sâmbătă, 19 martie 2011

Egiptul - poveste parfumata

Poveste parfumată între bloggeri - Parfumul celei mai frumoase vacanțe
.
Daca în mod normal, aroma zilei de 24 decembrie ar putea fi definita printr-o adorabila combinatie de miros de brad, zapada, sarmale si cozonaci, eu am sa va povestesc despre aromele unui concediu mai aparte, început într-o 24 decembrie în El Qusair- Egipt, tara unde fascinatiile olfactive se împletesc cu vraja istoriei celui mai vechi stat din lume.
Cultura spirituală zămislita de Egiptul antic, provoaca admiratia tuturor succesorilor, începând cu grecii vechi și romanii si încheind cu turiștii zilelor noastre. Faptul de a pasi în lăcasurile sfinte, contemplând piramidele, templele sau obeliscurile înălțate de faraoni și supușii lor, îti confera emotii deosebite.
Asa cum un parfum te învaluie, te cucereste, îti provoaca amintiri, vise şi senzaţii, tot asa o excursie în zona Luxor, poate sa-ti creeze o complexa stare de reverie... Plimbându-te prin Templul Karnak, nu se poate sa nu simti miresmele celor sapte flori sacre: maghiranul, crinul de apa, lotusul albastru, eriophyllum, narcisele, violetele albe si trandafirul. Nu se poate sa nu vezi umbra Marii Preotese, amestecând rasini, uleiuri si lemn parfumat, rostind incantatii spre invocarea Zeului Amon-Ra – cel mai puternic zeu egiptean, contopit din Zeul Vânturilor si Zeul Soare. Karnak este cel mai mare edificiu cu destinatie religioasa, construit vreodata! Dimensiuile templului sunt impresionante! „Catedrala Sf.Paul din Londra sau celebrul Notre Dame din Paris ar fi pierdute între pereții lui” spune Wikipedia.
Nu mai putin impresionant este Templul Hatșepsut – ridicat spre onoarea singurului faraon femeie din istoria Egiptului. Inscriptiile hieroglifice transmit informatii despre faptul ca aici, în interiorul templului se găsea o bogată grădina botanică, cu plante aromatice aduse din campaniile militare si ca frumoasa regina a organizat cea mai mare expediţie în cautarea tamâii, indispensabila ritualurilor religioase, devenite cult faraonic.
Daca la început, rasinile si esentele de ierburi aromatice erau necesare doar ceremoniilor religioase, mai târziu au început a se folosi si în scop medicinal si estetic. Parfumul este inventia cosmetica a egiptenilor din vremea când conceptul de suflet era asociat cu unda de parfum - care va urma spiritul, atunci cand acesta se va înalta la ceruri. Cei care preparau aceste arome erau respectati si aproape temuti, fiind vazuti în antichitate ca detinatori ai tainelor zeilor. Egiptul antic a ridicat producerea de parfumuri la rang de artă si a devenit una din cele mai mari piete de desfacere a parfumurilor din Antichitate.
Vale Regilor si Valea Reginelor, zona în care cercetarea arheologica înca nu s-a încheiat, a adus la o descoperire fenomenala: la deschiderea mormantului lui Tutankhamon, dupa circa 3.300 de ani de la moartea sa, cercetatorii au ramas uluiti, simtind o urma de parfum, persistent înca de la îmbalsamare. Analizarea celorlalte morminte, a dovedit fara exceptie, prezenta recipientelor de parfum lânga fiecare sarcofag. Cultul parfumarii a fost deosebit de puternic, nu doar la faraoni si nobili, ci si la egiptenii de rând.
Lasând în urma caldura desertului, parfumul templelor si misterul mormintelor, ce poate fi mai frumos decât sa te plimbi dimineata pe malul Marii Rosii – acea imensitate albastra (se presupune ca unele limbi asiatice, foloseau culorile spre a se referi la directii cardinale - „rosu” însemnând „sud” ) ce-si împinge valurile pâna la cer si îsi trimite briza încarcata de aromele sarii, nisipului, algelor si scoicilor sa te patrunda prin toti porii.
Când soarele a devenit dogoritor, nimic nu poate fi mai frumos decât sa te asezi într-un hamac, la umbra curmalilor, sa asculti murmurul valurilor... Când nu mai rezisti chemarii lor tânguitoare, îti iei echipamentul snorkeling si te aventurezi într-o partida de înot, în compania pestilor colorati parca de mânutele unor copii veseli si plini de imaginatie. Iar seara, când racoarea seamana cu cea a unei zi de toamna, nimic nu poate fi mai frumos decât sa iei loc la una din mesele joase ale unui bar-cort, sa bei ceai, sa probezi Narghilea, sa te lasi captivat de acordurile muzicii traditionale si poate chiar sa încerc
i sa-ti unduiesti corpul în ritmul dansului oriental. Târziu, sub clar de luna, sa faci o plimbare prin parcul înmiresmat, ignorând faptul ca te afli în plin desert.Simbolul piramidei a devenit astazi o tehnica de parfumare: se realiza un triunghi de parfum în aer prin care păşim sau ne parfumăm în triunghi, de la distanţă.
"Kyphi" a fost cel mai faimos parfum egiptean, compus din peste 16 substanţe, inclusiv iasomie, trandafir, coriandru, smirna, nard (o plantă medicinală din Himalaya) şi tămâie (reteta lui o puteti afla aici).
Giuvaiergi renumiti si-au concentrat deasemenea talentul, creeînd flacoane cu inspiratie egipteana, ca cele ale parfumierului sirian, Bichara Malhamé devenit celebru gratie flacoanelor din sticla incolora, lungi, imitând obeliscul si având ca dop, un cap de sfinx. Parfumurile au fascinat dintotdeauna, fiind considerate nu doar un lux necesar, ci si un simbol al civilizatiei. "Amun - mireasma zeilor" creeat în Cairo prin combinatia aromelor de bergamota, portocala, iasomie, cuişoare, trandafir, ylang-ylang, scortisoara, vanilie, amber si lemn de santal, a fost parfumul
anilor '80.
Pentru a linisti nostalgia unui concediu pe Nil, Casa Hermès a produs "Un Jardin Sur Le Nil" - o seductie pura! La primul contact pe piele, simti un miros discret de pin, care imediat se transformă într-un parfum ce aminteste de o gradina de flori tropicale - la scurt timp după ce a plouat. Este foarte greu de descris. Are un miros dulce de mango, flori de lamaie, orhidee si prospetimea brizei de mare. Printr-o simpla pulverizare, capeti sentimentul de vacanţă.
PS: Cuvântul "parfum" vine din sintagma latineasca "per fumus" = "în întregime fum".

28 de comentarii:

  1. frumoasa impletire...parfum si vacanta :)
    Egiptul...fascinanta istorie...probabil pe dea-ntregul niciodata cunoscuta...si poate ca este mai bine asa....tainele trecutului sa ramana ascunse de curiozitatea uneori rapace a oamenilor...
    nu am vazut inca Egiptul dar povetirea ta m-a facut sa "aud" cu mintea zgomotul valurilor si fosnetul curmalilor...da...se simte parfum de...vacanta :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Pandhora,
    onorata de vizita ta nocturna! :)
    Pandora, "cu-toate-darurile" zeilor greci, citind despre zeii egipteni :) ma bucur daca ti-a placut prezentarea mea parfumata, a poate (nu sunt 100% sigura) celui mai frumos concediu petrecut pâna acum.
    Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  3. Egyptian perfumes. I am sure its going to be nice. Thanks for sharing.

    RăspundețiȘtergere
  4. can't you sleep, Nilambur? :)
    Egypt was my vacation in December 2005...it was my dream holiday :)
    Dream a Little Dream! Good night!

    RăspundețiȘtergere
  5. Povestea mea
    http://incertitudini2008.blogspot.com/2011/03/intre-doua-lumi.html

    RăspundețiȘtergere
  6. O tara a aromelor! Carmen, ai scris aici o minune de poveste!
    "Târziu, sub clar de luna, sa faci o plimbare prin parcul înmiresmat, ignorând faptul ca te afli în plin desert.
    Simbolul piramidei a devenit astazi o tehnica de parfumare: se realiza un triunghi de parfum în aer prin care păşim sau ne parfumăm în triunghi, de la distanţă."
    "Kyphi" a fost cel mai faimos parfum egiptean, compus din peste 16 substanţe, inclusiv iasomie, trandafir, coriandru, smirna, nard (o plantă medicinală din Himalaya) şi tămâie (reteta lui o puteti afla aici). "
    Abia stept sa vad si eu , sa simt si eu toate aceste minuni,
    "Plimbându-te prin Templul Karnak, nu se poate sa nu simti miresmele celor sapte flori sacre: maghiranul, crinul de apa, lotusul albastru, eriophyllum, narcisele, violetele albe si trandafirul. "
    Nu e doar poveste, nu e doar amintirea unui concediu de vis, e o mare descoperire e unor arome mai putin cunoscute! CARMEN, m-ai cucerit definitiv! Esti o maestra!
    O duminica frumoasa tie si familie tale!

    RăspundețiȘtergere
  7. Incertitudini,
    am notat cu placere si vin sa te citesc.

    RăspundețiȘtergere
  8. Mirela,
    hai ca m-ai dat gata! Chiar asa maestra nu sunt :)
    E drept ca mi-a luat ceva timp - mai mult ca de obicei, dar mi-a facut placere; ca sa ma exprim mai clar, am mai trait o data concediul :D
    Sâmbata am scos-o din spital pe fiica cea mare, care a facut operatie de deviatie de sept si, am stat lânga ea în pat, cu laptopul pe genunchi, am scris câte o idee aici si m-am ocupat de "copil"
    Te pup Mirela si-ti doresc deasemenea o duminica placuta!

    RăspundețiȘtergere
  9. Carmen, multa sanatate frumoasei tale fiice, dar si surorii ei! Si tie, si celor dragi tie! E o operatie pe care ar fi trebuit sa o fac si eu, sa vezi atunci ce "nas" as fi avut in parfumerie... :) Numai bine, Carmen! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. daca am trecut pe la tine tarziu in noapte am zis sa trec putin si dimineata...asa ca buna dimineata :)
    pentru ca acum beau cafea ma intreb daca si tu ai baut cafea acolo...sunt mai mult ca sigura ca da...
    mi-ar placea daca ai povesti putin despre cafea si aroma ei...egipteana :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Mirela,
    "mamaruta" mea, nu mai putea sa respire bine, asa ca s-a hotarât acum, pentru ca are vacanta semestriala. Deocamdata are ochii vineti si nasul gogonat si bandajat, dar se va face frumoasa, asta stiu! Multumesc mult pentru gândurile bune. te pup :-*

    RăspundețiȘtergere
  12. Pandhora,
    Buna dimineata! eu tocmai mi-am baut cafeluta - Arabica - o cafea care împrastie aroma armoniei dinte om si natura, hmmmm, cremoasa si parfumata :) Te pup si-ti doresc o duminica minunata!

    RăspundețiȘtergere
  13. Foarte frumos povestit, intr-adevar Egiptul este o tara a parfumurilor, nu poti sa nu simti o aroma noua la fiecare pas pe care il faci. Noi abia ce am fost in Egipt acum vreo jumatate de an si bine am facut ca am fost atunci, initial vroiam sa mergem prin februarie-martie, anul acesta, si uite ce s-a intamplat acolo :(
    Mi-a parut foarte rau cand au auzit ca au fost distruse artefacte din muzeul din Cairo :((
    In rest da, pot spune ca este cel mai frumos concediu pe care l-am avut pana acum si recomand cu caldura tuturor sa incerce experienta. Este ceva unic, extraordinar, care iti trezeste imaginatia si nu iti dezvaluie misterele pe de-a-ntregul, tocmai pentru a te face sa revii mereu cu gandul acolo. Pe noi ne-a dus intr-o parfumerie din Cairo si, vaai, ce era acolo, simtul olfactiv a fost greu pus la incercare, a avut nevoie de un "reset" dupa aceea :) A fost extraordinar sa te imbeti cu toate acele miresme si sa stai ore in sir sa te gandesti ce sticluta viu colorata, cu nume exotic, sa iei in bagaj!

    RăspundețiȘtergere
  14. Carmen, eu am mirost altfel Egiptul.Caldura si cromatica desertului in acoarela apusului de soare.Mirodeniile ce te fascinau si ambitionau in aceeasi masura spre incercari culinare.Cel mai cel ramine Marea Rosie cu flora si fauna ei.
    Insanatosire si alintari pt Mica ta! LU

    RăspundețiȘtergere
  15. Irina,
    stiu ca ati petrecut voiajul de nunta pe Nil si va doresc "casa de piatra" fericire, sanatate si numai împliniri!
    Când Egiptul se va linisti - adevarul este ca nu a fost niciodata prea sigur!- cu siguranta ce vom mai face un popas pe acele meleaguri fascinante.
    Cât priveste parfumeriile egiptene, ai dreptate! este imposibil sa te hotarasti la primul contact! nu doar aromele senzuale, dar si flacoanele sunt iesit din comun de frumoase!
    O duminica placuta Irina!

    RăspundețiȘtergere
  16. Lu,
    ai dreptate, si eu as fi vrut sa povestesc mult mai multe, însa încearca si tu sa concentrezi naratiunea, în cât mai putine cuvinte (daca articolul e lung, nu-l citeste nimeni!) si totusi sa ramâi la tema: sa te referi la parfumuri, la mirosuri...
    Multumesc pentru gândurile bune! tu stii, copilul, ori cât de mare este , tot puiul tau ramâne :)
    Te pup si-ti doresc o duminica faina! Salutari si pentru Hahn des Hauses! ;)

    RăspundețiȘtergere
  17. de ai stii...iar am santier deschis in sufragerie...si el Hahn-ul isi lasa timp.Poate stie cineva de ce sint asa de colorati pestii cind in apa sint toti gri?Numai sub lumia ii vedem in toata splendoarea lor!Salutari in casa si astept o reteta de duminica .Pusi, LU

    RăspundețiȘtergere
  18. Cu parfumurile am probleme, insa la fumuri ma descurc; asa ca planuiesc sa descriu o vacanta in fosta URSS; cu parfum de afaceri...

    Daurel

    RăspundețiȘtergere
  19. Egipt, frumos, o tara aparte, plina de mistere. Ma bucur ca a-i vazut partea frumoasa a culturii acestei tari.

    RăspundețiȘtergere
  20. Lu,
    cotcodaceste sa-l impresionezi! :)) spune-i ca primiti musafiri, poate ca se va grabi sa încheie santierul!?
    Culoare este percepția ochiului a uneia sau a mai multor frecvențe de lumină. Deci... acolo unde nu e lumina, nu vedem culoare :)
    Vine si reteta :) pupici

    RăspundețiȘtergere
  21. Daurel,
    povestile tale sunt extrem de originale, sunt curioasa ce mai nascocesti de data aceasta! :)

    RăspundețiȘtergere
  22. Lumi,
    eu am fost în concediu, în complexul hotelier sau în caravana, în zonele turistice... Nu am avut practic contact cu viata egiptenilor contemporani... Dar cunosc starea jalnica în care-si desfasoara existenta... Si este înspaimântator sa vezi regresul, de la cea mai dezvoltata cultura si civilizatie, la una din cele mai înapoiate...
    Poate ca acum, dupa schimbarea politica, Egiptul se va "scutura de praf"

    RăspundețiȘtergere
  23. Fascinanta povestea vacanteti cu parfum seducator de istorie.

    RăspundețiȘtergere
  24. Alina,
    Egiptul vechi m-a fascinat de copil si visul meu a fost sa vad cu proprii ochii, acele locuri despre care am citit foarte mult. Este absolut impresionant!
    O seara placuta si pupici.

    RăspundețiȘtergere
  25. Nu am stiu povestea cu femeia faraon si nici a parfumului egiptean care si-a pastrat aromaa mii de ani.
    Cred ca cei pasionati de cultura si istoria Egiptului trebuie neaparat sa viziteze piramidele, Sfinxul, muzeele.
    E frumos articolul tau si cu multe informatii.
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  26. Gabi,
    îti multumesc! si povestea ta parfumata de saptamâna aceasta este frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  27. eu am 6 luni de cand am fost in Egipt, a fost o experienta minunata. Istorie in stare pura. Cine nu le vede nu cred ca poate intelege complexitatea constructiilor faraonice sau inteligenta acelor oameni.

    RăspundețiȘtergere
  28. Costin,
    da, stiu, am felicitat-o pe Irina :)

    Ma întreb ce calduri ati avut în septembrie (cred ca peste 50°C), ca eu la sfârsitul lui decembrie am avut pe Valea Regilor 30°C si de la aerul acela uscat, aproape ca-mi îmi venea sa lesin! [În statiune, la mare, am avut zilnic 25-27°C si apa 25°C :)]

    RăspundețiȘtergere