sâmbătă, 5 ianuarie 2013

Presepio


Înca din timpul Adventului îmi propusesem sa scriu despre presepio - pentru ca din discutiile avute cu cunostintele si prietenii români, am constatat ca putini stiu ce înseamna acesta. Nu stiu cum s-a întâmplat, dar am tot amânat, abordând alte teme.
Dupa sejurul mei în Italia, în care am mai adunat câtva fotografii pe aceasta tema, am hotarât sa profit de aceasta prima editie a Happy weekend 2013 (tabel de înscriere la Elly Weiss) si sa va prezint câteva informatii.
(urmatoarele 6 fotografii sunt facute în Muzeul Narurii - München)

Un presepio, este o reprezentare a nasterii lui Iisus din Nazaret, urmând descrierea din Evangheliile lui Matei si Luca. Scena - devenita simbol al Craciunului, este compusa din figuri reprezentând cel putin Sfânta Familie. In functie de complexitate, un presepio poate avea dimensiuni de la foarte mici, pâna la machete de marimea unei camere. În aceste cazuri, pe lânga Iisus nou-nascut, maica Maria si Iosif, pot fi plasate si alte personaje biblice - îngerul, cei trei magi, pastorul sau animalele din iesle (de obicei un miel, un magar, un bou). Pe lânga povestea traditionala, se pot prezenta si alte scene din viata în Betleem. Figurile pot fi executate din plastic, ceramica, lemn sau pot fi plasate personaje reale - actori si animale adevarate. Între timp exista o adevarata industrie axata pe productia de presepio, însa cele mai valoroase piese sunt cele executate de artisti si buni cunoscatori ai acestei traditii pe care o respecta si doresc sa o transmita mai departe prin acest mijloc de exprimare.
Denumirea de presepio provine din limba latina unde praesaepe înseamna țarc (pe italiana - presepe, pe germana - Krippe, pe engleza - crib sau natyviti, pe franceza - crèche).

Presepio din Gradina Botanica - Augsburg este expus anual începând din 1954, ocupa o suprafata de 45 m² si este compus din 150 statuete, lucrate manual din lemn si purtând haine tesute. La începutul lunii decembrie, în ziua când am facut eu fotografiile, Maria era reprezentata înca însarcinata si umblân însotita de Iosif în cautarea unui loc în care sa-l aduca pe lume pe Iisus.
Multe din scenele presepio sunt asezate din seara de Ajun, pâna pe 6 ianuarie, când biserica romano-catolica serbeaza Craii de la Rasarit (germana- Heilige Drei Könige) pe Melchior, Baltazar și Gașpar. Alte presepio prezinta scenele începând din duminica primului Advent si statuetele sunt adaugate sau deplasate pe masura ce se desfasoara evenimentele descrise în Evanghelii.
Înainte sa se raspândeasca obiceiul împodobirii Pomului de Craciun, presepio a fost cea mai importanta decoratiune de Craciun.
(urmatoarele fotografii sunt facute în magazinul de suveniruri al Mânastirii Ottobeuren)

20 de comentarii:

  1. Te-am găsit, dragă Carmen, pe la comentariile amicilor (încă de ieri), dar eu habar nu aveam că ai sosit din vacanță... Bine ai revenit! Și noi am stat departe de net, dar nu și de Cluj, am stat acasă și am petrecut cuminte și liniștit, dar frumos.
    Foarte interesant și amănunțit e povestit aici scena biblică a peregrinării, a nașterii sfinte,a ceea ce s-a întâmplat atunci și e redat cu amănuntul în aceste compoziții excepționale. Te felicit!
    Îți doresc un weekend minunat și mai spun oadtă La mulți ani în noul an! Îmbrățișări! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mirela draga, am ajuns acasa ieri la lasarea întunericului.
      Eu am avunt concediu din 20 decembrie si ma voi duce la serviciu luni, pe 7 ianuarie. Fiecare zi a fost plina de frumos, asa incat mi se pare ca am concediu de doua luni! suntem odihniti si relaxati, asa incat ne-am incumetat sa ii luam pe cei doi nepotei la noi, in weekendul acesta. Asa ca distractia a continuat si azi si va continua si maine :)
      Te pup si iti urez deasemenea La multi ani. Numai ganduri bune pentru 2013! îmbratisari

      Ștergere
  2. P.S. Am trecut acum pe la toate articolele tale, minunat ați petrecut, asta da vacanță. Noi am stat acasă...ei, se întâmplă, aveam planuri (mult mai modeste), dar nici alea n-au ieșit. Bine că a ne-am distrat și așa, acasă, eu mă bucur. Am savurat pozele tale , culorile, tot ce-ai postat. Bogată activitate bloggeristică, când ai reușit!? Încă odată La mulți ani și bine ai revenit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In Italia, am stiut ca nu vom avea legatura internet - casa prietenilor nu este legata, pentru ca nu o folosesc decat in vacante.
      Iarna, serile sunt lungi si le-am petrecut la o cana cu vin si muzica traditionala, in localuri cu retea wireless, asa ca laptopul meu, luat doar in ideea de a descarca fotografiile din camera foto, mi-a folosit bine pentru blog :))
      Pupici si imbratisari

      Ștergere
  3. O explicatie completa, foarte documentata, asa cum ne-ai obisnuit, Carmen!
    Mi-a placut mult ca termenul "presepio" este atat de frumos si de bogat ilustrat. E uimitor cat de variate sunt aceste scene biblice si cat de bine si maiestrit realizate. Nu am vazut niciodata atatea scene de Craciun. Splendid!
    Intr-adevar o poveste adevarata, asa cum ai spus. :)
    Happy Weekend, Carmen!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. as fi scris eu mai amanuntit si cu idei mai compacte, dar... am nepoteii alergând în jurul meu si, doar atât am reusit de data aceasta.
      Happy weekend Elly draga!

      Ștergere
  4. nu cunoasteam termenul dar acum am inteles mai bine semnificatia scenei din iesle,imagine care imi este tare draga prin blandetea,frumusetea dar mai ales prin semnificatia ei,Nasterea lui Cristos...
    frumos ilustrate explicatiile tale,mi-au placut...
    pup draga mea draga,w-end placut in continuare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. presepio este cuvântul românesc, dar este extrem de putin folosit. Nu am gasit pe internet, decât o mentiune într-un documentar (romanesc) cu privire la o expozitie italiana. Dupa cum am spus, doream de mai demult sa scriu un articol pe aceasta tema, dar...
      Te pup draga mea draga. Weekend fain si tie!

      Ștergere
  5. Astfel de reprezentări ale naşterii lui Isus am văzut în diferite stiluri - bogat ornate, minimaliste, unicate handmade, produse în serie, chiar şi din figurine quilling - dar nu cunoaşteam termenul "presepio".
    Week-end frumos în continuare!

    RăspundețiȘtergere
  6. Bine ai venit, Carmen ! La multi ani si iti mai doresc ca 2013 sa fie plin de bucurii, sanatate si fericire !
    Nu stiam cum se numeste, dar cred ca in 2010 sau 2011 am avut si noi un presepio in Cismigiu ! Informatiile si ilustratia sunt foarte "muncite", ca sa zic asa. Se numaesc presepio si sculpturile in lemn ce reprezinta nasterea lui Iisus ? Am vazut in diferite muzee sculpturi de dimensiunea unei unghii pana la dimensiuni mai mari.
    Te imbratisez si iti doresc HAPPY WEEKEND !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si din partea mea un "bine ai revenit, Nicoleta draga!" ma bucur mult ca ti-ai reluat activitatea blogeristica, mi-ai lipsit! Si din partea mea, toate urarile de bine, pentru 2013!
      Toate scenele inspirate din nasterea lui Iisus se incadreaza la denumirea de presepio. Am vazut si eu asemenea mini-miniaturi (pe atunci nu aveam inca nevoie de ochelari, dar am folosit o lupa ;))). Cel mai mare presepio pe care l-am vazut a fost acum in Italia pe scena unui teatru, cu efect de lumini si muzica! Parca simti totul mai aproape... E emotionant! si ca valoare sufleteasca pe care o transmite dar si ca valoare artistica!
      Te pup, weekend minunat si tie!

      Ștergere
  7. Esti ca o enciclopedie!:)
    Mereu spui o poveste frumoasa!

    Anul trecut am incercat si eu cu elevii mei sa transpunem aceasta scena intr-o serbare de Craciun.Au fost frumosi,desi mi-a lipsit Maria,deoarece nu aveam nici o fata in clasa.:)
    Craii,soldatii,pastorii,ingerii si Irod au incantat publicul generos!

    Pupici de bun sosit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Esti grozava Angi draga! ti-ai asumat o asemenea munca?! felicitari! cât priveste rolul feminin... nu cred ca s-au înscris prea multi voluntari :))) Simpatica relatarea ta! :))
      Si eu iti transmit numai ganduri bune pentru 2013!
      Noapte buna! pupici

      Ștergere
  8. Trebuie sa fie minunata scena prezentata in Gradina botanica – Augsburg! Imi aminteste de jocurile din copilarie, cand in “groapa cu nisip” construiam adevarate asezari umane, imaginam jungla sau doar paduri si le populam cu miniaturile care se gaseau in comert! Toti copiii eram foarte concentrati la ce construiam si apoi imaginam aventurile personajelor!
    Privind fotografiile postate de tine am asa… un chef nebun sa ma joc!
    Happy Weekend!

    RăspundețiȘtergere
  9. Mulţumesc pentru prezentare. Nu ştiam nimic de aceste statuiete, deşi le vedeam prin filme....., dar nu am fost niciodată curioasă să aflu ceva despre ele.
    Câtă răbdare şi îndemânare!
    Weekend plăcut, draga mea! pupici

    RăspundețiȘtergere
  10. Biserica noastra ortodoxa nu are un nume pentru scena Nasterii, fie ea pictata sau sculptata, iar ce vine de la catolici nu se doreste a fi promovat. Dar eu am acasa si icoane catolice si chiar un mic presepiu (acum stiu cum sa-i zic pe romaneste :)) primit in dar de la prieteni cu rude in Italia. Suntem mai toleranti decat ne-ar ingadui unii dintre preotii nostri.

    RăspundețiȘtergere
  11. Am avut ocazia sa admir asa ceva in Italia, inainte de Craciun, cand toti aveau in case, cumparate sau facute cu manutele lor, reprezentari ale scenei. Intr-un sat am gasit o multime de casute din lemn, in care fiecare clasa a scolii (sau fiecare scoala din regiune, nu mai retin exact), expusese lucrarea pentru a fi admirata si votata.

    RăspundețiȘtergere