marți, 24 octombrie 2023

La spectacol

Duminica (22.10.23) am avut bilete la un spectacol la cinema, un concert preluat din Arena di Verona cu Jonas Kaufmann - numit de Daily Telegraph „cel mai mare tenor din lume” sau „tenorul miracol”, cum l-a numit Le Monde. The New York Times l-a descris pe Kaufmann înca din 2014, drept „o remiză la box-office și... cel mai important și versatil tenor al generației sale”. 
Jonas Kaufmann si-a arătat toată versatilitatea repertoriului în această seară: de la arii și duete din operele lui Verdi și Puccini până la cântece populare de operetă și clasice de film („Maria” din „West Side Story” și câteva fragmente din „Gladiator”). Alaturi de el, au evoluat pe scena soprana Sonya Yoncheva si baritonul Ludovic Tézier. 
 Amfiteatrul din Verona, construit în secolul I d.Hr. este cunoscut pentru remarcabila acustică. În această locație istorică, au loc înca din anul 1913 numeroase festivaluri de operă. Anul acesta s-au împlinit 100 de ani de la prima ediție a Festivalului de operă, eveniment ce a fost serbat prin aceasta seara de gală a lui Jonas Kaufmann. Cele mai frumoase arii - Don José în Carmen, Cavaradossi în Tosca, Maurizio în Adriana Lecouvreur, Don Alvaro în La forza del destino, Siegmund în Die Walküre și rolurile principale din Parsifal, Werther, Don Carlos și Lohengrin, Jonas Kaufmann ne-a uimit prin superba intrepretare în limbile originale ale operelor (Jonas Kaufmann vorbește fluent cinci limbi). 
20.000 de lumânări aprinse au format un decorul elegant pentru acest concert deosebit. A fost un spectacol captivant, emotionant, cu o multime de bisuri... Un spectacol magic!

13 comentarii:

  1. Îmi place Jonas Kaufmann, e unul dintre tenorii mei preferaţi. Îmi plac şi Sonya Yoncheva şi Ludovic Tézier. Numai că într-un oraş de provincie din România mă mulţumesc să-i văd şi să-i ascult pe YouTube. 🙂

    Apropo, pe YouTube am dat zilele trecute de un spectacol (cred că de dată recentă) cu Jonas Kaufmann în "Trubadurul" - cu el şi ceilalţi interpreţi cântâd superb (după părerea mea), dar cu o punere în scenă (tot după părerea mea) nu doar modernistă (nu mi se pare OK să scoţi povestea din cadrul în care se petrece, renunţând şi la vestimentaţia epocii respective, e un soi de fake news despre trecut), dar şi pe alocuri de-a dreptul scabroasă sau ridicolă (Leonora nu bea otrava din inel sau măcar dintr-o sticluţă dosită în buzunar, o are la doi paşi, la vedere, într-un pahar 😁 - chiar mai absurd decât în altă producţie modernă, în care o ţine în ditamai sticla atârnată de gât, tiganca e la închisoare, aşteptând să fie arsă pe rug, frumos rujată şi fardată...) Am făcut nişte print screen-uri, am de gând să le pun de blog - că, dacă pe cele scabroase le pun pe FB, s-ar putea să-mi spună că încalc "standardele comunităţii". 🤣

    Să ai parte de cât mai multe spectacole magice, dragă Carmen! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt curioasa cine a fost regizorul... O sa caut si eu spectacolul despre care spui, ma amuza si ma socheaza de o masura. Viziunile regizorilor ssunt cateodata absolut deplasate, ma mir ca artistii de talie mare, accepta rolul fara sa si impuna propriul punct de vedere.
      In general adaptarile moderniste sunt greu de acceptat. Singura adaptare moderna care mi a placut la nebunie a fost La Traviata 2005, cu Netrebko si Villazon. I-am iubit pe amandoi in rolurile astea 🥰
      La fel mi a placut si spectacolul lor la Boheme. Jucat clasic, insa in perioada aceea ei doi au fost pentru mine perechea perfecta.
      Jonas Kaufmann este nu doar un artist superb, este si un barbat foarte frumos. Actuala lui sotie este regizoare de spectacole de opera....
      Sonya Yoncheva este la ora avtuala una din cele mai bune soprane din lume. Si este o femeie tare frumusica. Baritonul Tezier are o figura nu prea placuta, insa o voce fantastica.
      Te pup Vero draga 🥰😘 o saptamana buna 🥰

      Ștergere
    2. Spectacolul e aici: https://www.youtube.com/watch?v=EF1GBPP36qk
      Am notat linkul ca să-l pun pe blog, cum spuneam (dacă nu mi-o fi lene 😁)
      Acea Traviata cu Netrebko si Villazon îmi place şi mie - am reuşit să dau de ea pe net.
      Bună să fie şi săptămâna ta, dragă Carmen - adică exact aşa cum ţi-o doreşti! 🥰😘

      Ștergere
    3. Apropo de Kaufmann şi de versiuni moderne, am mai dat acum un an sau doi de o Aida cu marionete - nişte marionete oribile după părerea mea. N-o mai găsesc, poarte o fi dispărut de pe YouTube, dar am găsit ceva despre ea, cu mici fragmente din spectacol.
      https://www.youtube.com/watch?v=jLTjOu5UtKI
      Eu nu ştiu nemţeşte, dar tu o să înţelegi ce spun protagoniştii despre versiunea respectivă.

      Ștergere
    4. daaa, opera Trubadurul, din 2013 la Opera de Stat Bayern (München) a fost regizata de Olivier Py, un regizor francez... Este cea mai controversata punere în scena ☺ Viziunea lui Py si a designerul-ui care a realizat decorurile, au fost salvate de calitatea deosebita a muzicii - a dirijorului si solistilor de talie mondiala... Mda... spectatorii veniti sa vada spectacolul (pe care-l stiau si iubeau, probabil) au picat ca în alta lume ☺☺☺ Am citit acum cateva articole legate de criticile la acest spectacol... au fost mult contra dar au fost si voci care l-au apreciat pe Py ☺
      Te pup Vero ♥

      Ștergere
    5. ooo, asta este un videoclip simpatic! Aida cu marionete! Wow... o sa ma uit la tot spectacolul daca o sa-l gasesc. Explicatiile din videclip, sunt foarte interesante. Spune ca marionetele sunt "dublurile" personajelor principale si ca artistii se simt ca martori ai scenelor; ei povestesc ce au vazut...
      Arta nu are granite! Uite cat de adevarat... însa daca nu ni se explica ideea pe care se bazeaza viziunea "moderna", noi, ca simpli spectatori, nu intelegem... O sa ma uit cu rabdare la videoclpul explicativ si la inregistrarea operei... Poate ca voi intelege ☺ Apoi voi reveni sa imi spun parerea ☺
      Mie imi plac mult interviurle acestea cu artistii pe marginea unui rol... Regizorul le impune un alt unghi de abordare a operei si ei explica ce emotii au investit in acel rol.
      Multumesc mult Vero pentru linkuri ♥ Pup

      Ștergere
    6. Cu plăcere, dragă Carmen! ❤️😘

      Ștergere
  2. Cred ca a fost frumos spectacolul. Am vazut si completarile lui Vero. Trecutul in haine moderniste de multe ori este chiar fals.
    Sa aveti parte de cat mai multe evenimente de acest fel, draga Carmen!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
  3. Oh, dar ce frumos!! Ai avut un weekend foarte plin :). Cred ca spectacolul a fost deosebit. Din cate am citit - si am vazut in micul clip de prezetare. Voi cu siguranta ati fost foarte frumosi 💗. Ma gandeam la Leo cu papion, cum i-ar fi stat. Chiar, el e meloman? Ii place genul acesta de muzica?
    Pupici cu drag :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, foarte plin! Astazi am scris despre ce am facut dupa spectacolul de opera 😅😂 Abia la ora 12 noaptea s a terminat weekendul...
      Am fost atat de incarcata cu emotii si impresii ca nu am putut aformi decat pe la ora 3 noaptea si la ora 7 a trebuit sa fiu in picioare! O noua saptamana de lucru a inceput! 😁
      Luni a fost greu greu. Marti am avut dupa serviciu ora dubla de dans sportiv. La ora 19:30 am ajuns acasa si am facut un tort, pentru ca miercuriam dus prajituri colegilor la serviciu.
      Azi e joi dar ma simt ca si cand ar fi vineri!
      Mai am o zi de lucru si mi am propus ca werkendul ce urmeaza sa nu fac nimic! Trebuie sa pun frana, sa ma linistesc... De marti incepe iar o luna plina pentru mine!
      Pupici si imbratisari 🤗😘💞

      Ștergere
  4. Sunt convinsa ca v-ati simtit minunat la spectacol! Multe seri superbe sa petreceti, Carmen draga! 💕
    Din "secundele" in care i-am auzit vocea acestui tenor pot spune ca-mi place! Imi plac multe arii, din multe "piese" (pe scurt) 😊 dar am mari "probleme" cu rabdarea de a vedea un specatcol de gen cap-coada. Ma bucur de bucuria celor care iubesc aceste spectacole! 😊
    Am fost si eu, de multe ori, la opera / opereta... muzica simfonica... 😃 Nu mi-a displacut in mod deosebit in primele doua "cazuri", dar la concertele simfonice, dupa circa 15 minute... casc cu lacrimi! Cred ca mai mult imi place atmosfera din salile unde se tin astfel de spectacole. 😊
    Start bun in weekend! Imbratisari si pupici cu drag de la quattro pentru trio! 💞 🐾 🤗 😘

    RăspundețiȘtergere