marți, 28 aprilie 2015

Cameliile


Camelia este un arbust mereu-verde originar din Orientul Îndepartat, folosit din cele mai vechi timpuri în ceremonia ceaiului. Este o planta puternica, creste intens vara si în stadiul adult poate atinge înaltimi de pâna la doi metri. Este cel mai popular arbust ornamental în grădinile chinezești și japoneze. Adusa în Europa, planta a fost botezata dupa numele misionarului iezuit Georg Joseph Kamel (1661-1706), farmacist si pasionat botanist. Romanul "Dama cu camelii" a lui  Alexandre Dumas a provocat un adevarat cult, camelia devenind emblema aristocratiei și a burgheziei secolului al XIX-lea. Împărăteasa Josephine a Franţei a iniţiat moda cameliilor si încântatoarele flori au aparut în parcurile tuturor palatelor europene. Prelucrând ideea din romanul lui Dumas, Giuseppe Verdi a compus "La Traviata" - tulburatoarea poveste a curtezanei si a florilor de camelie. Aceasta minunata floare exotica a fost si floarea preferata a lui Coco Chanel, astazi reprezentând emblema brandului.
Încântătoarele flori de camelie, care amintesc de trandafirii sălbatici, au inspirat numerosi scriitori, compozitori şi pictori.
În timp ce grădinile îsi fac somnul hibernal, cameliile îsi pregatesc bobocii si primavara foarte devreme îi desfac, fermecând privitorii. Culoarea florilor cât si forma lor pot varia în functie de specie. Albe, crem sau galbene, roz, rosii sau coral, florile de camelie au parfum delicat, subtil, serafic. Cameliile simbolizeaza trainicia, prietenia, armonia și eleganța.
Cea mai veche camelie plantata în Europa se gaseste în parcul Castelului Pillnitz din Dressden (Germania). Este vorba despre o camellia japonica adusa în ghiveci în anul 1790 si plantata în gradina în anul 1801. În prezent, camelia are o inaltime de 8,9 metri si circumferinta tulpinii masoara 11 metri! Tot în Germania se gaseste si a doua planta din topul "cea mai în vârsta camelie din Europa" si anume soiul "Alba Plena" plantata într-o sera a Castelului Königsbrück, în anul 1825, deci acum 170 de ani.
Insula Mainau detine numeroase exemplare de camelii, ele reprezinta urarea de bun venit pe insula cu ocazia deschiderii sezonului turistic. Sunt primele flori care împodobesc enormul parc din jurul castelului, alaturi de alunii-fermecati (Hamamelis).

14 comentarii:

  1. nu am mirosit niciodata o camelie dar mereu mi-am imaginat ca are un parfum discret, suav, diafan, poate asta si datorita "Damei cu camelii" a lui Dumas :)
    imi place mult cea alba :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cand le-am fotografiat eu, vremea florilor era pe sfârsite însa parfumul era perfect :)

      Ștergere
  2. Observ că asaltul florilor continuă! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca prin "asalt" te referi la seria articolelor despre flori, atunci da, ai dreptate - continua. Daca nu acum, când este sezonul florilor, atunci când?! :))

      Ștergere
  3. Cate informatii interesante, nu stiam toate acestea despre camelii, dar romanul lui Alexandre Dumas este unul din preferatele mele, acum ca mi-ai adus aminte :).
    Am si eu un exemplar in curte, cam mic si amarat ce-i drept fata de ce am vazut prin curtile vecinilor, dar florile raman superbe.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. noi am avut o camelie superba in ghiveci. Dupa ce ne-a rasfatat cu florile ei, s-a suparat ca o domnisoara cu ifose si a aruncat toate frunzele. Nu am stiut sa interpretam moftul, nu am stiut cum sa o ajutam si... am perdut-o.
      In fata casei avem trei rododendroni si o azalee :) abia astept sa înfloreasca! Sper ca plantati si voi macar unul - imi amintesc ca anul trecut intrebai cum se numesc superbele plante. Dar nu uita - nu le place mult soarele,aceste plante prefera partea de nord.

      Ștergere
  4. Au aspect elegant ,iar culorile sunt vii.
    Chiar li se potrivesc damelor niste camelii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cameliile de gradina sunt fascinante... albe, roz, rosii, surori si totusi atât de diferite! iar parfumul... oh! un vis!

      Ștergere
  5. Imi plac atat de mult,ca o sa incerc din nou sa plantez in gradina.Am citit mult despre ele,dar am mai aflat noutati aici la tine.O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la mine în gradina nu ar rezista - cameliilor le place umezeala din aer si temperatura constanta. În Bavaria oscilatiile de temperatura sunt mari, iarna temepraturile coboara mult sub zero si vara cresc mult peste 25 de grade. Despre umezeala în aer, nici vorba!
      O seara frumoasa iti doresc, Floarea draga!

      Ștergere
  6. La "Dama cu camelii" mi-a zburat gandul citind titlul. Sunt flori superbe! Asa le vad in foto :) Nu cred ca am vazut in realitate sau, daca am vazut, nu stiam ce am vazut. :) Ma gandeam ca s-ar putea sa fie intre florile mai... pretentioase. :)
    Pupici si imbratisari cu drag, de la noi, pentru voi! <3

    Multumesc de gand, Carmen draga. Sunt ok, doar ca am avut cateva lucruri de facut si cand ajungeam la tastatura aveam... mintea goala. :) Pupici cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) cameliile de ghiveci sunt extrem de pretentioase! nu le place nici daca se face curent în casa, ca sa nu mai vorbim ca daca-i învârti un pic ghiveciul, se supara de tot! :) tja, acesta e motivul pentru care noi nu mai avem camelii!
      cele de gradina, au nevoie de un anumit climat, pe care Bayern nu il poate asigura, dar ma bucur când le vad în gradinile botanice.
      te pup draga mea, ma bucur mult ca totul e ok la voi acasa. Pupici si imbratisari de la duo pentru trio :-* :-* :-*

      Ștergere
  7. Alunii fermecați! ? Ce frumos! Îmi par perfecte aceste camelii! Perfect de frumoase!:)
    Te popacesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) da, asa am tradus eu denumirea din germana "Zaubernuss" nu stiu care este denumirea româneasca uzuala, poate ca Hamamelis - denumirea stiintifica.
      pup si eu. O seara faina! :-*

      Ștergere