni nu e scutit de senzatii ciudate pe timp de calatorii, atâta doar ca la unele persoane se manifesta mai puternic si la altele foarte slab. Fiica ta va avea probabil toata viata o sensibilitate, din fericire iata, exista produse medicale care amelioreaza starea de disconfort.

11. Voi căuta şi eu plasture prin farmacii. Sper să existe în Romania..
    Eu am rău de maşină şi orice mijloc de transport. În avion n-am nici cea mai mică problemă, nici în barcă sau vapor nu am avut :) Poate pentru că nu am nici avion, nici yaht (şi n-ar avea nici un rost să am rău de transportul cu ele), în timp ce mijloacele de transport trebuie să le folosesc zilnic :)
    Te pup, o săptămână cât mai plăcută să ai!

1. sper sa reusesti sa gasesti mijlocul cel mai sanatos sa scapi de rau-de-masina! pup
      Un start bun în noua saptamâna! :)

12. N-am avut niciodata rau de masina, nici de tren, avion sau vapor. N-am nicio treaba, oricat ar zdruncina sau legana de tare. Ca sa nu mai zic ca atunci cand calatoresc cu aceste mijloace, am parte de un somn minunat. Imi amintesc din anii studentiei cand, mergand de la Sibiu spre casa, am adormit vartos exact inainte de sosire si m-am trezit pe la... Calarasi! Am ras pe cinste de o asemenea patanie. Mai ales ca si ceilalti din compartiment au patit la fel! :D
    In schimb, consoarta mea.... e mereu cu nasul la geam, caci e tare sensibila la calatorii. Noroc ca Sara seamana cu taica-sau!
    O saptamana frumoasa, cu multe bucurii, draga Carmen! :-)

1. esti fericit! Simpatica patania cu calatoria involuntara pâna la Calaras! sper ca nu a fost scumpa o asemenea experienta si ca "nasul" a închis ochii :))
      Ma bucur ca Sara nu simte disconfort pe tipul deplasarilor cu masina sau alte mijloace de transport. O înteleg bine pe sotia ta :)
      Tansmit numai gânduri bune, întregii familii. Un start bun în noua saptamâna, Alex draga!

13. Ma bucur ca ai avut la tine plasturele si ai putut sa treci cu bine peste raul de mare si autocar !
    Eu nu am probleme, dar cine stie... :)

1. l-am utilizat profilactic :)) în sensul ca nu am testat daca mi-e sau nu rau, pur si simplu mi-am lipit primul imediat ce vasul a început sa faca manevrele de desprindere de mal... Miscarile le-am simtit puternic de tot :)) Cutia a avut 5 plasturi si eu în 8 zile am folosit 4... a mai ramas unul. Trebuie sa citesc ce termene de valabilitate are :) cne stie când si daca voi mai avea nevoie. Plasturele a fost bun, având în vedere ca am trait pe vapor o saptamâna.
      Pup draga mea. Noapte buna!

14. Ameteli pe masina are sotul meu, cu toate investigatiile facute nu stim de unde sunt caci pana anul trecut nu suferea si a fost si pe nave. De inaltime nu are rau, doar de cel din miscare, uneori si cand se pune la somn, dupa un tratament de lunga durata au disparut cele din senin. Multumesc pentru postarea, e folositoare! x

15. Am un rau de masina incredibil , si as vrea sa stiu mai mult , eu personal pe drum cu multe gropi sau cu drum circular ma ia imediat raul de masina , poate fi si din cauza ca ma gandesc la asta??? Cu trenul nu am nicio problema,el mergand continuu in sens drept

16. buna ziua,interesante comentariile, as vrea sa stiu daca exista plasturii si in romania,sufar de rau de miscare ingrozitor si nu pot calatori nici macar 5 km,multumesc