luni, 19 ianuarie 2015

Croaziera - Piata Miracolelor (1)



Situat în regiunea Toscana, orașul Pisa este capitala provinciei cu același nume, are aproximativ 90.000 de locuitori, detine trei instituții universitare recunoscute în întreaga Italie si are cel mai mare aeroport din regiune - Aeroportul Galileo Galilei.
Pisa a fost una dintre cele patru Republici Marine ale Italiei, împreună cu Genova, Amalfi și Veneția. Orașul era un important centru comercial în Evul Mediu și controla o flotă mediteraneană importantă.
Una dintre cele mai remarcabile pieți medievale din Europa si deasemenea una dintre piețile publice cele mai cunoscute în Italia, este Piata Domului din Pisa (Piazza del Duomo). Monumentele ridicate aici între secolele 11 si 14, au o arhitectura speciala si sunt de o frumusete rara! Scriitorul Gabriele D'Annunzio a descris acest loc în cartea sa "Forse che sì forse che no" (1910), numindu-l Piata Miracolelor (Piazza dei Miracoli) si de atunci, aceasta este a doua denumire a pietei.
Ansamblul monumental este format din: Catedrala Santa Maria Assunta - simbol al credintei, Il Campanile - clopotnita, cunoscuta astazi sub numele de Turnul înclinat, Baptisteriul Sfantul Ioan (cea mai mare Baptister din lume)- simbol al nasterii si Camposanto sau Cimitirul monumental - simbol al eternitatii. Cele patru vestigii au fost unele dintre primele capodopere de arhitectura medievala si au reprezentat un etalon în arta monumentală din Italia.


Cel mai renumit - Turnul înclinat (Torre Pendente), este considerat nu doar simbol al Pisei, ci reprezinta chiar emblema Italiei - la fel cum turnul Eiffel simbolizeaza Franta. Anual, milioane de turisti din toate colturile lumii vin sa vada turnul si Piata Miracolelor. Peste tot zaresti turisti sau grupuri de turisti, cautând unghiul ideal din care sa para ca sprijina turnul. Este o fotografie tipica ☺
Piața Miracolelor este închisa la nord și la vest de zidurile medievale (1063), accesul fiind permis prin Poarta Santa Maria, Poarta Leului, Poarta di Catallo și Poarta Noua. Partea de sud a pietii este practic închisa prin structura lunga a cladirii ce gazduieste Muzeul de Sinopie (1979). Partea de sud-est este închisa de Spitalului Duhul Sfânt (1257), care astazi gazduieste Museo dell'Opera del Duomo.
Piata Miracolelor reprezinta miezului istoric al orașului. În anul 1987 întreg piața și clădirile sale au fost înscrise pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO.

Pe lânga cele patru monumente - Catedrala, Turnul înclinat, Baptisteriul și Cimitirul - Piazza dei Miracoli detine o mulțime de mici comori de arta și arhitectură.
"La Fontana dei putti" este una din aceste mici bijuterii. Soclul acestei piese de arta, realizat de sculptorul Giuseppe Vaccà, dateaza din secolul al 17-lea si a fost creat special pentru a marca o simpla sursă de apă pentru cetățeni din Pisa. În secolul al 18-lea, pe timpul epocii Operatio Quarantotti, fântâna a fost reconditionata si împodobita cu sculptura artistului Giovanni Antonio Cybei, executata în marmură si reprezentând trei îngeri care poarta stemele Pisa și Opera (Domul).
Pe gazon, o statuie impozanta, un înger zdrobit -  numita "Angelo Caduto", este creatie a sculptorului Igor Mitoraj (decorat în 2005 cu medalia de aur Gloria Artis). Ceva mai departe, pe o coloana, Lupa Capitolina - un cadou pe care l-a facut Mussolini orasului Pisa, cu ocazia vizitei întreprinse în anul 1926. (va urma)

25 de comentarii:

  1. Iată că am ajuns și la unul dintre locurile celebre ale Italiei! Foarte fain ai descris micul popas la Pisa! Impresionante construcții, cu o vechime de un mileniu! Wow! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. excursia noastra s-a limitat la Piata Miracolelor si practic în Pisa nu am vizitat decâta acest perimetru. Patru ore ajung doar ca sa admiri edificiile, pentru vizitarea muzeelor nu am avut timp suficient. Insa am fost deosebit de încântati si pentru atât... Impresionant si emotionant, într-adevar! :)

      Ștergere
  2. :) v-au ieşit superb fotografiile cu turnul! :) sprijin de nădejde! :)
    Nu pot să fiu decât încântată de modul în care italienii (şi nu numai ei) păstrează istoria vie.
    O săptămână frumoasă să aveţi! pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) fotografii de genul aceste, fara stativ si cu sute de turisti misunând în jurul tau, sunt într-adevar greu de obtinut, asa ca :)) suntem multumiti, au iesit binisor :))
      Cinste lor ca stiu sa administreze banii obtinuti prin turism! Fiecare colt de piatra are o istorie si italienii stiu sa-i puna valoarea în cea mai buna lumina.
      pup si eu. O zi faina!

      Ștergere
  3. Mi-ai readus amintiri tare frumoase cu imaginile din Pisa. Chiar ti-au iesit minunat fotografiile! Iar informatiile prezentate de tine sunt toate interesante, mi-am dat seama ca uitasem multe din lucrurile despre care ne vorbise ghidul cand am fost si eu pe acolo.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur mult ca ti-a facut placere postarea mea despre Piata Miracolelor. Poate ca vei scrie si tu un articol cu impresia ta de la vizita, facem schimb de informatii :)
      te pup draga mea. Un start bun în noua saptamâna!

      Ștergere
  4. Raluca uitase, dar cei care nu au ajuns niciodată îţi mulţumesc şi mai şi!
    Frumoase fotografii, aţi avut şi cer frumos, cu nori, unii specatculoşi. Sigur că mi-a plăcut şi că ai pus puţin umărul la susţinerea celebrului turn!
    O săptămână minunată, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur foarte mult sa citesc asa ceva :) multumesc mult Mihaela draga!
      Vremea a fost tare faina, nu a mai fost la fel de cald ca în Palma sau Napoli, dar am putut umbla pâna seara târziu doar cu tricou cu mâneca lunga. Incredibil pentru europenii centrali - mijloc de noiembrie ca o zi de vara spre toamna :)
      pup draga mea. O saptamâna minunata sa aveti si voi!

      Ștergere
  5. sprijin de nadejde am fost si eu....la Pisa!:))
    cred ca toti dam cate o mana de ajutor cand avem ocazia...:))
    o incantare acest loc....!
    o saptamana superba iti doresc! te pup! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ajutam toti cu multa placere :)))
      te pup si eu. O saptamâna placuta draga mea!

      Ștergere
  6. O "nimica" toată biletul de acces la turn...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) 18 Euro... Doar Catedrala are intrare libera.
      Intrarea în Baptister, cât si în Camposanto sau în Muzeul Sinopiei costa câte 5 Euro.
      Museo dell'Opera del Duomo era închis pentru reparatii.

      Ștergere
  7. Abia mai tin ritmul cu tine!
    Cand esti aici,cand esti dincolo,dar am ajuns exact sa va vad cum aveti grija de turn.:)
    Poate nu se darama pana ajung si eu sa-l vad!:)
    4 ore pline de locuri prin care se cerne trecutul.
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) da, fac slalom în timp ... Sa scriu despre acest concediu îmi face mare placere dar presupune sa investesc ceva mai mult timp - nu atât datorita selectarii fotografiilor ci pentru textele însotitoare. Scriu din amintiri, dar verific fiecare informatie si adaug linkuri, asa încât articolele sa fie de ajutor celor ce doresc sa viziteze locurile pe care am avut ocazia sa le vad eu acum, în noiembrie trecut.
      Te pup. O seara faina!

      Ștergere
  8. Era sa pierd acest capitol,din cauze obiective,dar am recuperat.Am invatat de la tine in acest sejur cat in jumatate de am,studiind acasa.Multumesc! Te pup ,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sper ca nu este vorba despre vreo gripa... Ma bucur ca ai gasit articolul, stiu ca tu esti una din cele mai consecvente cititoare ale jurnalului meu de vacanta. Te pup :-*

      Ștergere
  9. Pisa este unul dintre orasele in care trecutul e atat de prezent incat oricine se afla acolo nu se poate socoti decat norocos...
    norocosi ati fost si voi, norocos si Turnul, un sprijin in plus nu strica niciodata :)
    mi-a placut mult tinuta tam vesela si solara, perfecta pentru o zi atat de frumoasa :)
    te pupacesc:*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. as fi vrut sa avem mai mult timp sa intram peste tot, însa asta ar fi prsupus sa ramânem peste noapte în Pisa si de fapt, excursia noastra a continuat cu Florenta si seara s-a încheiat pe vas.
      :)) Toata lumea pune umarul, Turnul nu se va darâma niciodata! ☺☺☺
      Te pup si eu draga mea draga ♥

      Ștergere
  10. Ce bine stă lupoaica acolo pe coloană ! Mă cutremur când mă gândesc la cea din brațele individului în pielea goală, cu ... la vedere, statuie oribilă aflată pe treptele fostei Poște mari din București (azi muzeu de istorie). Ce nerod o fi aprobat această așa-zisă operă de artă ?... Și ce nerozi sunt cei care o acceptă și nu o scot de acolo ?...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu am vazut "opera de arta" despre care pomenesti... nici nu-mi pot imagina o asemenea combinatie!

      O zi minunata sa ai, Zina draga!

      Ștergere
  11. :)...ce binevoitori sunteti - ati sprijinit Turnul cu putere, parca s-a indreptat putin ! :) Ai gasit unghiul excelent !
    O copie a Lupoaicei avem si in Bucuresti (este o copie a monumentului roman „Lupa Capitolina”), totusi seamana ! :)
    A fost frumos si in Pisa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. e greu de gasit unghiul perfect, mai ales ca in jurul tau este un permanent dute-vino.
      Am citit ca exista 3 copii ale statuii Lupa capitolina din Roma în România: Bucuresti, Cluj si Timisoara.
      Exista deasemenea copii confecționate în România si amplasate în: Alba Iulia, Blaj, Brad, Brașov, Constanța, Cristeștii Ciceului, Dej, Galați, Iernut, Leșu, Luduș, Maieru, Năsăud, Săcele, Satu Mare, Sighișoara, Târgu Mureș, Târnăveni, Toplița, Turda, Zalău.

      La Pisa a fost excelent si ma bucur ca am putut transmite atmosfera :) pup ♥

      Ștergere
  12. Minunate locuri, eu am fost doar in nord, in martie ajung la Roma! Sper si la Pisa odata!

    RăspundețiȘtergere