vineri, 4 noiembrie 2011

C'est fini les vacances! (Paris 5)

(continuare la "Întâilnite de gradul 4" "Fluctuat nec mergitur", "Aux Délices de Manon" si "Promenin-nous")

Cu cele 160 muzee, 200 galerii de arta, 100 teatre si peste 10000 restaurante, Parisul este vesel si primitor chiar si întrun sezon rece si umed. Ploaia si vântul acestui început de octombrie nu ne-au speriat, exuberanta noastra le-a ignorat pur-si-simplu.
Ultima zi a sejurului parisian a început în drum spre Muzeul Orsay - cu o scurta plimbare în Jardin des Tuileries - cea mai importantă și cea mai veche grădină franceză.
În dimineata gri, sub burnita fina, statuile de marmura de pe aleile parcului ne-au aparut mai impunatoare, avantajate parca de degradarea frumusetii naturii înconjuratoare. Tezeu si Minotaurul ( Jules Ramey), Mercur pe calul înaripat ( Antoine Coysevox), Nimfa (Louis Auguste Lévêque), Spartacus ( Louis-Ernest Barrias), Eva, Sarutul (Auguste Rodin), sunt statui maiestoase, pe lânga care nu poti trece nepasator. "Copacul vocalelor" (L'Arbre des Voyelles), semnat de sculptorului italian Giuseppe Penone atrage multi curiosi prin faptul ca, greu poti crede ca opera în bronz nu este un copac cu adevarat dezradacinat. Sculptura se vrea un joc cu ideea de degradare şi de atemporalitate, o meditatie asupra fragilitatii lucrurilor, un memento mori. În imediata-i apropiere, cele cinci piese de sah (regele, regina, tura, nebunul si calul), executate în bronz si risipite pe iarba acoperita de covorulul frunzelor moarte (les feuilles mortes), apartin sculptoritei Germaine Richier - eleva a lui Rodin.
Facând cu grija slalom printre balti, am ajuns la poalele pasarelei Senghor, magnificul pod pietonal ce duce spre Quai d'Orsay. Arcul metalic, îmbracat în lemn exotic brazilian, ofera o splendida priveliste peste Sena si, se spune ca este locul care l-a inspirat pe Claude Debussy în "Nocturna - Norii".
Îndragostitii de acest splendid loc - tinerii visatori, romanticii, au atârnat (fenomen întâlnit în metropolele lumii) pe grilajul de sub balustrada podului, lacate de diverse culori si marimi, ca simbol al micii proprietati si ca legamânt ca se vor reîntoarce. [ :) Noblesse oblige!]
De la jumatatea pasarelei se deschide panorama cheiului stâng al Senei, de unde troneaza în toata splendoarea Muzeul Orsay. Magnifica cladire, conceputa initial ca gara - în vederea întâmpinarii oaspetilor veniti la Paris, la Expozitia Universala din 1900 - adaposteste astazi una din cele mai mari colectii de arta impresionista din lume. Picturi, sculpturi, design, grafica si fotografie, peste 4000 de exponate*, emotioneaza prin frumusete si originalitate. Pe o suprafata de 16000 m² pot fi admirate lucrari ale renumitilor: Cézanne, van Gogh, Degas, Claudel, Gaudí, Gauguin, Monet, Matisse, Klimt, Delacroix, Courbet, Manet, Toulouse-Lautrec, Sisley, Signac, Rodin, Munch Rousseau, Pissarro, Renoir, Redon, si multi alţii. Emoţia ca te afli atât de aproape de picturile pe care le cunosti din albumele de arta este enorma si confera o stare de fericire si optimism.

Am iesit din muzeu cu credinţa că lumea este bună si frumoasă si ne-am îndreptat spre cartierul latin, descoperind în drum o multime de motive sa fim si mai îndragostite de Paris. Aspectul pitoresc al strazilor accentuat de grupurile de muzicanti postati la fiecare colt, arhitectura veche, luminile, cafenelele, aglomeratia... totul fascineaza. Am traversat bulevardul Saint-Germain trecând cu emotie pe lânga "Les deux magots" si "Café de Flore" loc preferat de întâlnire al scriitorilor, poetilor si pictorilor secolului XIX -XX. Paul Verlaine, Rimbaud, Mallarmé, Sartre, Hemingway, Picasso, Umberto Eco si multi altii, au facut ca numele celor doua cafenele sa fie legate de viata culturala a Parisului.
Am luat la rând fiecare butic cu bijuterii anciens si haine vintage si cu mâinile încarcate de plase cu cumparaturi, ne-am oprit la restaurantul traditional "Cuisine de la montagne", mai mult sa ne odihnim decât sa ne astâmparam foamea :) Apoi, sub pretextul "plimbare pentru o buna digestie" am colindat bulevardul Rochechouart, admirând cladirile unde au locuit Jean Gabin, Gustave Caillebotte, Hôtelul Charleston, Hôtelul Trianon, Elysée Montmartre, cabaretul Le Chat noir , cabaretul La Cigale. Din Place Pigalle am urmat bulevardul de Clichy si am ajuns bineînteles în fata celui mai vestit cabaret din lume - Moulin-Rouge. În ciuda preturilor, în fata intrarii era coada, însa trebuie sa spun ca, la fel de multi erau si cei ce faceau ca noi, doar fotografii în fata celebrei cladiri.
Am hotarât sa servim câte un cocteil în imediata apropiere, în barul "Indiana" - placut surprinse de atmosfera animata, fundalul muzical agreabil si decorul cald creat de nuantele de ocru si ornamentele etnice.
Seara târziu, dupa ce am ascultat ultimele piese întrun club rock cu muzica live, ne-am îndreptat spre Champs-Élysées, am servit câte o prajitura la "Publicis", apoi am urcat în ultimul metrou spre casa.
Am încheiat ziua ca de obicei, la povesti si un pahar de vin.
A doua zi dimineata dupa micul dejun, am împachetat bagajele si ne-am îndreptat spre gara.
Sejurul în Paris petrecut alaturi de prietenele mele dragi este una din cele mai frumoase amintiri.
----------------------------------------------------
*) - Pentru ca fotografiatul în Museé d'Orsay este (de doi ani) strict interzis, am alcatuit cu ajutorul paginii oficiale a muzeului. - un slideshow ce contine cele mai reprezentative picturi si sculpturi ale expozitiilor.

16 comentarii:

  1. Ce chestie ! Acum trei ani am fotografiat in Musee d'Orsay tot ce am vrut, cu exceptia tablourior din camera intunecata...
    PS Ai un ping la Arte !

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu am putut fotografia dupa pofta inimii in Orsay, habar nu aveam ca nu se mai poate!!! :-(

    RăspundețiȘtergere
  3. Uite asa am vizitat si eu Parisul impreuna cu tine si prietenle tale. A fost frumos!

    RăspundețiȘtergere
  4. zicem prieteneste : prea multi pe cativa centimetri de blog :)

    RăspundețiȘtergere
  5. ai un talent de a trezi criozitatea sau amintirile-dupa caz :)
    mi-e dor sa revin la Paris :)
    sa vizitezi locuri minunate alaturi de oameni dragi...e mai mult decat o bucurie e un...gift:)
    te imbratisez...un w-end perfect iti doresc :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Sarut mana CARMEN!
    Sa aveti o zi superba, plina de bucurii si zambete!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. La fin des vacances signifie en fait l'existence potentielle d'un nouveau commencement à l'avenir.Donc, l'espoir, oui, ça existe toujours!Remerciements chaleureux pour l'article avec le Musée d'Orsay!Comme dans la piste sonore du premier clip c'était France Gall qui chantait, avec son parfum de l'époque, une pièce très adéquate au thème envisagé, je vous propose quelque chose semblable: Hervé Vilard avec "Capri c'est fini" de 1965 (!) À voir le link :
    http://www.youtube.com/watch?v=4TP3u0rNkys
    Alors, chers amis, réveillez vos bons souvenirs de Paris et bonne écoute!Une agréable fin de semaine à tous les lecteurs!

    RăspundețiȘtergere
  8. Zina draga,
    eu am fost si anul trecut si n-am avut voie sa fotografiez nici macar în fata caseriei, înainte de a pune piciorul în expozitie! :>))
    Multumesc mult, ramân datoare ;) un weekend minunat!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ioana,
    probabil era înca permis, pentru ca de anul trecut, supraveghetorii sunt deosebit de vigilenti. Noi am vrut sa fotografiem o minunata statuie a lui Ernest Barrias si am transpirat ascunzându-ne - fotografia nu a iesit bine - nu este clara :(

    RăspundețiȘtergere
  10. Minoki,
    ma bucur mult! pentru ca atunci când vei fi în Paris - te vei plimba relaxata si multumita ca deja cunosti multe amanunte.
    Multumesc mult ca ne-ai însotit.

    RăspundețiȘtergere
  11. Marul,
    :) tonul tau "prietenesc" este greu de înteles...

    RăspundețiȘtergere
  12. Pandhora,
    totdeauna am fost de parere ca orasele frumoase trebuiesc vizitate vara, pentru ca vremea este stabila si calda si pentru ca ziua este luuunga. Parisul însa nu cunoaste deosebire... Orasul luminilor este fermecator indiferent daca ploua sau e soare, daca parcurile sunt sau nu pline cu flori. Deci fa-ti curaj, indiferent de anotimp :)
    te pup. sa ai un minunat sfârsit de saptamâna.

    RăspundețiȘtergere
  13. Eddy,
    multumesc mult, si tie deasemenea! Cine zâmbeste, e sanatos si fericit.

    RăspundețiȘtergere
  14. Marco Polo,
    am ramas cu gura cascata!
    am învatat 12 ani franceza la scoala (din clasa a-ntâia) câte 2 pana la 5 ore pe saptamâna, înteleg bine si pot lega câteva cuvinte, dar ca sa scriu... nu m-as fi încumetat! respect!
    Multumesc mult, atât pentru cuvintele frumoase, cât si pentru dedicatia muzicala - chiar daca din pacate, în Germania este cenzurata (" Leider ist dieses Video, das Musik von UMG enthält, in Deutschland nicht verfügbar. Die GEMA hat die Verlagsrechte hieran nicht eingeräumt.
    Das tut uns leid.")
    Multumesc mult! Un weekend minunat!

    RăspundețiȘtergere
  15. Păi cum să nu-ţi pară rău că a fost prea scurtă vacanţa, după astfel de "aventuri" încântătoare!

    RăspundețiȘtergere
  16. Superba plimbare! Prezentarea cu operele din Muzeul Orsay e superba si-mi dau seama ce minunatii ati vazut cu ochiul liber :) De invidiat! Drepturile de autor trebuie intelese si protejate :))

    RăspundețiȘtergere