marți, 3 iulie 2012

Castelul Peleş - Jurnal de vacanta (9)

- completare la Brasov -JdV5


Copil fiind, am vizitat castelul Peles împreuna cu parintii mei, însa nu-mi mai amintesc altceva decât ca pe parcursul vizitei am purtat cipici :) De adata aceasta, am fost foarte atenta la detaliile arhitecturale si la minunatele decoratiuni interioare ale Pelesulul, catalogat pe buna dreptate ca fiind unul dintre cele mai frumoase castele din România, cu caracter de unicat între monumentele istorice si artistice ale Europei mijlocului secolului XIX-lea.
Construit la cererea si din banii personali ai Regelui Carol I, castelul s-a bucurat de planurile unora din cei mai buni arhitecti si decoratori ai vremii.


Totul impresioneaza! Coloanele de marmura, tapetele filigranate - în piele gofrata si matase brodata, basoreliefurile si statuile, lambriurile de nuc, sculpturile în lemn de tei si cires, picturile, candelabrele, cristalurile si oglinzile, vitraliile, atmosfera plina de eleganta si rafinament ce domneste în fiecare din saloanele si camerele muzeului. Ghida micului nostru grup de vizitatori (noi doi si înca doua perechi de pensionari bucuresteni), ne-a spus ca sunt în total 160 de camere, ce corespondeaza între ele prin coridoare, scari si multe intrari ascunse în spatele unor usi false.

Plafonul mobil din sticla pictata, actionat cu ajutorul unui motor electric - reprezinta chiar si azi o adevarata surpriza. Se spune ca regele a dorit dotarea castelului cu tot ce era nou în tehnica vremii. Si a reusit! Pelesul a fost primul castel electrificat din Europa! Înca din 1883, castelul dispune de încalzire centrala, sobele amplasate în fiecare camera fiind doar de decor! Castelul a avut în dotare si primul aspirator-camera! Un sistem ce conecta furtunuri la fiecare nivel si în fiecare coridor, permitea aspirarea într-un horn central, facilizând efectuarea curateniei. Deasemenea, castelul a avut un sistem anti-incediu cu hidrant, pe atunci cel mai nou tip german.



Tot ce era modern si elegant în domeniul electrotehnicii-casnice, era testat imediat si introdus la castel. Dar mai presus de toate, castelul a fost împodobit cu decoratiuni din cele mai rafinate.
Regina Elisabeta, iubitoare si creatoare de arta si literatura, a avut permanent artisti invitati la castel. Unii dintre ei aveau apartamente permanent rezervate: Elena Vacarescu, Nicolae Grigorescu, Vasile Alecsandri, Mite Kremnitz, Titu Maiorescu, Hortensia Papadat-Bengescu si bineîntele George Enescu, pe care l-a ajutat în drumul devenirii sale de mare compozitor, prin construirea lângă Castelul Peleș a unei săli de concerte special concepută pentru el și prin dăruirea unei viori construită de celebrul lutier italian Amati.


Castelul are sala de muzica, de teatru, sala de concerte, salon pentru pictura, sali de conferinta, camere mai mici sau mai mari pentru servirea ceaiului sau pentru fumat, un labirnt întreg de coridoare, care mai de care mai impozante. Biblioteca regala este absolut impresionanta si cuprinde o bogata colectie de carti rare. Majoritatea saloanelor sunt înconjurate de galerii la semi-înaltime, ce delecteaza privirea, îmbogatesc atmosfera si confera spatiului volum si o noua perspectiva.



De mentionat ar fi si faptul ca majoritatea camerelor aveau anexate bai proprii, dotate cu lavoar, cada, closet si bideu. Camerele doamnelor de companie ale reginei, au fost dotate cu dulapuri pentru haine suspendate - un gen walk-in room cu acces pe scari spiralate.




Pelesul a avut o importanta deosebita pentru istoria României. În anul 1893, aici s-a nascut viitorul rege Carol al II-lea - primul rege al dinastiei nascut pe pamânt românesc si primul botezat în religie ortodoxa, urmând ca în 1921 sa se nasca la Foișor, fiul său - regele Mihai I. Copilului Carol i-a fost amenajata o aripa a ultimului etaj din castel, singurele apartamente îmbracate cu lemn alb.

Castelul Peles a fost resedinta familiei regale pâna în anul 1948, când a fost confiscat de regimul comunist. Functioneaza ca muzeu din anul 1959, însa putea fi vizitat înca pe vremea regelui Carol I. Între anii 1975-1990, castelul a fost declarat zona protocolara si domeniul a fost închis pentru vizitatori. Pelisoarul a fost deschis publicului în anul 1990, noi însa nu l-am putut vizita, pentru ca lipsa personalului muzeului face ca acesta sa serveasca amble castele, deci când este deschis la Peles, este închis la Pelisor :(

9 comentarii:

  1. Frumos! L-am vizitat si eu de cateva ori si l-as mai vizita. As putea spune ca inca este castelul meu preferat!

    RăspundețiȘtergere
  2. O adevarata perla Castelul Peles! M-am bucurat sa-l revad in imaginile tale! Impresionant! Te imbratisez, draga Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  3. Am sute de poze cu castelul Peleş.Şi tot nu mă mai satur să colecţionez!
    A fost construit ca un castel modern la acea vreme, într-un început de eră modernă, de dezvoltare înfloritoare pentru România, eră gândită de Regele Carol I cu o precizie şi cu o minuţiozitate demne de un mare arhitect de ţară, deşi -spre meritul lui- el nu era român, dar se ştie că a simţit mai româneşte chiar decât mulţi dintre cei de aici.Peleşul a fost făcut ca să dureze în timp, atât el cât şi era de dezvoltare iniţiată odată cu domnia sa, mai mult decât benefică, a ţării.Dar istoria a vrut altfel.A rămas castelul drept chezăşie că se putea şi într-un alt chip făuri istoria pe aceste meleaguri greu încercate de vitregiile sorţii...
    Precum Carmen, şi eu l-am vizitat copil fiind.Intram într-a III-a în toamna lui 1963.Învăţătoarea ne-a întrebat în prima zi de şcoală despre cum am petrecut vacanţa şi ce cărţi am citit.Eu fusesem la Sinaia cu părinţii.Aşadar, cu toată sinceritatea, am zis mândru : am vizitat (cu cipici !) castelul Peleş al Regelui Carol I, am văzut mormântul lui Take Ionescu (politician român) din mănăstirea Sinaia, şi acasă am citit "Poveştile Peleşului" de Carmen Sylva, adică de Regina Elisabeta, carte găsită de mine întâmplător prin vechea bibliotecă a bunicului meu.
    Învăţătoarea, născută pe vremea Ţarului Nicolae al II-lea, refugiată din Basarabia în WW2, ştia şi preda rusa la gimnaziu, i-a chemat pentru a doua zi pe ambii mei părinţi pe la Direcţiune.Acasă nu am luat însă "sfânta" bătaie, dar am fost aşa de speriat de ameninţările alor mei încât acest fapt m-a marcat foarte dur pe toată viaţa...
    De aceea, oricât de greu ne-ar fi, să nu uităm că, iată, de 20 de ani, măcar ne-am câştigat libertatea de a vorbi. Şi acesta e cel mai mare câştig!
    Nu pot decât să închei cu deviza regală: "La toţi cei de faţă şi viitori, SĂNĂTATE!"
    Mulţumim mult, dragă Carmen, pentru acest şirag de imagini dintr-o capodoperă arhitecturală inegalabilă, integrată armonios în peisajul carpatin ca şi pentru amintirile de odinioară, văzute azi cu alţi ochi!

    RăspundețiȘtergere
  4. Maretie si echilibru! Minunate atat interioarele cat si exterioarele!
    Seara placuta Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mi-ați reamintit vizita ce am făcut-o și eu anul trecut la Catelul Peleș.
    Foarte frumoase imaginile!
    Mulțumesc! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte frumoasa descrierea si fotografiile. Eu am vazut acum cativa ani Pelisorul, insa nu este la fel de impesionant ca Pelesul din fotografiile tale!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mare noroc ca nu a fost invadat de comunisti asa cum s-a intamplat cu mare parte din resedinta regala de la Cotroceni! Noroc ca in cele din urma Ceausescu a putut fi convins ca Palatul Cotroceni are mai mare valoare ca muzeu, decat ca resedinta comunista. Si poate ca o fi functionat si povestea cu "ciuperca" pe care i-au servit-o la Peles :)))

    RăspundețiȘtergere
  8. Superba postare, Carmen! Felicitari!! Dar tu stii ca ai fost la 3 minute distanta de mine? Mi-ar fi placut tare, tare mult sa ne intalnim... O seara minunata iti doresc si numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  9. ai fost mult mai castigata ca ai vazut pelesul! dupa decorurile, inventiile si minunatiile vazute acolo,pelisorul ti s-ar fi parut ceva simplut, alt stil de decorare, camere simple, spatii mai aerisite. pentru contemplare e bun pelesul,dar daca ar fi sa aleg in care sa locuiesc as alege pelisorul :)
    am vazut totusi cadva pe net o parte a pelesului care nu se viziteaza si am ramas uimita! retin doar piscina,dar arata somptuos!

    RăspundețiȘtergere