vineri, 19 decembrie 2014

Retete - Pregatiri pentru Craciun

Pentru ca Larisa mi-a cerut câteva din retete fursecurilor pregatite pentru sarbatorile de iarna, le prezint aici cu multa placere:

Cornulete cu nuca si vanilie - Vanillekipferl

Ingrediente (60 cornulete)
250 g faina
cca. 150 g zahar pudra
1/2 lingurita praf de copt
1 pachetel zahar vanilat
o priza sare
80 g migdale macinate
80 g miez de nuca macinat
180 g unt
2 galbenusuri de ou (marime ou mediu)
zahar fin, aromatizat cu baton de vanilie de Bourbon
folie de plastic

Se amesteca faina cu 100 g zahăr pudră și praful de copt. Într-un alt castron se amesteca mai întâi cu mixerul zaharul vanilat, sarea, migdalele, nucile, untul și gălbenușurile de ou. Apoi se frâmânta cu mâinile, adaugând aluatului amestecul din primul castron. Se înveleste într-o folie de plastic si se pune în frigider cel puțin 1 oră.
Apoi, se portioneaza aluatul formând sfere de marimea unei nuci. Din fiecare sfera se modeleaza câte un cornulet cu forma de semiluna. Se aseaza în tava, pe hârtie pergament. Nu trebuie lasat spatiu între ele, pentru ca îsi pastreaza exact aceasta forma.
În cuptorul preîncălzit, se da tava pentru 10-15 minute la temperatura de 180- 200 ° C .
Imediat ce sunt scosi de la cuptor, se tavalesc cu grija unul câte unul (atentie sunt fragili, sa nu se rupa) si se aseaza din nou ca în tava, lasând sa se raceasca lent.


Stelute cu scortisoara - Zimtsterne

Ingrediente (~40 stelute)
2 + 2 albușuri de ou (marime ou mediu)
o priza de sare
300 g migdale măcinate
2-3 lingurite pline cu vârf de scortisoara macinata
200g  zahar pudra pentru aluat
100g zahar pudra pentru glazură
1 lingurita de suc de lamaie

Se bat spuma 2 albușuri de ou cu o priza de sare. Se amesteca migdalele cu praful de scorțișoară, peste care se cern 200g zahăr pudră, se adauga spuma de albusuri si se obtine aluatul. Se înveleste în folie de plastic si se pune pentru circa 30 de minute în frigider.
Apoi se împarte aluatul în portii, în asa fel încât sa fie usor de întins cu facaletul, în foi de jumatate de centimetru grosime. Se stanteaza stelute cu forma speciala si se aseaza în tava, pe hârie pergament.
Glazura se obtine din doua albusuri de ou batute spuma cu 100 g zahăr si o lingurita suc de lamâie. Cu aceasata glazura se unge fiecare steluta, folosind o pensula de bucatarie.
Apoi se introduce tava în cuptor (preîncalzit) pentru circa 20 de minute, la temperatura de 160°C.
Problema este ca stelutele nu trebuiesc luate de pe hârtie pâna a doua zi, pentru ca se lipesc între ele, stricânduli-se aspectul.
Pâna sa spun fiicei mele, ea deja le-a scos frumos din tava si le-a pus într-un castron... Nu am putut recupera toate stelutele, cele mai multe au colturile strâmbe si multe au ramas lipite una peste alta... Gustul însa este delicios, asa ca nu le-am aruncat ci le-am botezat "meteoriti cu scortisoara" :)))

Fursecuri cu ness

Ingrediente (o tava de cuptor)
pentru blat
140 g nuca macinata
2 linguri faina
140 g zahar
4 galbenusuri de oua
7 albusuri de ou

Se bat albusurile spuma, se adauga zaharul, galbenusurile si la sfârsit nuca si faina, amestecând cu furculita de jos în sus, pentru a se pastra consistenta pufoasa a aluatului. Se toarna în tava unsa si tapetata. Se da la cuptor (preîncalzit) pentru circa 20 minute, la 160-180°C. Blatul se taie pe mijloc si se lasa sa se raceasca.
O foaie reprezinta partea de jos a fursecurilor si va fi acoperita cu crema. Apoi se acopera cu jumatatea cealalta de blat, peste care se toarna glazura. Se lasa la rece. Se taie la dimensiunea dorita, doar când vor fi servite.

pentru crema
3 galbenusuri de ou
200 g unt
150 g zahar pudra
1 lingura ness-cafe
50 g nuca pentru prajit
Se bat galbenusurile cu zaharul, se adauga untul si nessul. Miezul de nuca se taie bucatele si se prajeste rapid în tigaie încinsa. Se lasa la rece apoi se adauga la crema, amestecând cu mixerul.

pentru glazura
125 g zahar pudra
3 linguri cacao
un sfert de pachet de unt
Glazura se pregateste din zahar, cacao, un pic de apa calda si untul încins pe foc. Se amesteca puternic si rapid.

Covrigei cu brânza

Ingredinete (~ 4 tavi de cuptor)
200 g unt sau margarina
un pachetel de drojdie proaspata (40 g)
o lingura sare fina
2 oua
un pahar lapte
faina cât cuprinde

Se amesteca totul si se adauga faina pâna când aluatul devine bun de întins cu facaletul. Se adauga brânza rasa - parmesan, cascaval sau telemea, dupa gustul fiecaruia, sau se poate amesteca un pumn de seminte de chimen. Într-un an am facut covrigeii fara brânza si fara chimen... au fost doar sarati si tare bine au mers la bere sau vin.
Se întind foi, tinând cont ca aluatul va creste putin si se taie covrigeii cu stanta. Mie îmi plac covrigeii mai uscati, deci fac foile mai subtiri - fetelor mele le plac covrigeii mai moi si atunci pregatim foi ceva mai grosute.
Se aseaza în tava, pe hârtie pergament si se ung superficial (doar pentru luciu) cu albus de oua batut spuma. Se da tava la cuptor pentru 10-15 minute la 200°C, pâna când covrigeii devin rumeni-aurii. Se scot imediat într-un vas si se pregateste tava cu seria urmatoare.

30 de comentarii:

  1. Reţetele acestea le printez şi ceva din ele tot voi face! Nu mai am timp acum, dar cu siguranţă încerc ceva, îmi fac cu ochiul cele cu ness, dar sunt sigură că toate sunt bune! Week-end minunat, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toate aceste retete sunt usoare. Fursecurile se pot tine la rece în camara si o luna de zile! daca rezista poftei ☺
      m-as bucura sa stiu ca ai folosit una din aceste retete. Te pup :-*
      spor la treaba ! un weekend minunat sa ai!

      Ștergere
  2. Multumesc pentru retete, chiar m-ai inspirat pentru acest weekend! :)
    Trebuie neaparat sa incerc macar una dintre retete, sper sa apuc sa merg la cumparaturi sa iau tot ce imi trebuie si sa testez si eu preparatele propuse de tine!
    Sa ai un weekend frumos, draga Carmen! Astept cu drag pozele de la a patra duminica de Advent!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ralucuta draga (asa o alint si pe fiica mea) ma bucur mult ca te-am inspirat :) Sa imi spui neaparat daca ai incercat una din retete - mi-ai face o mare bucurie! :)
      Te imbratisez. Un weekend cu spor sa ai!

      Ștergere
  3. Tu faci stelute cu scortisoara si eu vad stele verzi de pofta! Mai ales de pofta fursecurilor cu ness! :)
    Ce sa mai fac covrigei?! Mi-am incolacit mintea deja! Dar ce-mi place sa-i mananc! :)) Trebuie sa-nvat si eu! De fapt, cam stiu, dar n-am rabdare... :(
    Multumesc pentru retete! Poate-i dau mamei de lucru... Glumesc!! :)
    Zile fericite sa aveti! Spor la pregatiri!
    Imbratisari si pupici cu drag, de la trio!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. astazi voi face fursecurile cu ness :) Va asteptam la colindat, cu mult drag!
      pupici si salutari, atât mamei cât si sorei tale. Transmite-le gândurile noastre bune ♥
      Un weekend minunat sa aveti!

      Ștergere
  4. Bună CARMEN!
    Mulțumesc pentru rețete draga mea,le-am salvat și le voi încerca și eu!
    Un sfârșit de săptămână minunat și plin de bucurii!
    Cu tot dragul te îmbrățișez!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur mult, Elena draga!
      Un weekend minunat sa ai, cu bucurii si spor in toate! pupici

      Ștergere
  5. Foarte faine retete si foarte utile! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. m-as bucura sa fie cât mai multi bloggeri care sa gaseasca postarea mea utila, multumesc!

      Ștergere
  6. eu nu am rabdare sa dichisesc asa minunatii dar prajitura aceea cu ness...mmmm :)
    esti o harnicuta!
    pup...dulce! :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. merge mai repede decât crezi... tac-pac ai platourile pline ;)) pup draga mea draga :-*

      Ștergere
  7. Multumesc asa de mult de retete! O sa fac si eu!
    La stelutele cu scortisoara nu pui deloc faina?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu Silvia draga, la stelute nu se pune faina.
      Nuca si migdala înlocuiesc faina ca de altfel si la fursecurile cu ness,unde se pune putina faina.
      te pup

      Ștergere
  8. covrigei o sa fac si eu!
    si cornulete dar din alea cu rahat...:)
    multumesc pt reteta de covrigei.....
    te pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. covrigei trebuie sa mai fac o serie, ca eu am inceput deja sa rontai serile :)) Mie imi plac mai mult saratelele si covrigeii decât prajiturile cu crema. :))
      Cornulete cu rahat nu am mai facut de 14 ani! :) Am o reteta cu osânza... habar nu am cum se numeste pe germana. Dar se topeau pe liba, tare bune. Vin la tine sa gust :)) pup si eu

      Ștergere
  9. Esti o enciclopedie.Cine nu are sa se adreseze tie.M-ai facut zob cu retetele.Eu nu am prea facut dulciuri nici pe vremuri,dar acum cu diabetul...Insa sunt pentru prajituri de casa si fructe,dar nu le fac eu. Toate bune si spor la mesterit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cât timp au fost fetele mici, am facut prajituri in fiecare saptamâna, plus ca biscúitii spritati nu aveau voie sa lipseasca precum pâinea. Ba coceam si pâine din când în când :) Acum nu mai fac asa ceva. Când am pofta de pâine buna, merg la cel mai bun brutar si dau un ban di imi fac pofta.
      Prajituri - fursecuri, fac intotdeauna de sarbatori. De fapt, a face fursecuri este la fel de important pentru noi ca si toate celalalte pregatiri pentru Craciun, toate sunt traditii.
      multumim mult! pupici

      Ștergere
  10. Cand am vazut bunatatile pe care le-ai facut cu Raluca , ma gandeam si eu sa-ti cer retete (nNu stiam daca le-ai publicat pana acum). Iti multumesc draga mea. Covrigeii ii faceam si eu ( am si forma si reteta) dar stelutele si cornuletele arata interesant. Cred ca o sa incerc si eu retetele .Fursecurile cu ness, suna un pic cam complicat asa ca la ele trebuie sa am rabdare!!! :)
    pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cornuletele se fac atât de repede! si sunt gustoase :) Fursecurile cu ness sunt o bunatate. Nu e complicat deloc - la crema trebuie doar sa ai grija sa nu se taie, dar daca ouale si untul au temperatura camerei, si nuca prajita e deja rece, atunci nu ai de ce te teme! pup si eu :-*

      Ștergere
  11. Super-retete! Multumesc mult, Carmen! Le salvez si eu la caietul meu de retete si poate le-ncercam. Noi suntem tristi (mai ales Cristi) ca s-a epuizat Stollen-ul la retailerii nemti tocmai acum, inainte de Craciun. Bine, el tot mananca de o luna de cand au aparut si la noi, dar acum nu mai sunt la raft. Si cand te gandesti ca-n alti ani gaseam in magazine pana la sfarsitul lui ianuarie...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. exact astazi am cumarat un Christstollen cu rahat, stafide si portocala si am zis ca-l începem duminica, pentru ca e a 4-a Duminica de Advent si miercuri este deja Ajunul, si bineînteles ca ne-am gândit la voi :)))
      Oooo îmi pare rau, dar cred ca vor mai primi la magazin, pentru ca acum începe sezonul lui. Daca nu... haideti la noi la colindat! va pupam

      Ștergere
    2. Oh, ce-as mai veni, eu si ceata mea de colindatori :) Cu sau fara Stollen, numa' sa va zicem o corinda-doua :) Pupici!

      Ștergere
  12. Multumesc mult Carmen! O sa le incerc saptamana astz, sunt convinsa ca sunt super delicioase :). Weekend fain si spor la pregatiri!

    RăspundețiȘtergere
  13. Draga mea Carmen, multumesc de vizita si gandurile calde trimise, am lipsit vreo doua zile de pe net dupa cum ai intuit, fiind prinsa intr-un program complex gospodaresc, iar pentru ca mi-a sosit feciorul in vacanta , ultimile doua seri le-am petrecut la povesti :)...abandonand calculatorul.
    ...ca orice gospodina, am aterizat direct la articolul tau cu indicatii culinare, caci tare mult mi-am dorit(si chiar intentionam sa te rog) sa aflu retele deliciilor pregatite...multumesc in acest sens pe aceasta cale.
    Am copt si eu fursecurile cu nuca si pricomigdalele...urmeaza sa fac cozonacii in ajunul Craciunului.
    Seara frumoasa si o duminica placuta!


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cât ma bucur ca totul este bine cu tine! mi-am facut griji, cu toate ca stiu ca în saptamânile dinnaintea Craciunului orice gospodina este aglomerata cu pregatirile.
      Chiar daca fursecurile sunt usor de facut, iau totusi mult timp si daca doresti ca ai mai multe feluri diferite, atunci cel putin o saptamâna este ocupata cu acestea. Eu încep cu doua saptamâni înainte de Craciun, asa încât sa nu ma spetesc si sa ajung în Seara de Ajun moarta de oboseala. Una din ultimele zile înainte de Craciun o rezerv unei vizite la coafor ;)) Anul acesta va fi luni!
      te pup draga mea si iti doresc o vacanta cât mai frumoasa alaturi de baiatul tau! Sanatate si sarbatori fericite ♥ pupici si îmbratisari.

      Ștergere
  14. Mmmm! Ce de bunătăţi, numai bune pentru zilele de sărbători care vor urma. Îmi amintesc de copilărie, când mama nu mai ştia ce să ne facă nouă, copiilor, de Sărbători.
    Numai bine să vă fie la toţi, dragă Carmen, iar Sfintele Sărbători să vă aducă numai bucurie în casă şi în suflet! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toate fursecurile sunt făcute din aluaturi fragede care rezista în camara pâna la 5 saptamâni. Odata ce ajung pe masa în platou - dispar brusc si se topesc în gurile celor ce le supun spre testare ☺☺☺
      Sarbatori fericite si tie, Alex draga, alaturi de fetele tale si parinti, alaturi de prieteni si vecini, numai bucurii si sanatate!

      Ștergere