miercuri, 31 august 2011

Reteta pentru placinta cu prune

 Zwetschgendatschi (Placinta cu prune) specifica Bavariei, dar pregatita si în Austria si Elvetia, este una din cele mai îndragite placinte de vara. Traditia se pierde în negura timpului si Augsburgul pretinde chiar ca ar fi inventat reteta :)
Este o placinta usor de preparat si am sa va dezvalui în final, de ce sustin aceasta.
Se cern 500 g. faina întrun castron, se pune la mijloc un cub de drojdie proaspata (42 g.), se acopera cu 60 g. zahar si 250 ml. lapte preîncalzit si se începe usor framântatul. Se adauga o priza sare, 100 g. unt (sau margarina), un ou si se framânta totul pâna când aluatul este omogen. Se acopera castronul cu un stergar si se lasa la loc caldut, circa 40 minute. În acest timp, aluatul îsi va dubla volumul. Se frâmânta din nou si se lasa înca 15 minute acoperit.
Pentru "fulgii" cu care se va orna placinta, se pregateste separat un aluat din: 150 g. faina, 200 gr zahar, 125 g. unt si un plic zahar vanilat. Se pune la rece pentru a putea fi modelat ca o plastilina.
Prunele (circa 2 kg) se spala, se scurg bine de apa si se înjumatatesc, îndepartând sâmburele.
Pe tava tapetata (sau acoperita cu hârtie pergament) se întinde aluatul si cu multa rabdare, se acopera întreaga suprafata cu jumatatile de prune, ordonând semiluna-în-semiluna. Se pudreaza cu scortisoara dupa care se împrastie "fulgii" obtinuti fie rupând cu mâna bucatele din aluat special pregatit, fie dând aluatul pe razatoarea mare (nu pe cea fina).
Se pune tava în cuptorul preîncalzit, si se coace circa 30 minute /190°C. Asta este toata filozofia! 
Luni, când m-am întors de la serviciu, în fata usii ma astepta un cosulet cu prune proaspat culese de vecina mea - Hellen. Cum am intrat în casa, gândul mi-a zburat la "galuste cu prune" dar sotul meu si-a dorit "Zwetschgendatschi". Nu doar ca si-a dorit, dar s-a si oferit ca în ziua urmatoare sa o prepare (el este înca pâna la sfârsitul anului acasa, în concediu de recuperare postoperatorie), cu conditia sa îi scriu reteta. Zis si facut.
Marti dimineata, m-a sunat de trei ori la birou, sa mai ceara lamuriri, în legatura cu fulgii si timpul de coacere. Dar când am ajuns acasa, prajitura era gata, aburind în cuptor. Am primit imediat doua bucati, ornate cu floricele :) farfurie pe care am si folografiat-o, pentru Miercurea-fara-Cuvinte.
Sotul meu gateste cu multa placere (în Germania majoriatea barbatilor gatesc pentru familie) dar prajituri nu a facut niciodata. Vreau sa spun ca daca unui începator i-a reusit perfect, atunci poate avea fiecare curaj sa probeze reteta. Reusita este sigura! Mentionez ca astazi am luat câte o bucata de placinta pentru colegii de birou, sa-i servesc la cafeluta de dimineata si toti mi-au laudat barbatul! Helmut este tare mândru! Si eu cu el! ;)

35 de comentarii:

  1. Si eu gateam candva, insa daca era ceva reusit, apetisant, chiar daca era gatit de sotie, ziceam ca meritul este al fetelor...

    RăspundețiȘtergere
  2. daurel,
    :) acum am înteles poanta! Draguta!
    Fetele mele nu sunt acasa, tocmai se pragatesc cu mutatul (peste o luna începe si cea mica primul semestru la Universitate).
    Dar ai perfecta dreptate, si în cazul placintei de fata, "meritul a fost al fetelor" ;)
    Noapte buna, Aurel!

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca bucuroasa as accepta un pachetel cu ceva placinta in el...arata delicioasa, plus ca nu am amncat niciodata as aceva.Multumim de reteta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Bravo, Helmut! Si multumim pentru reteta, Carmen! Noi o pregatim diferit, dar merita sa incercam si reteta bavareza ca arata tare apetisant.

    RăspundețiȘtergere
  5. chiar daca noi suntem grozave in bucatarie , barbatii sunt cei mai buni bucatari :) Helmut este un bucatar amator dar talentat :)

    o zi minunata sa ai Carmen !

    RăspundețiȘtergere
  6. Arata bine si am s-o incerc si eu cat de curand. O sapyamana buna !

    RăspundețiȘtergere
  7. Lumi,
    arata-i sotului tau reteta si propune-i sa faca placinta :) spune-i ca este o competitie pentru barbati :))

    RăspundețiȘtergere
  8. acum trebuie sa ma grabesc sa cumpar prune :)
    e delicioasa

    RăspundețiȘtergere
  9. Chiar mă faci să încerc, dacă cei mai buni bucătari sunt bărbaţi... :)
    Problema e că aş vrea să-i fac o surpriză doamnei mele, dar ea stă numai acasă. Aici e problema mea...
    Dar o trimit într-o seară mai devreme la culcare, închid bine uşile (să nu "adie" aroma) şi văd eu cum mă descurc...

    RăspundețiȘtergere
  10. faina tare reteta, mai ales ca eu sunt inebunita dupa prune si tot ce contine prune. Cred ca o sa fac si eu . O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  11. Recomand la Toti reteta asta! Cum am vasut-o am si zis la mama sa incerce daca poate sa o faca. Acuma o prepara sper sa iasa si sa fie buna:)

    RăspundețiȘtergere
  12. Karma police,
    watch out! It runs on the keyboard :))

    RăspundețiȘtergere
  13. Alina,
    :) acum a prins curaj si vrea sa faca zilnic prajituri! la silueta nu se mai gândeste :))
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
  14. Rokssana,
    Helmut gateste cu placere, de aceea îi reusesc toate retetele pe care le încearca din cartile pe care si le-a cumparat în decursul anilor.
    Dar Andy al tau este un profi... Îmi închipui ca esti o rasfatata!
    O zi faina va doresc! ;)

    RăspundețiȘtergere
  15. Praf de stele,
    stiu ca tu esti o mare gospodina si ma bucur mult sa aud ca ai probat aceasta reteta! sa-mi povestesti neaparat cum v-a placut placinta!
    O zi faina!

    RăspundețiȘtergere
  16. Sophie,
    :) si eu trebuie sa merg sa cumpar, ca pâna sa fac galustele cu prune -din restul prunelor care au ramas de la placinta... am tot mâncat câte una, înca una...Acum nu mai!

    RăspundețiȘtergere
  17. Max,
    neaparat sa încerci! dar trimite-ti Doamna la coafor, spre exemplu ;) sau la o prietena la o sueta.
    Sa-mi povestesti cum te-ai descurcat!

    RăspundețiȘtergere
  18. Minoki,
    este usor de pregatit si o reusita garantata... Nu mai pomenesc cât este de gustoasa!
    Sa ai o zi minunata! :)

    RăspundețiȘtergere
  19. Ionut,
    sa-i transmiti neaparat mamei tale, salutari din partea mea.
    Sa-mi spui cum ti-a placut placinta! :)
    O seara minunata sa aveti!

    RăspundețiȘtergere
  20. Gata! Am si mancat-o dar a fost prea mica ori pofta era mare:) Delicioasa! Dar era sa se incurce la pliculete de zahar vanilat (era sa puna 2 dr eu iam zis ca in retetai doar 1)

    RăspundețiȘtergere
  21. Ionut,
    o tava a fost prea putin pentru tine?! sau mai ai vreo 6 frati? :))
    Ma bucur ca ati probat reteta si ca v-a reusit asa de bine! Ai o mamica grozava!

    RăspundețiȘtergere
  22. In Germania majoritatea barbatilor gatesc pentru familie???!!!! ..Si eu de ce aflu deabia acum???? :)

    RăspundețiȘtergere
  23. Teodora,
    :) niciodata nu e prea târziu!

    RăspundețiȘtergere
  24. ai si de ce sa fii mandra...Helmut se pare ca e mai mult decat priceput :)
    nu prea am talent la prajituri...dar asa cum descrii tu reteta pare usor de facut...acum nu-mi ramane decat sa verific :))

    RăspundețiȘtergere
  25. Pandhora,
    recomand reteta cu drag! Pupici

    RăspundețiȘtergere
  26. o noapte dulce sa ai Carmen...somn usor :)

    RăspundețiȘtergere
  27. buna dimineata, Carmen.
    multumiri pentru reteta. trebuie incercata cat mai curand. voi reveni cu impresii :)

    RăspundețiȘtergere
  28. Noi le cumparam de la satul nemtesc Alpine Village. Problema e k nu vind la felie.

    RăspundețiȘtergere
  29. Arata extraordinar placinta! Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  30. In functie de cat de coapte sunt prinele cantitatea aia de zahar se poate reduce si astfel iese o reteta mult mai santoasa

    RăspundețiȘtergere
  31. Reteta asta pare extraordinara, cred ca sunt in stare sa o fac si eu (eu=incepatoare :) )
    Intrebarea este daca ma pot risca sa o fac si cu mai putine prune, chiar gandul la a dez-samburi doua kg ... ma cam descurajeaza :) dar mai dureaza putin pana se coc, poate totusi ma incumet :)
    Altfel ... si eu sunt mare fan "gombozi", nu stiu daca asa se scrie, galustile, din cartofi, cu prune .

    RăspundețiȘtergere
  32. buna! ce bine arata!!...deja mi s-a facut pofta..
    te-am nominalizat la leapsa , daca iti face placere sa o completezi (cu sau fara imagini)...mi-ar face placere sa citesc si raspunsurile tale:) http://emin3m4u.blogspot.ro/2013/08/leapsa-daca-eram.html
    O zi buna!!!

    RăspundețiȘtergere
  33. Acest gen (sa zic asa) de povestiri imi lipsesc, cred, cel mai mult. Atata armonie!
    Sanatate si multe realizari va dorim, cu drag!
    Imbratisari si pupici tot cu drag! <3 :)

    P.S. Si mama face o placinta cu prune delicioasa! Ar trebui sa-i amintesc. :))

    RăspundețiȘtergere
  34. Am gasit-o intamplator, dar nu stiu de mai gasesc prune in piata. Am luat reteta. Arata delicios.Felicitari sotului! :P O ziiii buna!

    RăspundețiȘtergere