joi, 1 februarie 2024

Invitatie la Monet

Expozitia "Gradinile lui Monet" a fost foarte interesanta însa nu s-a ridicat la nivelul celorlalte doua expozitii imersive pe care le-am vizitat. M-am gândit ca poate sunt eu prea pretentioasa, poate ca asteptarile mele au fost prea ridicate pentru ca eu am avut marele noroc de a vizita în realitate gradinile lui Monet, la Giverny, în vara anului 2013. Am petrecut multe zile la Paris - câte o saptamâna cel putin, sapte ani la rând - si am vizitat printre multe altele si Musée de l'Orangerie si celebrele sali ovale* precum si alte muzee care expun operele lui Monet. 
Însa si fetele mele au spus ca se asteptau la o prezentare mai bogata. Casa lui Monet a fost reprodusa - la exterior, foarte asemanator realitatii, însa gradinile?! A fost realizatadeasemenea o replica a celebrului pod japonez ("Le Pont Japonais") si... atât! Motiv pentru care ne-am întrebat pe buna dreptate, de ce expozitia s-a numit "gradinile lui Monet"?! Poate pentru ca au fost expuse (virtual) câteva din picturile ce înfățișează lacurile cu lotusi?! Apropo " Nymphéas", stiati ca aceste picturi cu lotusi au fost principalul obiectiv al producției sale artistice în ultimii treizeci de ani de viata? Si ca multe dintre lucrări au fost pictate în timp ce Monet suferea de cataractă?! Exista șaizeci de picturi cu nuferi, vândute în colectii internationale si împrastiate în cele mai mari muzee ale lumii si o singura data, au fost aduse în anul 1999, într-o expoziție specială la Musée de l'Orangerie. Am aflat ca deși multe dintre capodoperele lui Monet s-au vândut, există expuse încă aproximativ 250 de picturi în ulei din această serie. 
Filmul biografic la 360° a fost foarte foarte frumos. Au fost foarte bine punctate momentele importante ale vietii marelui pictor iar muzica de acompaniament a fost perfect potrivita imaginilor, astfel încât s-a reusit creearea acelei atmosfere speciale de "scufundare" în film. Si... la un moment dat cand pe ecran au fost rondourile cu flori, in sala a mirosit puternic a lavanda🤗
Ati stiut ca prima sotie a lui Monet - Camille Doncieux, a fost nu doar modelul favorit al lui Monet ci si a lui Renoir si Manet?! A doua sotie a lui Monet - Alice Hoschedé, cât si patru copii din cei sase ai acesteia, au fost modele pentru pictorii: Monet, Édouard Manet si Carolus Duran? 
Deosebit a fost si coltul de creativitate. Acolo erau puse la dispozitie coli pretiparite cu o floare de lotus, în alb-negru, pe care puteai sa o colorezi dupa propria imaginatie. Era aglomerat la masa, m-am cam grabit si nu am avut chef sa ascut creioanele colorate, asa ca am colorat cam pal un lotus; am fost însa foarte curioasa sa vad cum functioneaza acest joc interactiv. Deci, am asezat foia colorata de mine intr-o nisa, care avea marcaje exacte pe care trebuia asezata coala format A4 si dupa câteva secunde, floarea mea de lotus a început sa "pluteasca" pe lacul virtual ♥ Cu siguranta daca aveam culori mai puternice, s-ar fi vazut mai clar! Dar m-am amuzat, a fost dragut! 🪷
A mai fost un punct interactional denumit "Monet - Pictorul luminilor". Era un marcaj pe podea în care trebuia sa situezi si imediat, în fata ta, pe un ecran XL ce imita o pânza de pictura în format foarte mare, ca cele pe care obisnuia Monet sa picteze - aparea conturul propriului corp iar nuantele hainelor erau preluate precum un mozaic în culori de ulei. 
Ce a mai fost impresionant? A fost un culoar în care "atârnau" (virtual) celebrele tablouri cu lotusi. Daca priveai tabloul, vedeai cum se misca apa, câteva secunde mai târzio observai cum culorile se amesteca si tâsnesc din rama tabloului spre exterior ♥ Un efect foarte interesant! 
Dar poate cel mai dragut a fost momentul în care am intrat in expozitie. O animatie Claude Monet - în marime naturala, ne-a întâmpinat si ne-a urat prin penel "Bienvenue!" ♥  
*) În anii 1920, statul francez a construit special doua camere ovale la Musée de l'Orangerie în care sunt expuse opt picturi murale cu nuferi de Monet, ca expozitie permanentă. Expoziția a fost deschisă publicului la câteva luni după moartea lui Monet.





24 de comentarii:

  1. Da. Frumoase poze. Însă textul mi-a amintit vizita pe care am făcut-o acum câțiva ani la "casa lui Brâncuși". Îmi pare rău că nu mi s-a șters amintirea aia, la fel ca multe altele similare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este foarte frumos ca pastrezi atat de vii amintirile muzeului sau expozitiei pe care ai vizitat-o.

      Ștergere
    2. Expoziția?😀 O dărăpănătură, nimic. Respectul românilor față de oamenii adevărați. O coșmelie din care s-au furat lemnele din care era făcută.

      Ștergere
    3. What?! 😮Nu se poate! Oh vaaai! 😨😵 Trist!

      Ștergere
  2. Chiar si asa, eu ma bucur mult de tot de ce ne-ai pregatit. Nu stiu cum era pe viu, dar ai aranjat asa frumos fotografiile si filmuletele - plus ca ati fost si toate trei - tripla portie de zambet si buna-dispozitie (de care sa te tot molipsesti).
    Am savurat textul (ca deobicei - imi place mult sa citesc informatiile prezentate)!
    Ai putut pastra desenul ca suvenir? :).
    Stii ca, apropo de nuferi, exista o Barbie cu rochia (parca) inspirata de picturile sale cu nuferi ? :)
    Pupici cu drag :)

    ps: mi-ar placea si mie niste nuferi... voiam sa zic si de Gradina Japoneza, dar apoi mi-am amintit ca am un puzzle pictura de 2000 de piese (dar nu de Monet)... si poate voi reusi sa gasesc suport sa il montez anul acesta... :D Daca nu, macar ma uit la capacul cutiei :))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vaaai, legat de suveniruri... aveam obiceiul de a aduna biletele de intrare la muzee sau expozitii, adunam si pliantele legate de muzee/ expozitii dar... unde sa le mai pun? pentru ce?! cui i-ar mai putea folosi?! Oricum fac (exagerat de) multe fotografii, ma gândesc ca sunt destule amintiri... gata cu alt fel de suveniruri... Am început sa fac radical curatenie - arunc tot ce nu mai este neaparat necesar.
      Dar... ca suvenir, mi-au luat fetele o esarfa cu "câmpul cu maci" a lui Monet ♥
      La iesirea din expozitie, este mereu amenajat un stand de vânzare a produselor inspirate din picturi. Am sa public fotografiile - multe albume de arta, puzzle, obiecte de uz zilnic - cani si farfurioare, evantaie, posete,umbrele, etui pentru ochelari, etc...bijuteriile mi-au placut enorm, dar erau exagerat de scumpe!
      Pupici ♥ Noapte buna!

      Ștergere
  3. Thanks for the immersive journey into "Monet's Gardens, Carmen!
    I enjoyed seeing the photos and videos.

    Happy Friday!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. thank you for accompanying me to the exhibition, dear Veronica!
      Have a nice weekend!

      Ștergere
  4. Mie mi se pare foarte frumos, acest gen de expozitii sunt o idee excelenta in zilele noastre, mai ales pentru cei care nu pot sa le viziteze pe cele din Paris. Superbe si imaginile, si filmuletele. Sper sa se raspandeasca la scara larga si cat mai multa lume sa aiba acces la ele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. foarte adevarat, Ana draga. Ma mir ca turneul expozitiilor imersive nu a ajuns inca in România! Dar precis... nu va mai dura mult!

      Ștergere
  5. Ce idei! Wow, chiar de apreciat şi mi se pare extraordinar din filmuleţe şi poze, sunt sigură că experienţa live e spectaculoasă. Tare frumos!
    Weekend frumos, Carmen!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur ca m-ai insotit la expozitie, Potecuta draga!
      Pupici, un weekend minunat!

      Ștergere
  6. Oh, este un turneu? Poate ajung și pe la noi vreodată! Pare o experiență deosebită, mi-a plăcut să văd cum pluteati in mijlocul imaginilor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ce frumos! O experiență frumoasă! Mi-a plăcut că ați putut desena nuferi...și al tău e drăguț! Mi-ar plăcea și mie o astfel de experiență! Plănuiesc un concediu la Paris, poate reușesc atunci să văd o expoziție de Monet.
    Te pup! Să ai un weekend frumos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru mine, Monet este Cel mai Cel! Apoi sunt Van Gogh si Klimt, dupa care începe o lista luuunga ♥
      Parisul este pentru mine cea mai interesanta metropola! Iti doresc sa-ti implinesti visul cât mai repede!
      Te pup. Noapte buna!

      Ștergere
  8. Citind cat de frumos ai scris, admirând pozele și vizualizând filmulețele, am.fost și eu alaturi de tine. Foarte interesanta expoziția.

    RăspundețiȘtergere
  9. O adevarata delectare! Nu am cu ce sa compar, asa ca mi se pare minunat!
    Iar voi impreuna fiind, chiar v-ati simtit bine la cat de frumos zambiti!
    Pupici si multe alte escapade la fel de colorate!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
  10. Foarte interesantă expozitia. Înteleg că e posibil ca pentru o iubitoare de pictura ca tine să nu fi fost la cele mai bune standarde, mai ales că ai avut ocazita să vezi originalul înainte. Am observat că si eu în astfel de situații, am tendinta de a fi critică, uitand că nici ce mai bună reproducere nu are același impact ca originalul.
    Mi-a plăcut cum au prins viată lucrările lui (nu am descoperit-o pe cea după care am făcut eu o reproducere - Cape Martin). Cred că eu aș fi ieșit amețită de la acele proiecții. Mi-au plăcut peisajele de iarnă cu pasărea care zboară și ultimul film cu locomotiva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, Niko draga, expozitiile de acest gen sunt foarte interesante, totul se misca, totul se schimba, tu ca vizitator traiesti totul. Sunt câteva ore pe care le simti ca fiind zile... Ma bucur mult ca ti-au placut clipurile si colajele. Multumesc ca mi-ai fost alaturi!

      Ștergere