luni, 22 mai 2023

Mânastirea Weltenburg si defileul Dunarii - Jurnal II

(continuare la “O zi cât o saptamâna – Jurnal I”) 
Soseaua care duce de la situl archeologic spre Mânastirea Weltenburg serpuieste pe marginea dreapta a Dunarii. Albia este plina vârf si apele sunt tulburi - nu e de mirare dupa ploile din ultimele lunii. Nu sunt decât 10 km între cele doua puncte ale excursiei noastre, asa ca am ajuns în câteva minute. Am parcat masina în parcarea exterioara localitatii, pentru ca accesul autoturismelor este de câtva ani interzisa. Transbordul din parcare pâna la intrarea în mânastire este asigurat de un microbuz si este gratuit. 
Ultima data când am fost aici, pe aceasta ruta functiona un autobuz autonom – era una din atractiile regiunii ☺ Am întrebat ce s-a întâmplat cu acel proiect despre care au vuit ziarele? Ni s-a spus ca a fost abandonat, deoarece autobuzul era foarte încet. Motivul? Din parcare si pâna la mânastire se poate merge si pe jos – este un mars de cca. 25 minute; autobuzul cu senzori de frânare, se opera de câte ori percepea pietoni pe strada si calatoria dura mai mult de o jumatate de ora ☺☺☺ 
Ceea ce îti atrage atentia în primul rând când cobori din microbuz, este faptul ca între zidul mânastirii si Dunare nu sunt decat câtiva zeci de metri. Din acest motiv, mânastirea a fost de nenumarare ori avariata de inundatii, ultima data în anul 2005, când nivelul apei a depastit 25 metri înaltime, peste curtea mânastirii! Bancul de pietris aici este unul special – denumit Donau Auen. Este un amestec de porfir de cuarț, calcar, granat, calcar silicios, amfiboliții (roci magmatice gabro – bazalt), gresii, etc… o „comoara” speciala a fluviului în cele mai diverse culori si forme. Sunt pietre cu intarsie - cum le spun eu. Întotdeauna adun câteva din “cele mai frumoase” pentru fântâna mea decorative din curtea casei ♥ 
De aici de pe malul Dunarii, se organizeaza plimbari cu vaporasul pâna la Kelheim si înapoi.
Dunarea a sapat stânca în pereti perfect drepti, precum turnurile unui dom. Este unul dintre cele mai demne de văzut geotopuri din Bavaria. Stâncile înalte de 40 de metri ale acestui defileu sunt formate din calcar masiv din Jura Superioară. 
Cu mii de ani în urmă, Cheile Dunării au atras atentia oamenilor. Celții au considerat locul atât de important încât l-au asigurat cu ziduri și șanțuri. „Artobriga” (tradus: castelul înalt) se spune că ar fi fost numită această fortificație montană, care datează cel puțin din epoca bronzului și despre care geograful antic Claudius Ptolemeu a raportat încă din anul 130 d.Hr. Romanii au construit apoi un mic fort de graniță pe rămășițele castelului celtic. La începutul secolului al VII-lea, un călugăr columban a întemeiat pe ruinele fortului roman abandonat, o mică mânăstire – atestata ca fiind cea mai veche din Bavaria. 
În secolul al VIII-lea Ducele Tassilo al II-lea a mutat mănăstirea de pe muntele Arzberg pe malul Dunării și a populat-o cu călugări benedictini, acesta fiind primul atest al mânastirii Weltenburg. 
În secolul al XII-lea, Weltenburg a fost o mănăstire augustiniană pentru câțiva ani, dar apoi a fost retrocedată benedictinilor. Perioada de glorie a mânastirii Weltenburg a început în anul 1713, când vechea clădire a fost demolata si a început sa se construiască noua clădire a mănăstirii, în stil baroc. La sfârșitul secolului al XVIII-lea, mânastirea a cedat hramul benedectin si s-a supus secularizării în 1803. Mănăstirea a stat goală aproape 40 de ani până când a fost refondată în 1842 de regele Ludwig I. 
În mănăstirea Weltenburg trăiesc astăzi doar șapte călugări. Thomas Maria Freihart este stareț al mănăstirii din anul 1998. Sâmbata când am fost noi aici, în biserica tocmai se oficia o cununie si deci nu am putut vizita, am aruncat doar o privire înauntru. 
Din curtea rotunda, printr-un portal, se poate urca pe un drum cu scari pâna la capela. Aici este singurul loc mai linistit, pentru ca în curtea mânastirii, forfota turistilor atinge proportiile unui târg ☺
Trebuie sa mentionez ca aceasta mânastire nu este una clasica, asa cum sunt cunoscute mânastirile în România. Aceasta mânastire se autofinanteaza din producere si vânzare de bere si detine în acest sens cel mai vechi atest din lume - din anul 1050. Nu doar ca Kloster Welenburg este cea mai veche manufactura de bere din lume, ea si produce cele mai premiate beri din lume! Diferitele tipuri de bere au obtinut mereu primele locuri la concursurile internationale. 
De-a lungul timpului, curtea închisa între peretii mânastirii a devenit una din cele mai cautate terase-restaurant din zona. Bucataria traditional-bavareza este de cea mai buna calitate si pentru un loc la masa îti trebuie mult noroc! Este mereu arhiplin! Vin turisti din toate colturile lumii, cu autocarele, cu bicicletele sau autoturismele private (se poate si cu trenul, pâna la gara Neustadt an der Donau si apoi înca cca.50 minute cu un autobuz). 
Dupa ce am mâncat, ne-am mai plimbat puti în jurul capelei, apoi ne-am îndreptat per pedes spre parcare si ne-am vazut de drum cu masina, spre urmatorul nostru țel: Befreiungshalle – Kelheim. (va urma)

15 comentarii:

  1. ziua a început racoroasa si cu cerul tulbure. Pe la ora 11 soarele si-a facut aparitia în toata splendoarea! Gecile nu le-am îmbracat, au ramas în masina. Eu am avut un maieu sub tricou si asa cald a fost ca a trebuit sa îl dezbrac! Sâmbata am avut o zi de vara! Duminica deasemenea ♥ Astazi este la fel de frumos, însa suntem toti la serviciu iar de maine încep din nou ploile! :-(

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce locuri frumoase! Scările alea tocite și deteriorate mi se par fascinante, câte ori fi văzut la viața lor!
    Că fapt divers, in Grecia am băut și noi o cafea pe terasa unei biserici dintr-un sat, am fost foarte mirați când am văzut acolo cafeneaua. Totuși, nu aveau și alcool.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahaha, in Bayern berea nu este alcool 😁😂😁 poti sa conduci masina daca ai 0,5 pro mile 😬😁 Si berea este trecuta pe lista alimentelor de baza, deci subventionata de stat! O nebunie! Da! In plus, nu exista "o bere mica".. exista doar o jumatate litru sau un litru!
      Aici in Germania, toate manastirile se autofinanteaza din manufactura de bere, distilerie de lichioruri. Daca doresti de mancare, nu au varietate mare, dar doua, trei feluri de mancare tot au. Iar prajituri si cafea se servesc in mod obisnuit.Ar fi neobisnuit sa nufii servit cu nimic!
      O saptamana minunata sa ai! 🤗

      Ștergere
  3. Multumesc pentru continuarea calatoriei. Foarte interesante lucruri despre aceste zone. Si mai aparte, activitatile din manastire! Pare sa fi petrecut minunat pe acolo,
    dupa cum pot vedea din mozaic!
    Noapte buna, draga Carmen! Si zile frumoase in continuare. 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, este într-adevar minunat, eu revin cu drag pe aceste plaiuri, mai ales ca Dunarea este pentru mine, o legatura cu patria-mama ♥
      O zi minunata draga Suzana! 😘❤️

      Ștergere
  4. Ohhhh :D. Ce pietre faine. (vreau si eu ... hahahahahahah -serios acum, daca din calatoriile lor ai mei imi aduc o pietricica sau o scoica.. ceva de gen, sunt cea mai happy .. haha - chiar am primit zilele astea o punguta cu cateva, dar nu am aflat inca de unde sunt :)))).

    Si in Belgia sunt Abatiile cu bere, nu? :)Stiu ca mai lua a mei bere de Abatie. (si eu am cateva dopuri de pluta din care am folosit pe la proiecte .. haha - ma intereseaza materialele de gen :D
    Apropo de bere, imi amintesc cand am fost noi prima data in afara tarii, la o statiune din ungaria, la niste prieteni. Si la masa au luat cartofi prajiti si o halba de 1 l de bere, plus noua cate un fanta (cred) la doza, din care nu am putut bea (1 la mana ca nu prea eram fan asa ceva si doi.. era calda... horror) asa ca am apelat la halba.. de 1 l.. :)))))) Dar bun.. racoros.

    Asa.. sa revin totusi la minunata calatorie. Si la pietre.. care sunt superbe (suuuuper tintit - apropo. se vede cine are „mana buna”). Si la Leoooooo care pare a fi tras un loz castigator la plimbat prin apa :D. hihihih

    Foarte interesant si frumos totul. Iti multumesc si abia astept episodul urmator.
    puuup
    💟

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu stiu cum este cu abatiile din Belgia - am fost o singura data pentru o saptamâna în Belgia - am stat în Brüssel si am vizitat Antwerpen, Gent si Brügge, am baut si bere... bineînteles si am mâncat muulte dulciuri! Am multe postari din excursia aceea!
      Da, eu adun mereu pietre, scoici si mai aduc si câte o punguta cu nisip. Nisipul îl pun intr-o vaza, straturi -straturi - fiecare are alta nuanta...
      Leo este un... leu-de-mare ☺☺☺☺ asa râdem de el. Nu rateaza niciun lac sau apa curgatoare. Dar nu se aventureaza decat atâta sa ajunga cu picioarele jos si capul deasupra apei ☺☺☺ Daca e obligat, inoata, dar nu voluntar ☺☺☺
      Pupici si o zi minunata! 😘❤️

      Ștergere
  5. Thank you for taking us along on this wonderful trip.
    The monastery is like a little patch of heaven and I hope to see it in person some day.
    Loving all your beautiful photos as always.

    Hugs and blessings, Carmen

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. dear Veronica, Bavaria is a wonderful land, loaded with castles, monuments and landscapes worth admiring. Definitely plan a vacation in Bavaria!
      XOXO 😘❤️

      Ștergere
  6. Frumoase locuri! <3
    Imi propusesem sa vin aici cat mai repede, sa merg "pe urmele voastre" cat mai curand, dar abia acum am reusit. Ma bucura cu atat mai mult imaginile cu cat aici a fost cam ploios, ieri. :-)
    E fascinanta aglomerarea de oameni pe o teresa la manastire! Si, pe teresa, am ochit imediat catelusul (dulau in toata firea!) :-) de langa masa a doi tineri pe care i-ai prins in cadru. Apoi, imediat, am derulat in jos pagina, sa-l caut pe Leo! :-)) Dupa ce l-am vazut (de la distanta) m-am intors unde ramasesem.
    In Ro, nu stiu cat se autofinanteaza manastirile, dar stiu ca sunt unele in care se produc diverse. Ceea ce stiu sigur e ca la manastirea Varatec si la Agapia se prepara serbet - mi-a adus o prietena serbet de trandafiri si de zmeura (acum cativa ani); un deliciu! Nu se compara cu ce-am mai gasit prin magazine...
    Iti multumesc pentru portia de frumos si pagina de istorie, Carmen draga!
    Imbratisari si pupici cu drag de la trio pentru trio! <3 <3 <3

    P.S. De cand n-am mai aruncat cu o piatra in apa - in "stilul" din video! :-) Niciodata nu mi-a reusit mare lucru. tata, in schimb, arunca piatra de facea "salturi" si se toooot ducea.
    Pietricelele sunt... bijuterii! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana draga, la fiecare masa a fost cate un catel ☺ La masa noastra (sunt mese bavareze, pentru 10 persoane) a fost o familie - mama, tata si o fiica studenta, impreuna cu un labrador... De fapt o doamna labrador ☺ Norocul nostru, pentru ca daca era un baiat, nu am fi putut sa luam loc cu Leo. Leo este un "macho" ☺☺☺ nu este castrat si se crede cel mai tare si mai mare barbatus!!! Daca sunt dame, le face curte... pe doamnele mai in varsta le respecta ;-) Ea a dormit sub masa si Leo a stat de paza, nu cre cumva sa se apropie vreun alt catel de masa noastra! Hahahah, este complicat cand este asa inghesuiala!

      Aici, toate manastirile se autofinanteaza, vand lichioruri sau coniacuri distilate/preparate "in casa", cele care au licenta pentru bere, vand si in general au si terasa cu mancare, ca la restaurant; se vand plante aromatice si bineinteles si obiecte tipice manastirilor - carti de rugaciuni, icoane, cruciulite, tămâie, chihlimbar... ma rog, multe asemenea Suveniruri de mânastire.
      Wow, serbeturi... oh, Bunica Ana facea serbeturi delicioase!
      Pupici si îmbratisari 😘❤️

      Ștergere
  7. Frumoase locuri ! Eram nerăbdătoare să ”vizitez” mănăstirea de când ai anunțat în postarea anterioară și-ți mulțumesc!
    Am citit (încă nu am vizitat) că în România este o mănăstire care la fel ca mănăstirea Weltenburg se autofinanțează din vânzarea produselor, vinde preparate naturale din plante medicinale și cred că mai sunt și alte mănăstiri care o fac! Dar ar fi frumos toate să facă acest lucuru și bisericile, de ce nu?
    Mulțumesc pentru călătorie! Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca nici "sfintiile lor" nu fac produse în care sa ai încredere - calitativ ma refer, atunci în cine sa te mai încrezi în ziua de azi?! Eu cumpar mereu de la mânastiri câte ceva - încurajez comertul acesta de autofonantare. Ca sunt flori medicinale, miere sau marmelada, cihlimbar sau tamâie, mereu gasesc ceva folositor.
      Multumesc si eu, pentru ca ne-ai însotit. Pupici

      Ștergere
  8. O călătorie frumoasă (și instructivă !) iar atmosfera din filmuleț are specificul adunărilor vesele ...
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce exprimari frumoase ai tu, Prietena draga 😘😂💞 iti multumesc
      Pupici 😘

      Ștergere