luni, 29 mai 2023

Rododendronii nostri

Denumirea le vine din greacă ῥόδον = rhodon „trandafir” și δένδρον = dendron „copac”. 
Majoritatea speciilor de rododendron prosperă în zonele umede ale emisferei nordice însa aria de răspândire se întinde din Eurasia până în America de Nord. Doar două specii sunt originare din Australia. Speciile se dezvoltă de la coasta mării până la munții înalți (în Tibet până la peste 5500 de metri) și de la pădurea tropicală până la tundra subpolară. 
Fiind o planta putin pretentioasa, au fost adaptate diverse specii și hibrizi pentru gradini. În scurt timp acesti boscheti cu frunze lucioase și cu flori mari, frumoase, parfumate, au devenit foarte îndragiti de gradinarii-hobby, pentru ca nu au nevoie de îngrijiri speciale. Le place semiumbra (de aceea noi i-am plantat în gradina din fata casei, orientata spre nord) si le trebuie apa normal (nici prea mult, nici prea putin). 
La început de mai încep sa înfloreasca si în functie de soi, au flori rosii, albe, roz, lila, vanilie, bordeaux. În momentul în care florile se trec, arbustii încep sa formeze urmatorii boboci, pe care îi protejeaza cu o crusta maro-lipicioasa. Mugurii au aspectul conurilor de brad. Daca iarna e grea, cu geruri mari, este posibil ca bobocii sa înghete si în primavara, sa nu mai înfloreasca.
Atunci când ating o anumita vârsta, arbustii devin lemnosi, crengile se departeaza de tulpina centrala si aspectul lor nu mai este asa ornamental. Noi îi înlocuim o data la zece ani. 
La sfârsitul lunii mai florile încep sa se ofileasca însa frunzele ramân vesnic verzi.
 
♦ "Florile sunt poeziile pamântului." Valeria Mahok 
♦ "Pamantul râde prin flori." Ralph Waldo Emerson
♦ "Parfumurile sunt sentimentele florilor." Heinrich Heine
 ♦"Nu imi dau seama daca oamenii de treaba au tendinta de a cultiva trandafiri sau cultivarea trandafirilor ii face pe oameni sa fie de treaba." Roland A Beowne 
(Câteva citate, pentru rubrica Suzanei -"Citate favorite")

17 comentarii:

  1. Superbe florile, frumoase citatele!
    Să ai o săptămână pe placul tău, dragă Carmen! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Bero draga 😘 un start bun in saptamana 💞

      Ștergere
  2. Am cochetat cu ideea de a avea un rododendron la ghiveci. Doar ca am presupus ca nu i-ar prii la bloc. Nu m-am avantat. Superbe imaginile. Nici nu stiam ca sunt atatea culori. Deosebite citatele. Mi-am adus aminte de povestile parfumate...
    Nu imi pot imagina viata fara florale. Nici nu cred ca ar fi posibila.
    Multumesc, draga Carmen. Seara frumoasa si o saptamana la fel! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Au radacinile superficial, nu adanc, ar merge in ghiveci doar ca diametrul ghiveciului trebuie sa fie pe masura.
      Da, nici eu nu mi as putea inchipui viata fara flori. Orice floricica imi produce bucurie 😘💞 o saptamana buna, Suzana draga

      Ștergere
  3. Woooooow. Ce frumosi sunt!! Ce flori deosebite. Imi place mult :).
    Nu stiam ca de la asta le vine numele. Era sa zic ca am avut si eu.. apoi am realizat ca eu am acut Azalee :))). Mi-am amintit ca ce aveam eu.. nu avea parfum :))))).
    Chiar acum de curand am primit o Azalee care a sucombat rapid.. Am mai avut si inainte si au durat mult timp.. dar de cativa ani florile nu prea mai rezista. ori sunt prea tratate, ori nu le prieste poluarea din jur.. Ori amandoua. :) Oricum, dupa ce reevaluez jungla mea si reorganizez in balcon, vreau sa incerc sa imi mai imbogatesc gradinita.. cred ca acum mai am doar... ia sa vedem12 sau 13 ghivece valide.. :O ..in cel mai fericit caz.
    Pupici cu drag :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. rododendronilor le trebuie un ghiveci lat, deci diametrul ghiveciului trebuie sa fie mare, nu trebuie atat de adanc insa lat! Azaleea la fel. Este aceeasi familie. Nu le place soarele direct, mai degraba umbra. Si apa, nu prea mult, dar nici uscat nu le place ☺
      Cel mai usor de intretinut sunt orhideele. Daca ai o camera orientata spre vest sau nord, atunci este locul ideal. Si chiar nu sunt deloc pretentioase, trebuie puse ghivecele in lighean cu appa, sa isi suga ele cat vor si apoi ai 2 saptamani liniste. Si sunt mereu pline cu flori!
      Pupici, o zi buna! ♥

      Ștergere
  4. Ce flori superbe! Câtă culoare!
    Iar citatele alese sunt foarte potrivite și nu pot alege doar unul ca preferat cum nu pot alege dintre flori!
    i cu soare și cu multe zâmbete îți doresc, dragă Carmen! Pupici

    RăspundețiȘtergere
  5. Superbe flori ai! Vin si eu in clubul celor care nu isi pot imagina viata fara flori.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. te numim "Sefa Clubului" cu drag 😘❤️

      Ștergere
    2. Nu, nu, tu ești șefa că ai cea mai frumoasă grădină 🥀🌹🌺🌻🌳

      Ștergere
    3. nu, nu este adevarat! ♥

      Ștergere
  6. Am citit cu interes, deși, după părerea mea, nu mai avem loc să mai iernăm un ghiveci. Cu arbuștii din curte avem mereu surprize cu gerurile târzii.
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate nu m-am exprimat destul de clar... Rododendronii rezista la geruri normale. Noi ii avem plantati si nu ii protejam nicicum, raman afara plantati si neacoperiti.
      Nici noua nu ne mai convin ghhivecele enorme, de carat in pivnita pe perioada iernii, de aceea, nu mai avem asemenea plante, am renuntat si la oleandru si la Trompeta îngerilor, la maslin, lamâi... Mai avem un singur ghiveci pe care trebuie sa il caram iarna - este un dafin.
      Toate cele bune!

      Ștergere
  7. O zonă plină de culoare ❤️ felicitări pentru reușita îngrijirii lor 👍
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere
  8. Superbe flori, dragă Carmen!
    M-am regăsit cu mare plăcere în ultimul citat, eu fiind pasionată de cultivarea trandafirilor.
    Îți doresc multă sănătate și numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zina draga ♥ ce ma bucur sa te reîntâlnesc ♥
      Multumesc asemenea, draga mea ☺

      Ștergere