sâmbătă, 15 octombrie 2011

Turnul Eiffel

Povestind cu prietenele mele despre români si succesele lor internationale, a fost adus în discutie si faptul ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie inventata în România de inginerul Gheorghe Panculescu. Eu auzeam pentru prima data aceasta si parca nu-mi venea a crede ca informatia nu rasuna-n lumea-ntreaga; chiar ne propusesem sa verificam în internet, daca exista date oficiale în legatura cu acest colosal "mic amanunt", dar... timpul nostru în Paris a fost altfel folosit, pentru PC nu am avut nici macar o secunda! (dar nu a fost rau de loc!)
Iata ca astazi am primit un e-mail (multumesc mult!) de la Steliana - prietena mea virtuala, care contine exact aceste informatii.
"Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.
In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.
In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.
Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri
avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.
Cunoscut in Franta, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit episod. A fost special in Franta pentru a studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii. Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat 1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut. Doar la insistentele profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului Panculescu. Resita -repere de ordin geografic, administrativ si istoric = oras situat in depresiunea Resita , pe malurile raului Barzava. *Istoric: vechi traditii industriale (sec. XVIII - primele furnale si prima locomotiva cu aburi); Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita ."
Am vizitat de trei ori impresionantul turn, dar daca nu am stiut ce sa caut... nu am vazut stampila care cica "exista pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel: Made in Resita - România" M-as bucura daca cineva ne-ar arata o fotografie a acestei sigle.
(Fotografiile pe care le prezint aici, sunt facute de mine în anii precedenti)



Fotografiile care însotesc acest articol îmi apartin, le-am facut cu diverse ocazii, când am fost la Paris.

16 comentarii:

  1. Ştiam de Reşiţa. Am tot căutat prin arhiva mea să văd dacă găsesc ceva, dar n-am avut noroc.
    Dar tot am găsit câteva ilustrate mai vechi, pe care le voi pune în seara aceasta pe blog.
    Îţi mulţumesc şi pentru plimbare, şi pentru inspiraţie!

    RăspundețiȘtergere
  2. nici eu nu am stiu ce sa caut...auzisem de Resita si de inginerul roman dar am crezut ca este doar o legenda...
    o seara linistita iti doresc >:D<

    RăspundețiȘtergere
  3. eu nu stiam! e bine de stiut! superb Parisul:) seara faina.

    RăspundețiȘtergere
  4. Grinzi, subgrinzi, lonjeroane, traverse, contravântuiri, toate din fier pudlat.Aceste elemente de construcţie, îmbinate meşteşugit, constituie o "dantelărie" nu numai inginerească ci şi estetică la care a contribuit şi o "minte sănătoasă" românească ce a născocit structuri de rezistenţă, inedite la acea vreme, concretizate într-un "corp sănătos" din oţel de Reşiţa şi....longeviv : Turnul Eiffel, emblema Oraşului-Lumină! Să reziste cu bine vremii şi....vremurilor!

    RăspundețiȘtergere
  5. Max,
    fabrica la care lucrez are o filiala la Resita, deci stiu ca Uzina are renume, nu doar în România. Despre colaborarea inginerului român cu Eiffel nu am stiut... Simt o oarecare mândrie, si ma bucur sa fie asa! dar pâna nu vad stampilele, nu cred ;)
    Noapte buna Max!

    RăspundețiȘtergere
  6. Pandhora,
    tare m-as bucura sa fie adevarat! 90% cred :))
    Te pup. Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  7. Geanina,
    nu înteleg cum se pot tine secret astfel de informatii! Oare regimul comunist a interzis propagarea acestei senzationale stiri, timp de un secol?!
    Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  8. Marco Polo,
    frumoasa definitia ta! faina combinatie de cuvinte si expresii ai gasit!
    Sa ai un weekend minunat în continuare!

    RăspundețiȘtergere
  9. Mi-a placut ce-am citit sau mai bine zis ce-am aflat...dar oare e adevarat?! Parisul e o dorinta de-a mea iar daca ajung fix dupa stampile ma uit :))

    RăspundețiȘtergere
  10. Este cat se poate de adevarat ca multe din piesele asamblate purtau numele fabricii din Resita.
    Chiar ti-am trimis Carmen draga un articol ce confirma acest fapt.
    O zi, o saptamana minunata!

    RăspundețiȘtergere
  11. Federova,
    ma bucur sa te salut, la prima ta aparitie aici, pe pagina mea!
    Adevarul este ca stirea - nu se poate sa nu bucure inima oricarui român!

    RăspundețiȘtergere
  12. Steliana,
    eu sunt "Toma necredinciosul" vreau sa vad stampila :)
    Steliana draga, daca citeai mai atent postarea mea, observai ca am scris:" Iata ca astazi am primit un e-mail (multumesc mult!) de la Steliana - prietena mea virtuala, care contine exact aceste informatii."
    Te pup. Sa ai o duminica minunata!

    RăspundețiȘtergere
  13. Vrreau sa vad si eu stampila aia, ca legende legate de Eiffel is multe.
    Ce frumos e Parisul. Esti norocoasa :).

    RăspundețiȘtergere
  14. Oana,
    asa gândesc si eu... Nu cred pâna când nu vad o dovada.
    Te pup. Duminica minunata!

    RăspundețiȘtergere
  15. Era sa pierd niste informatii importante; ma intereseaza (putina) istorie a tehnicii romanesti.

    Daurel

    RăspundețiȘtergere
  16. De inginerul roman si turnul Eiffel stiam. Partea aia cu otelul de la Resita o mai auzisem, insa nu am avut pana acum nici o confirmare. Am gasit aici o dezbatere a aceleiasi teme. Concluzia care s-ar trage ar fi ca otelul folosit la constructia turnului Eiffel a fost facut la fabricile Mr. Dupont and Mr. Fould, fierarii localizate in Pompey, Franta. Dar parca as merge si eu pana la Paris sa ma conving :D Te pup.

    RăspundețiȘtergere