vineri, 24 februarie 2023

Barbierul din Sevilla

Saptamâna trecuta am fost la spectacolul de opera "Barbierul din Sevilla" preluat de la Royal Opera House - Covent Garden, London, în transmisie directa la Cineplex, în orasul nostru.
Este genul de spectacol pe care îl frecventam de câtiva ani buni (din pacate ☹️ cu pauza în 2021/2022) si pentru stagiunea 2023, am rezervat bilete pentru înca alte trei spectacole (opera si balet). 
Primul spectacol din acest an a fost opera bufa în trei acte, compusă de Gioachino Rossini în 1816. In regia actuala a lui Moshe Leiser si Patrice Caurier, actul întâi si al doilea au fost interpretate fara pauza si considerate prim act (105 minute), iar al treilea drept al doilea act (65 minute), cu o pauza de 25 minute. În total, spectacolul a durat peste trei ore si jumatate! Mie mi-a fost mult prea lung primul act, însa daca ar mai fi fost introdusa înca o pauza de 25 minute, am fi ajuns acasa mult dupa ora 1 noaptea! 
Este cunoscut faptul ca Royal Opera Hous si Metropolitan Opera din New York, au sub contract cei mai buni artisti ai lumii si ocazia de a-i cunoaste (vedea si auzi) prin aceste spectacole preluate în direct este unica. Cum sa ajung eu altfel la Covent Garden si cum sa-mi permit cazare în Londra si bilete la ROH?! Costurile pentru noaptea de spectacol ar fi echivalente cu un concediu de cel putin o saptamâna în Italia, spre exemplu! 
Apreciez deasemenea si interviurile din pre-show care sunt transmise doar în cinematografe! Iar atmosfera pe care o creaza directorul de Cinema pentru noi, melomanii, este una... destul de apropiata cu cea din ROH! Exista doar 100 de bilete, suntem întâmpinati pe covor rosu si ne sunt luate mantourile la garderoba, ne este oferit un Prosecco de bun-venit iar la pauza dintre acte, suntem invitati sa servim Canapés, nectar de fructe si Prosecco. (întregul pachet costa la Cinema doar 35€ de persoana)
Revenind la spectacol, actiunea operei se petrece în Sevilla (Spania), la jumătatea secolului al XVIII-lea. Alaturi de Figaro - figura centrala, celalalte personaje importante sunt Rosina, Don Basilio, Doctorul Bartolo si Contele Almaviva (personajele secundare sunt Bertha si Fiorello). Opera a fost inspirata din nuvela cu acelasi nume, a lui Pierre Beaumarchais, nuvela ce a stat si la baza operei "Nunta lui Figaro" compuse de Wolfgang Amadeus Mozart (1786). În opera lui Rossini, Contele Almaviva face curte iubitei sale Rosina - pupila doctorului Bartolo, care însusi planuieste sa se casatoreasca cu Rosina. Cu ajutorul tânarul frizer-barbier al orasului, contele se prezinta în casa Bartolo deghizat, în primul act, ca soldat si în al doilea act, deghizat ca profesor de muzica. Figaro ajuta ca povestea de dragoste a celor doi sa se termine cu happy-end, dar asta bineînteles dupa multe situatii nostime, deghizari ridicole, momente palpitante, mituiri, masluiri si alte aranjamente caraghioase. 
În opera lui Mozart, contele Almaviva este deja casatorit de ani buni cu Rosina si flacara dragostei lor este stinsa demult. Contele face ochi dulci servitoarei Susanna, care de fapt este logodita cu Figaro, valetul contelui... nu mai intru în amanunte ☺☺☺ Rolurile comice si încurcaturile de situatii mi-au creat mie personal o stare ciudata, mi-a placut starea de confuzie si am cautat mai departe asemanari exagerate ☺ Astfel încât, mie mi s-a parut ca dirijorul venezuelean Rafael Payare seamana cu Bob Marley ☺ de aceea unduirile lui în fata orchestrei mi s-au parut foarte posibile si pe ritm reggae ☺ La sfârsitul spectacolului, când ovationat de public dirijorul a urcat pe scena alaturi de protagonistii spectacolului, am avut senzatia ca îl vad pe Prince în Purple Rain, sub lumina reflectoarelor ☺ Uite asa am combinat eu opera, cu reggae si cu pop-rock-ul si zau ca am baut doar nectar de portocale (ca eu am fost dealtfel soferul familiei)! ☺☺☺ 
Dar sa revin la seriozitate si sa va spun ca spectacolul merita vazut! 
Pentru dirijorului Pavare, opera "Barbierul din Sevilla" a fost  debutul la ROH. Uvertura a avut o interpretare care mi-a atins sufletul. Dealtfel, întreaga lucrare muzicala are arii care îti topesc inima, iar artistii acestui spectacol sunt de top! Baritonul Andrzej Filończyk în rolul lui Figaro - un barbat frumos, înalt si foarte tânar( are doar 28 de ani), a captat publicul din primul moment în care a urcat pe scena.  Interpret exceptional, acesta cânta cu usurinta cu care noi oamenii normali, ne exprimam prin vorbire - zau, nu exagerez!
Rolul Rosinei este detinut de mezzo-soprana de doar 26 de ani,  Aigul Akhmetshina - pentru mine o alta mare surpriza a serii! Bas-baritonul Bryn Terfel si tenorul Lawrence Brownlee s-au încadrat deasemenea perfect în decorul rossinian. Toti marii artisti de opera detin pe lânga talentul muzical de exceptie si un puternic talent actoricesc, reusind prin gesturi, mișcări, mimica si atitudine, sa întregeasca forma artistica de comunicare. 
Pe întreg parcursul spectacolului am batut tactul si m-am lasat purtata pe aripile povestii departe, în Andaluzia, abtinându-ma cu greu sa nu fredonez cu voce tare ariile cunoscute ☺ A fost ...o noapte a STELELOR!

 

13 comentarii:

  1. ce capodopera intr-adevar! super! O zi faina, Carmen! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Mi se pare convenabil acest sistem numit cineplex cu preluări in direct. Am găsit pe net că există ceva asemănător și in Bucuresti in câteva mall-uri. Nu mi-am dat seama dacă e in direct. Probabil că nu, deoarece e cam mare decalajul orar față de Londra...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este cu adevarat convenabil. Daca ai gasit, rezerva bilete cu curaj.
      Diferenta de fus orar intre Bucurest si Londra este de doua ore. Intre München si Londra este de o ora.

      Urmatorul spectacol transmis in direct este "Turandot", Miercuri 22 martie la ora 19:15 ora Londrei - deci la ora 21:15 Bucuresti

      In luna aprilie, va fi baletul "Cinderella", miercuri pe 12 aprlie la ora 19:15 ora Londrei, deci ora 21:15 la Bucuresti
      si opera "Nunta lui Figaro", joi 27.04, ora 18:45 ora Londrei - deci la Bucuresti spectacolul va incepe la ora 20:45

      In luna mai, va fi transmis in direct baletul "Frumoasa din padurea adormită" miercuri, 24.05, la ora 21:15 ora Bucurestiului

      Ultimul spectacol din stagiune va fi opera "Trubadurul", marti 13 iunie, la ora 21:15 ora Bucurestiului.

      Ștergere
  3. Nu mai stiu cu ce ocazie a fost si aici. Dar chiar nu imi aduc aminte.
    Imi place mult muzica operei. Si multumesc si pentru toate detaliile evenimentului.
    Pupici si duminica placuta, draga Carmen! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. exista muuuulte puneri in scena, unele mai reusite, altele mai putin - na, depinde de câta experienta si de cati bani dispune fiecare institutie. Cu siguranta "Barbierul di Sevilla" a fost pus in scena si de Opera Nationala din Bucuresti... Nu vreau sa jignesc pe nimeni, insa cine interpreteaza macar o data pe scena de la Covent Garden, are recunoastere internationala sau invers spus, artistii care urca pe scena din Bucuresti, viseaza sa ajunga la Covent Garden... Angela Gheorghiu este una din cele mai mari soprane ale lumii! Ea a fost ovationata atât pe scena din Covent Garden (unde si-a facut debutul in 1990) cât si pe cea New York-eza Metropolitan Opera sau Opera Viena,, Opera Berlin, Scala a Milano... Doar cei mai buni ajung pe scenele mari ale lumii . de aceea eu ma bucur sa vad spectacolele de la Royal Opera House - Covent Garden, London ♥
      Multumesc, Suzana draga. Si tie un weekend minunat! 😘❤️

      Ștergere
    2. (pe vremea când Anna Netrebko si Rolando Villazón erau cel mai iubit cuplu de opera din lume, un bilet la spectacol - un loc modest in sala operei din München costa 200€ /persoana! Asta prin 2010... )

      Ștergere
  4. Citeam cu atentie cele scrise de tine, inghiteam in sec vazand gustarile apoi... Bob Marley si Prince! M-am distrat! 😊 Si a fost un fel de respiro pentru mine, care nu reusesc sa urmaresc astfel de spectacole, si am putut citi mai departe cu atentie, sa bag la cap. 😊
    Cred ca e senzational, pentru cei care iubesc opera, opereta etc. sa poate vedea in acest mod spectacole de pe marile scene ale lumii, cu interpreti de top!
    Se vede ca ati avut o seara minunata! Va doresc sa aveti cat mai multe zile si seri si nopti minunate!
    Imbratisari si pupici cu drag de la trio pentru trio! ❤ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. hahaha, daaaa, in capul meu erau toate personajele de-a valma, nu mai stiam care sunt din Mozart, care din Rossini... asa ca exact Bob Marley si Prince mai lipseau ☺☺☺
      Oh Diana Draga, a fost o vreme când mergeam cate 100 km, dus si 100 km intors cu masina, doar sa fim in sala la un concert cameral ... si asta în cursul saptamânii, când a doua zi dimineata plecam la serviciu! Aveam abonamente la Ottobeuren - Memmingen si de obicei concertele erau joi seara! Da, timpul trece, am imbatrânit, am devenit mai comozi, insa din pdv al pretentiilor calitatii muzicale nu am lasat stecheta mai jos ci din potriva...
      Imi amintesc o data, am fost la un spectacol in sala Parktheater din Kurhaus Göggingen, la noi in Augsburg. A fost pusa in scena La Traviata si vreau sa spun ca teatrul este unul superb (vezi aici cateva poze: https://de.wikipedia.org/wiki/Kurhaus_G%C3%B6ggingen) dar scena nu este atât de mare încât sa permita o opera atât de ampla! si nici artistii nu au fost "de top"... ce dezamagiti am fost! De aceea, eu sunt de parere, ori vezi ceva de calitate, ori stai acasa si vezi o inregistrare TV sauDVD de calitate!
      Multumim, Diana draga. Pentru noi mai urmeaza, asa cum scriam mai sus, in raspunsul pentru Aurel, Turandot, Nunta lui Figaro si Frumoasa din pădurea adormită. Vor fi cu siguranta seri minunate!
      Pupici si imbratisari, de la trio pentru trio ♥♥♥

      Ștergere
  5. Foarte foarte frumos!!Si organizarea de nota 10.
    Eu am amintiri destul de neplacute de la ultimele 2-3 dati cand am fost in sala de spectacole de la Casa sindicatelor. Trec peste sonorizare, trec peste scaune si sala propriu zisa. Nu ma deranjeaza. Problema au fost spectatorii... :))) Telefoane, copii needucati care loveau scaunele celor din fata lor cu picioarele in timp ce morfaiau nu stiu ce-uri din pungi... si doamne cu coafuri montante care isi consumasera un tub de fixativ.... Ultima data am fost la un concert cu Hrusca, de Craciun. Si amintirea cea mai puternica e ca am vrut sa fug din sala si ca am agonizat tot concertul. :))
    Dar da - ce frumoasa experienta ati avut!! Sper sa ne mai povestesti si despre urmatoarele :*!!
    Pupici cu drag :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. of ce rau imi pare ca ai aceasta sensibilitate la mirosuri! Iti dau insa dreptate, cateodata cate o cucoana, e parfumata atat de puternic ca e inconjurata de ceata!
      Dar la asemenea spectacole nu vin copii. Nici macar tineret nu mai vine, la spectacole de opera! Nici la cele live, ma refer! Radeam ultima data cu Helmut ca... uitându-ma in foaier, la ceilalti spectatori, am constatat ca sunt una din cele mai tinere! Doamne... ce vremuri! Generatia de astazi este total dezinteresata de muzca clasica sau muzica de opera. Daca ii intrebi ce compozitori cunosc, dau din umeri si eventual rostesc Beethoven, Mozart si Verdi - iar despre acestia nu stiu mai mult decat numele!
      Trebuie sa recunosc ca nici fetele mele nu au interes sa mearga la concerte camerale, cu toate ca noi acasa am ascultat deseori muzica clasica, mai ales in timpul meselor -- au vrus sau nu, acesta a fost fundalul muzical ☺☺☺ si totusi nu s-a dezvoltat vreo pasiune. Ceea ce le place, in afara de muzica Pop, Rock, Smooth-Jazz-, Soul- si R&B, este musica-ul. Adela nu pierde nicio premiera, cum apare o noua punere in scena, cum rezerva deja bilete.
      La noi sunt biletele de spectacol foarte scumpe. Am scris mai sus ca un bilet la un spectacol live de opera, costa cam 150-200 euro de persoana. Un bilet la musical, costa cam 120-180 euro de persoana! La concertele de rock, 100-150 euro / persoana. Nu exista "reduceri pentru pensionari", cine doreste sa ia parte la viata culturala, plateste!
      Ceea ce am apreciat la Verona, concertele lor ofera bilete pentru toate "pungile", au si bilete scumpe, in sala (270 €) dar au si bilete de 25 euro, in "Settore Gradinata Numerata" (pe scari).
      In perioada de pandemie, cand a fost permisa intrarea la cinema, s-a intamplat ca am fost ori singure (eu cu vreo colega sau cu fetele mele) ori au mai fost alaturi de noi maximul 5 peroane! O pierdere enorma pentru Cinematograf. La alt gen de spectacole nu am vrut sa merg, pentru ca nu am suportat masca!
      Ultimul concert live la care am fost, a fost la mijlocul lui decembrie 2022, in olympia Halle - The Night of the Proms. COLOSALA Atmosfera!

      La cinema-opera ma duc cu drag pentru ca este muzica de cea mai inalta calitate si este la 5 minute cu masina de noi ♥ O sa mai scriu, daaaa ☺ Te pup Rux draga ♥

      Ștergere
  6. Ah - nu ați fost la Covent Garden dar tot ați fost într-un mediu select !!!
    Mă bucur pentru voi ❤️
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere