Înca din timpul antichitatii, acoperisurile cladirilor erau prevazute cu șanțuri pentru colectarea apei de ploaie, însa ideea de jgheab a venit mai întâi în secolul 6 î.Hr. Apa era colectata în rine construite din asa numitele sima, obtinute din lut sau marmură, iar pentru scurgerea apei au fost concepute garguiele - burlanele scurte, având ca terminatie o statueta reprezentând capul unui animal, la început doar câini, mai târziu lei sau masti de teatru.
Garguiele antice erau montate în pozitie verticala si aveau legatura cu coloanele ionice prin voluta.
Burlanele ornamentale au fost introduse mai întâi în stilul arhitectonic romanic, apoi preluate în stilul gotic târziu și renascentist, unde garguiele au capatat sensuri simbolistice. Astfel, la construirea bisericilor - pentru ca prin functionalitatea lor garguiele sunt atasate la peretii exteriori, mastile de terminatie au devenit grotesti, simbolizând influența diavolului în lumea pământească, în puternic contrast cu puritatea picturilor si ornamentelor din interiorul bisericii, care simbolizeaza Împărăția cerurilor.
Garguiele au fost totodata investite cu rolul protector si astfel, prin aspectul lor demonic se căuta sa fie îndepartate forțele răului si spiritele negative. Tot mai multe animale fantastice reprezentate cu aripi, ciocuri și gheare puternice, zmei, himere si balauri cu mai multe capete, au fost construite sa pazeasca acoperisurile cladirilor importante. Era vremea când oamenii simpli credeau ca aceste statui - care pe timpul zilei sunt din piatra, capata viață la apusul soarelui si se întorc în piatră din nou, la răsărit.Garguiele antice erau montate în pozitie verticala si aveau legatura cu coloanele ionice prin voluta.
Burlanele ornamentale au fost introduse mai întâi în stilul arhitectonic romanic, apoi preluate în stilul gotic târziu și renascentist, unde garguiele au capatat sensuri simbolistice. Astfel, la construirea bisericilor - pentru ca prin functionalitatea lor garguiele sunt atasate la peretii exteriori, mastile de terminatie au devenit grotesti, simbolizând influența diavolului în lumea pământească, în puternic contrast cu puritatea picturilor si ornamentelor din interiorul bisericii, care simbolizeaza Împărăția cerurilor.
Catedrala din Laon - capodopera a arhitecturii gotice din Franta, detine cele mai vechi exemple de garguie, datând anii 1220-1230, urmata fiind de Catedrala Notre-Dame din Paris. Fotografiile mele sunt însa din München - cladirea Primariei noi.
Dupa secolul 14, garguiele cu forma de animale grotesti au fost înlocuite cu masti umane, care pâna la începutul secolul 15 au pierdut încet-încet expresia groteasca, respingătoare, impunându-se moda garguielor elenistice, cu expresii faciale amuzante.
Începând din secolul al 16, garguiele din piatra au fost înlocuite cu cei din metal si pâna la sfârsitul secolului 18, si-au pierdut total rolul, functiunea de scurgere a apei de ploaie din scocuri fiind preluata de burlanele lungi, montate de la acoperis pâna la baza casei, pe pamânt.
Si asa, aceasta "bijuterie de acoperis" si-a pierdut definitiv locul din planurile arhitecturale.
Foarte instructiv articolul. Am vazut o multime de filme in care cate un gargui avea un rol esential :) dar nu m-am gandit sa aflu, mai in detaliu, ce sunt de fapt si ce cauta acolo pe acoperisuri. Din filme am mai retinut unele amanute despre simbolistica, dar n-am cercetat sa aflu cat e adevar in ce zicea in film si ce doar pentru impresie artistica :)
RăspundețiȘtergereEeee, azi se cauta ca totul sa fie util si mai putin spectaculos prin astfel de bijuterii. Inventeaza forme ciudate pentru cladiri, le aseaza "la rotisor" sa se invarta dupa Soare...
Fiecare epoca are farmecul ei, pana la urma :)
Vacanta frumoasa sa aveti! Imbratisari cu drag!
Piticii aceia sunt cu adevărat niște bijuterii de acoeriș... :)
RăspundețiȘtergereO idee de mare efect! De aceea arhitectura occidentală este atât de spectaculoasă, impresionantă până în cele mai mici detalii. Totul era făcut cu rost şi cu mult simţ artistic, dar şi după simbolistici complicate, care scapă celor de azi, mult mai ignoranţi când vine vorba de simboluri. De aceea şi dura atât de mult construirea acelor mari edificii.
RăspundețiȘtergereO duminică frumoasă, dragă Carmen! :-)
Interesanta galerie cu garguie! Mai stiam si eu cate ceva despre ele dar intotdeauna imi place sa aflu lucruri noi. :) Multumesc, Carmen!
RăspundețiȘtergereTolle Bilder Carmen,
RăspundețiȘtergereschönen Sonntag!
Crissi
Nu m-am gandit niciodata ca, dincolo de arhitectura si simbolistica, garguiele mai au sau aveau si alt rol, cel de scurgere a apei de ploaie. La tine, mereu aflu lucruri noi.
RăspundețiȘtergereMultumesc Carmen!
Pe timpuri chiar existau mesteri adevarati care nu se temeau de munca si creau capodopere cu mîinile goale, acum au fel si fel de instrumente si betoniere etc si nu mai sant in stare sa faca asemenea cladiri ! :(
RăspundețiȘtergereLa Timișoara e plin de astfel de clădiri împodobite cu tot felul de ornamente. Unele sunt deja renovate, altele se cer - însă cel mai trist e când treci prin piața Victoriei și vezi găurile de la gloanțe în pereți. Din 89. Istorie vie...
RăspundețiȘtergereAbia am sosit si vad la tine o varietate de teme,care de care mai intresante.Nu am cum sa trec indferenta ,pentru ca sunt lucruri pe care nu le-am stiut.O saptamana cum iti doresti!
RăspundețiȘtergereChiar nu am ştiut de garguiele acestea şi mulţumim frumos pentru informaţii. Foarte frumos le-ai spus "bijuterii de acoperiş".
RăspundețiȘtergere