joi, 29 octombrie 2015

Ce înseamna Halloween?

Vintage Halloween wood block set photo X43388.jpg
HalloweenBalloons photo HalloweenBalloons.gif"Sarbatoarea Tuturor Sfintilor" (All Hallows /All Sants’Day /Allerheiligen) este una din marile sarbatori crestine. Bisericile occidentale serbeaza aceasta zi dupa calendarul gregorian, pe data de 1 noiembrie. (În bisericile orientale, aceasta sarbatoare se numeste "Duminica Tuturor Sfintilor" si se omagiaza în prima duminica dupa Rusalii).
Câteva zile înainte, se curata mormintele celor dragi, se aduc coronite si jerbe de flori iar noaptea de 1 noiembrie spre 2 noiembrie este un prilej pentru membri familiilor de a se întâlni, de a merge la cimitir, spre cinstirea rudelor decedate.
Aceasta sarbatoare a fost preluata mai peste tot în lume, românii ortodocsi denumind-o "Ziua Mortilor".
Seara din ajunul Sarbatorii Tuturor Sfintilor - preluata de la irlandezi, mai întai de catre americani si în ultimii ani de tot mai multe popoare, se numeste "All Hallows‘ Eve" (Allerheiligend Abend), prescurtat: "Halloween".
Legendele celtice spun ca în noaptea de 31 octombrie spre 1 noiembrie, când câmpurile ramân pustii si natura intra în hibernare, granita între Lumea Viilor si Lumea Mortilor se deschide si Sufletele ratacite, BatFlyingBrownNight photo BatFlyingBrownNight.gifcu multe pacate neiertate, bântuie dintr-o lume in alta! Pentru a se pazi de aceste duhuri rele, familiile pun in fata caselor câte un dovleac cioplit si lumanari aprinse. Pentru a înveseli atmosfera si a uita de teama, se dau petreceri mascate. Costume tipice acestori seri galagioase sunt: Zâne, Vrajitori, Bostani, Schelete, Vampiri, Lilieci, in combinatiile culorilor: negru, oranj, alb, gri, galben si rosu. Copiii alearga în grupuri, de la o casa la alta, spunând "Pacaleala sau dulciuri!" (Trick-or-treat ! / Süßes oder Saueres! ) – ca o amenintare ca daca nu li se dau dulciuri, persoanei colindate i se va juca o farsa!
Traditiile sunt atât de vechi, încat cei mai multi au uita motivul sau sensul, oferind alte interpretari. În Statele Unite si Canada –Halloween - a capatat aspect de sarbatoare populara. În Germania este foarte cunoscuta începand cu anii ’90 (dar înca foarte criticata de catre evanghelici).
☺ Sa aveti un Halloween fa--buuuuuuu--los! ☺
Pe aceeasi tema: Luna noiembrie - sarbatoriAjun de Halloween 2010, Happy Halloween 2010, Ajun de Halloween 2011, Happy Halloween 2011, Amintiri, Noaptea de Halloween 2012, Mare concurs în Blogosfera, Serbati Halloween?, Concurs 2014.

18 comentarii:

  1. Parcă au venit niște copii la tine în anii trecuți...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anul trecut am cioplit bostani impreuna cu fetele mele. Anii trecuti în câteva rânduri au fost nepoteii din partea sotului sa serbam impreuna Halloween-ul. În Bavaria din 31 octombrie este vacanta pentru o saptamâna :)

      Ștergere
    2. Prea multa vacanta! :))))
      La noi e doar luni....dar nu pentru toată lumea....
      Happy Halloween! :)))

      Ștergere
    3. :)) subliniez - prin vacanta ma refeream la scolari. Dar si la noi, vacanta depinde de la land la land. Spre exeplu, majoritatea landurilor din nordul Germaniei au avut doua saptamâni vacanta de toamna, din 19.10 pâna pe 31.10! La noi în sud, vacanta incepe in acest weekend si tine doar o saptamâna iar majoritatea landurilor din centru, vor avea vacanta din 5.11 pâna pe 17.11 :)) Per total însa, numarul zilelor de vacanta pentru elevi ese acelasi în toata Germania - adica 12 saptamâni vacanta si 40 saptamâni scoala.
      Happy Halloween ☺

      Ștergere
  2. Ce veselie aici la tine! :)
    E fain ca ai alaturi de cine sa te distrezi! :) Anul trecut mi-am luat si eu masca, sa ma prostesc printre cunoscuti... Dar n-are farmec doar de una singura :)) si prin localuri nu-mi place sa merg in astfel de ocazii: prea multi straini (si nu sunt tocmai sociabila) :) dar - mai ales! - prea mare inghesuiala si... la un moment dat, cam prea multi ametiti de alcool (stiu din experientele altor sarbatori petrecute, de curiozitate, in local).
    Multumesc! Sa avem un Halloween fabuuuulos! Si voi sa aveti un Halloween fabuuuuuulos! :)
    Pupici cu drag, de la trio pentru duo! <3
    Noapte buna!
    P.S. Hm! O saptamana de vacanta?! :)) Suuuper fabulos. :) :-*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. oooo, anul acesta se anunta cea mai slaba participare :) Una din fete - Raluca m-a anuntat de acum cateva saptamâni ca de Halloween va fi plecata cu colegii de facultate intr-o excursie. Alaltaieri m-a sunat si cea mare - Adela, ca prietenul ei i-a facut cadou un weekend romantic în Dresden. De nepotei de data aceasta chiar nu avem putere - nu am invitat pe niciunul. Asa ca... anul acesta vom fi singuri. Dar ne vom bucura sa împartim bomboane copiilor de prin vecini, care vir suna la usa noastra strigând "Süßes oder Saures" ☺
      Se suna la usile casele care au intrarea´decorata - cele fara decor, sunt ocolite.
      Pupici si gânduri bune, de la duo petru trio <3 îmbratisari

      Ștergere
  3. Interesant sarbatoare, magica de altfel, dar eu nu am sarbatorit-o niciodata, probabil o simt straina. Cred ca copii se bucura cel mai mult de aceasta sarbatoare. Dar nu inteleg de ce romanii trebuie sa imprumute toate sarbatorile, nu stiu cum e in Germania, dar aici avem si Oktoberfest, Valentin\s day. Oare ce semnificatie au aceste sarbatori la noi?Urmatoarea pe lista e sigur "Ziua Recunostintei" :)). Un hallowenn cat mai frumos si magic :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. tin minte, când am auzit prima data de Halloween era în 1984, in melodia lui Stevie Wonder "I Just Called to Say I Love You" ...
      No autumn breeze, no falling leaves
      Not even time for birds to fly to southern skies
      No Libra sun, no Halloween
      No giving thanks to all the Christmas joy you bring
      But what it is though old so new
      To fill your heart like no three words could ever do
      I just called to say I love you
      I just called to say how much I care, I do
      De câte ori imi scriam textul unei melodii dupa ureche, oprind banda de o suta de ori si derulând in fata si înapoi, stând cu o mana pe dictionar pentru a detecta cuvintele care sunau cam ca "xyz"si le potriveam in context, însa la Halloween m-am poticnit... A doua zi am intrebat-o pe profesoara de engleza ce înseamna si ea mi-a spus ca este vorba despre o sarbatoare draguta, cu masti... Bineînteles ca nu mi-am putut imagina ce înseamna, dar de atunci am stiut ca la sfârsitul lui octombrie este o sarbatoare numita Halloween.
      Peste ani buuuuuni, când fetitele mele erau la gradinita, mergeam cu ele o data pe luna la McDonald's si isi cumparau un Happy Meal, bineînteles pentru jucarioarele speciale. Aveau acasa un raft rezervat pentru aceste jucarii... Era ceva cu totul deosebit. Aici la McDonald's le-am serbat si ziua de nastere într-un an si au facut un tur prin bucatarie, sa vada cum se pregatesc acele sandwichuri nemaivazute în România pâna atunci! În anul urmator, fetele au primit invitatie la petrecere de Halloween, din partea Clubului McDonalds! Si in invitatie era descrisa sarbatoarea si le erau recomandate costumele pe care le-ar fi putut purta - aceasta a fost prima Halloweeen party la care ele au luat parte direct si eu ca însotitoare. De atunci am cioplit in fiecare an dovleci si am decorat putin casa... Aceasta e povestea "împrumutului" sarbatorii de catre familia noastra... Dupa câtiva ani, ne-am mutat în Germania si am descoperit ca aici serbarea mobilizeaza mai multe familii decât în România, însa trebuie sa spun ca o tot mai mare participare observ de la an la an...
      Valentins's Day serbam deasemenea cu mare drag - pentru ca stiu exact ce reprezinta si îmi place! Cine este Sf. Valentin? am scris in acest articol...
      Oktoberfest - este sarbatoare bavareza si noi locuim in Bavaria, asa ca... ☺
      Thanksgiving... nu serbam si nici „Black Friday“ nu avem aici în Germania.
      Un sfârsit cat mai frumos de octombrie iti doresc, Florina draga! :)

      Ștergere
    2. Ooo ce frumos!Multumesc ca mi-ai impartasit experienta ta de familie, foarte frumos. Probabil daca as fi fost in acelasi context ca si fetele tale sau ca tine, sigur as fi "adoptat " aceasta sarbatoare. Dar eu ma refeream si la Romania ca imprumuta tot felul de sarbatori si asta de cativa ani, cum este Oktoberfest de la nemti, Halloween, Valentin's day, Black Friday de la americani.Tin minte ca in facultate, tot de Halloween, batea cineva la usa, iar cand am deschis era un tip imbracat in costum de strigoi, ioi ce m-am speriat :))). Yumm, ce fain arata melcii de burgundia. Ce am vazut la tine pe blog si vreau sa incerc este kürbis suppe. Fröhlich Allerheiligen Abend !:)

      Ștergere
    3. Repet aici ceea ce am scris si pe blogul Dianei :
      habar nu am cum este in SUA, la noi in cartier insa oamneii se cunosc si au incredere unii in altii, de aceea, a lasa copiii la colindat in seara de Halloween nu reprezinta absolut niciun pericol! Bineinteles ca nu merg copiii in alte cartiere... ca doar scopul este sa se costumeze, sa sune la usile vecinilor sa se bucure de senzatia pe care o fac, sa schimbe cateva cuvinte cu cei care le deschid usile, sa primeasca ceva dulciuri si sa se intoarca acasa sa savureze gramajoara de bomboane înainte de a merge la culcare. Adolescentii, tinerii si adultii, fac petreceri la cate un prieten, deci deasemenea nu se expun vreunui pericol... Filmele americane de groaza sunt... de groaza! Si nebuni cu siguranta sunt peste tot, dar nimeni nu se aventureaza sa faca ceva super-extravagant... Scopul petrecerilor Halloween este sa te distrezi impreuna cu prietenii.
      Cat despre asa zisele "scopuri comerciale" si "scumpiri ale bomboanelor" cu ocazia Halloweenului... zau ca nu am mai auzit asa ceva! In Germania nu se scumpeste nicio bomboana! Ma si bufnește râsul cand aud asemenea aberatii! Vreau si eu un exemplu concret ca la Lidle sau Kaufland spre exemplu, o punga de caramele cu fructe este mai scumpa acum decat a fost acum doua saptamâni!
      Costumele care se punin vanzare... tja, costa cat costa, ca doar necesita materiale si manopera... Dar la fel de bine se pot confectiona in casa costume haioase, nu trebuie neaparat "încurajat" comertul de Halloween, daca asta este HIBA! Normal ca daca ai cumparat ceva, ai cativa ani, doar nu porti costulul decat o singura data pe an! Zau asa... hai sa analizam situata in mod real si nu din filme sau din imaginatie! Sunt de parere ca tot ceea ce nu cunoastem, ne face frica! Daca am putea sa ne eliberam de prejudecati, daca am fi mai toleranti si ne-am privi semenii cu mai multa simpatie atunci lumea toata ar fi mai buna si mai frumoasa!
      te pup! Un Halloween fa-buuuuuuuuu-los! ☺

      Ștergere
    4. ai perfecta dreptate , draga Carmen!Te pup si eu. Un Halloween minunat, fabulos!

      Ștergere
    5. in germana si engleza, cuvânt cu care se sperie - de obicei în glumă, copiii. este Booo! onomatopeea echivalenta românescului Bau! ☺ De aici, expresia Un Halloween fa-booo-los! ☺☺☺

      Ștergere
  4. Anul asta este primul in care voi ciopli si eu dovleci :)). Am unul in curte, sa vad ce mai gasesc la piata. O sa pun pozele pe blog, sper sa-mi iasa ceva :)).

    In rest, in Franta, sau cel putin in regiunea mea, sarbatorea de Halloween nu este foarte celebrata. Nimeni nu prea-si decoreaza casele si nici nu este obiceiul colindatului pentru copii. Poate cel mult cateva petreceri deghizate prin localurile din oras si ceva strategie de vanzare prin marile centre comerciale :(.
    In schimb sarbatoarea religioasa (Toussaint) se tine, este chiar zi libera 1 noiembrie (ce pacat ca pica duminica anul asta!), iar pentru elevi este vacanta o saptamana.
    Spor la pregatiri, Carmen!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) anu acesta este primul in care voi ciopli un singur dovleac... si acela, mic! De obicei cumparam cate 2-3 uriasi, de cate 6-7 kilograme fiecare! Si faceam concurs de imaginatie impreuna cu tot familionul - fetele, sotul, pretnii fetelor, nepoteii... Tja, anul acesta asa s-a nimerit, ca fetele astazi la ora 12 au plecat deja in excursii cu prietenii - ma bucur pentru ele, sunt tinere si daca nu se distreaza acum, când?! :) Asa ca... astazi am un singur bostan care cantareste 2,5 kg ☺
      Zona Bavariei in care locuiesc eu este cu preponderenta de religie catolica si evanghelica si sarbatorle religiose sunt foarte respectate.
      O seara placuta sa ai Larisa draga!

      Ștergere
  5. Si noi vom fi singuri, ca Mihnea pleaca maine dis-dimineata. Am zis ca vom ciiopli bostani, dar cred ca nu mai reusesc. Sapatamana aceasta am fost plecata seara de doua ori, iar astazi dupa pregatirile pt excursie trebuie sa lucrez ceva cu el, caci luni are cea mai grea zi din saptamana si se intoarce duminica tarziu. Desi ar fi foarte placut pentru el sa il astept acasa cu un dovleac facut. Cand ies de la job trebuie sa ii cumpar si ce mi-a cerut pt. costumul pe care si-l va face la petrecerea din excursie. Foarte frumos ai scris despre ce inseamna Halloween. Este adevarat ca la noi nu se sarbatoreste f. intens, dar copiii au imbratisam cu mult entuziasm aceasta sarbatoare mai altfel.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. draga mamica de Mihnea, cand cioplesti un dovleac trebuie sa fii patrunsa de spiritul sarbatorii, sa fii bune dispusa si sa lasi imaginatia sa zboare :) De aceea pregatirile peralabile se fac in liniste... se decoreaza casa, se asculta ceva muzica placuta, se bea un ceai aromat sau poate un pahar de must si... cand simti ca muzele te-au impresurat, incepi sa sculptezi dovleacul :)))) Doar asa se obtin rezultate dragute :)) Dar, bineinteles ca haios este sa fac acestea in compania copiilor, asa de una singura este... uscat!
      Fetele mele si-au facut singure costumele si Raluca mi-a spus ca doar o peruca si-a cumparat. Ea se costumeaza ca asistenta de medic chirurg :) iar prietenul ei este chirurgul. Adela se costumeaza în vrajitoare si prietenul ei liliac. Ma bucur pentru ei, stiu ca este tare faina atmosfera si fiecare isi da interesul ca petrecerea sa fie cat mai amuzanta.
      Te pup. O seara faina!

      Ștergere
  6. Un prilej minunat de veselie! Încă n-am început să cioplim cu Sara dovleci, dar de la anul sigur o vom face! :-)

    RăspundețiȘtergere
  7. Mie nu-mi prea plac „sărbătorile" astea împrumutate... dar, da, Holloween-ul e un motiv de distracţie!
    Chiar nu ştiam mare lucrul despre ce e în spatele acestui 31 octombrie - mulţumesc!
    Ioana

    RăspundețiȘtergere