marți, 16 iunie 2015

Vacanta la Roma - Bijuterii

Strabatând la pas Via XX Settembre - care uneste Poarta Pia* (din imediata apropiere a Hotelului Baltic) si Piazza Venezia, ai parte de un drum marginit de câteva bijuterii arhitecturale.
Una din bijuterii este Piazza San Bernardo. Aici se înalta biserica Santa Maria della Vittoria (1605), în stil baroc - mentionata de Dan Brown în romanul "Îngeri și demoni", biserica Santa Susanna (1603) si biserica San Bernardo alla Terme (1598).
Tot aici poate fi admirata si Fontana del Mosè, terminata la sfârsitul secolului 16. Este construita în stilul baroc si a reprezentat sursa de inspiratie pentru Fontana dell'Acqua Paola si Fântâna Trevi.
În stânga statuii lui Moise este statuia ce-l reprezinta pe Aaron, fratele mai mare a lui Moise, iar în dreapta, statuia îl reprezinta pe Iosua Navi, urmașul lui Moise. Bazinul este flancat de patru lei, statui aduse de la Pantheon.
Se spune ca pentru alimentarea fântânilor Romei cu apa, a fost reactivata o retea de pe vremea romanilor - apeductul Aqua Alexandrina si legatura pâna la Fântâna lui Moise a capatat numele Acqua Felice.

O alta bijuterie a capitalei Italiei este intersectia Via del Quirinale cu Via delle Quattro Fontane. Fiecare din cladirile aflate pe crucea de strada au pe colt câte o fântâna decorativa. Cele patru fântâni în stil renascentist târziu, simbolizeaza râurile Tibru si Aniene si zeitatile romane Diana - zeita castității si Juno - zeita puterii.
Una din cladirile cu fântâna este biserica San Carlo alle Quattro Fontane. Ridicata la începutul secolului 17 (1638-1677) în cinstea Sfântului Borromeo. Biserica este atât de mica, încât se glumeste spunându-se ca ar încapea între pilonii de trecere ai Bazilicii Sf. Petru din Roma.

Fatada cu arcade si linii curbe, cu coloane impunatoare si joc de forme convexe și concave - a însemnat la vremea respectiva o revolutie în arhitectura baroca. Interiorul bisericii este conceput ca joc de forme geometrice - hexagoane, octogoane si cruci. Cupola are forma eliptica si este sustinuta pe coloane suple din stuc.

Din Piazza Venezia, silueta Colosseumului te atrage ca un magnet! Este superb, grandios, impresionant! Cel mai mare amfiteatru construit vreodată în lume, una din cele mai impresionante edificii ale Imperiului Roman!
Construit în anii 72-80 d.Hr. în formă eliptica - axa mare de 188 metri, axa mică de 156 metri, amfiteatrul a avut un perimetru de 527 metri si o înălțime de 48 metri si a oferit locuri pentru 50-70 de mii de spectatori!
A avut 80 de intrari si scarile ce duceau la coridoarele circumferențiale spre locuri erau acoperite cu marmura. Acest sistem ingenios - denumit "vomitoria", a facut posibila evacuarea amfiteatrului în caz de urgenta, în doar cinci minute! O intrare în Colosseum → aici , pe blogul meu No.1 ☺
În vremurile de glorie, scarile din Colosseum erau acoperite cu marmura, astazi urcatul acestora este greoaie deoarece lipsa placilor de marmura face ca înaltimea dintre doua trepte sa fie 35 - 40 cm. Nici nu vreau sa îmi imaginez ce s-ar putea întâmpla în amfiteatru acum, într-un moment de panica!

În imediata apropiere a Colosseumului se înalta maiestuos Arcul lui Constantin, un arc de triumf cu trei arcade, bogat decorat cu basoreliefuri si inscripții. Ridicat în cinstea împaratului Constantin cel Mare dupa batalia de la Podul Milvius (anul 312), monumentul are 21 de metri înaltime, 25,7 metri lungime și peste 7 metri lățime.

*) Poarta Pia este o intrare în Zidul Aurelius - vechiul zid de aparare al cetatii Roma. Poarta a fost proiectata de Michelangelo între anii 1561-1565, la cererea papei Pius IV.
(va urma)

24 de comentarii:

1. Nici in parcul din apropiere nu gasesti asa de multi oameni pe metru patrat ca la Colosseum - monumentul care aduce bani municipalitatii prin ruinele conservate...

1. studiile spun ca Cetatea Vaticanulu (Bazilica Sfântul Petru, Capela Sixtina, Muzeul Vatian si gradinile) sunt vizitate anual de 18 milioane de turisti iar Colosseum-ul doar de ceva peste 5 milioane :)

2. Trecutul prăfuit vs. religie. ;)

3. :)) se poate spune si asa ... cu toate ca si Vaticanul prezinta 85% istorie

2. Oriunde te uiti, numai istorie, arta, splendoare!! Splendida vacanta! :)
    Eu nu am ajuns INCA la Roma, dar sper sa ii pasesc strazile in curand. Imi doresc foarte mult sa vad Bazilica Sfantul Petru... ma rog, pe langa tot orasul :D
    M-a bucurat si vederea Portii Pia, proiectata de Michelangelo... sunt o admiratoare a marelui artist.

1. Bazilica este într-adevar maiestuoasa... si da, este cea mai mare biserica din lume.
      Daca ma gândesc rapid, ce mi-a placut mie din tot ce am vizitat acum la Roma, as spune Muzeul Vatican si Villa Bourghese... dar si Forumul Roman :)) Ah... totul :))))))
      Îti doresc sa-ti împlinesti visul cât mai curând!

3. Incredibil! Abia acum o data cu poveștile și imaginile tale vizitez și eu Roma!:)))
    Deși știu sigur ca am trecut și eu pe acolo nu-mi amintesc decât de Colosseum și de arc....:))))))
    Nu sunt o turista buna! Eu mă uit după oameni și activitățile lor....Așa ceva!
    Frumoase imagini! Cerul azzurro nelipsit...iar voi tot frumoși! :)
    Te pup!

1. :)))) draguta esti, hai ca m-ai facut sa râd! ☺
      pai sigur ca si oamneii si activitatile lor sunt interesante si... mai ales daca stii cum sa furi instantanee, fara sa se zgâiasca la tine si sa te numeasca paparazzo! :) Este o arta - eu recunosc ca sunt novice. Tu ne-ai delectat cu o multime de portrete... sa amintesc doar seria "Italiano vero" :)))
      pup draga mea. Noapte buna!

4. O lecţie de arhitectură. Mulţumim !

5. Roma e un oras frumos. Imi place sa vad, dar prea multe nu... cunosc. :) Abia recunosc "stilul gotic" pe unde-l vad... :) Imi place sa-mi imaginez "personajele istoriei" misunand printre ruinele de acum, sa-mi imaginez artistii... Si-mi imaginez si peronajele de prin cartile citite, filmele vazute, a caror actiune se desfasoara la Roma. :)
    Un minunat si instructiv articol, ilustrat la fix.
    Imbratisari si pupici cu drag! <3
    Seara minunata sa aveti!

1. ei nu stii! clar ca sunt cateva repere rapid de observat pentru orice miop sau prezbit ☺ pentru asta trebuie doar un pic de interes... Dar fiecare avem altfel de preocupari în viata - si e bine asa :) Unii suntem atenti la arhitectura sau capace de canale, altii la fizionomii si vestimentatia trecatorilor, altii la animalutele de companie, altii la flori, la monede, la te miri ce! :)))
      Asa am zis si eu, ca la Roma tot ce te-nconjoara incita curiozitatea si amesteca emotii, provoaca cercetari si aprofundari, prilejuieste readuceri aminte a ceea ce ai citit, vazut sau învatat cândva la orele de istorie sau arta... Roma este o metropola in care fiecare turist gaseste ceva care sa-l fascineze.
      Pup draga mea. Noapte buna! <3

6. am ramas nostalgica... sper sa am ocazia sa vizitez aceste meleaguri pline de incarcatura istorica si ceea ce se leaga cu lumea actuala. mi-a placut referirea la Dan Brown :)
    literatura, fotografiile, filmele ne-au oferit ocazia de a vedea ce se intampla in lume. De a vedea lumea instant.
    Si, totusi, o plimbare, excursie, cred ca este ceva sublim
    Va pup

1. iti doresc din suflet sa-ti implinesti acest vis, Anca draga! Este o vreme pentru toate - asa spun batrânii, si sunt sigura , când va veni vremea, vei gasi drumul - în fond, toate drumurile duc la Roma (cândva) ☺☺☺
      Te pup draga mea. Noapte buna!

7. dantelarii in piatra, o acuratete a amanunutului remarcabila...remarcabila si intoarcerea in timp datorita imaginilor si explicatiilor tale...
    iar voi doi aratati mereu proaspeti si frumosi...este clar, Roma v-a priit, am eu un feelinga ca va veti intoarce :)

pup draga mra draga, somn usor! :*

1. citisem odata un artcol scris de o bloggerita care spunea ca "s-a saturat pâna peste cap de câte biserici a vizitat la Roma" si m-am gândit - oare cine a trimis-o sa viziteze doar bisericile?! Noi am intrat si la muzee, am intrat la un restaurant traditional, ne-am plimbat si nu ne-am plictisit niciodata, timpul nu ne-a ajuns pentru cate am mai fi vrut sa vedem... Biserici, da, am intrat în câteva si mi-a facut deosebita placere... Insa, sunt oameni si oameni, fiecare are un alt nivel de percepere.
      Noi cu siguranta vom repeta vizita la Roma :) cel mai devreme, la anul :))
      pup draga mea draga, noapte buna! :-*

8. Daca Timisoara m-a tinut in priza in Roma trebuie sa am atat baterii de rezerva cat si carduri de stocare. Cu totul deosebit!
    pupicei

1. Mihaela draga, crede-ma ca niciodata nu m-au durut talpile de la atâta umblat, cât m-au durut acum la Roma. Ceva asemanator, în concediile din Paris ☺ dar totusi, niciodata asa ca acum! Si vreau sa spun ca noi suntem obisnuiti cu mersul si suntem în forma fizica buna (mergem la fitness in mod regulat, de ani de zile) dar tururile prin Roma te sleies de puteri! Sunt calduri, e drept - dar nu peste 32°C - ma refer la începutul lunii iunie. Nu stiu cum e in august :)) probabil ca în Egipt! Cum spun, caldurile din iunie sunt suportabile, ziua este lunga (e lumina mult timp) si nu am avut nicio ora cu ploaie - asta este vreme ideala pentru orice turist!
      Da da, i-ati "acumulatorii de rezerva" cu tine! ☺ xoxo

9. Frumos, o plimbare deosebita intr-un loc in care vreau de mult timp sa ajung.Pupici!

1. cu siguranta vei ajunge, cândva. Uite ca acum esti pe drumul cel bun, ti-ai cumparat garsoniera mult visata - peste câtiva ani, când Bubu va mai creste, veti face concedii peste tot in lumea asta mare si frumoasa! te pup

10. Un oraş deosebit, cu o istorie impresionantă! Bine ai spus "bijuterii", acestor comori de suflet, pline de istorie.
    Numai bine, dragă Carmen! :-)

1. asa este Alex draga, Roma este un oras-muzeu, fiecare colt de strada are o poveste interesanta, fiecare cladire are o istorioara.