sâmbătă, 26 octombrie 2013

Cel mai scump condiment din lume

Cunoasteti proverbul românesc "Ce știe taranul ce este șofranul!"?
Cu siguranta stim toti ce este șofranul, dar câti dintre noi am vazut cum arata planta?! ☺ Seamana foarte bine cu brândusa de toamna, careia impropriu i se spune crocos, însa crocosul adevarat este doar acela din care se extrage șofranul.

Prețul unui kilogram este de 30 000 - 40 000 Euro! Valoarea deosebita se datoreaza faptului că pentru 1 kg de condiment trebuie recoltate între 130 000 si 250 000 de flori de Crocus din care se rețin numai stigmatele (partea superioară a pistilului ce este divizata in 3). Acestea trebuiesc uscate pâna când pierd 4/5 din umiditatea lor. În plus, cultura de crocus este manuala si nu suportǎ mecanizare decât în mică parte (lucrǎrile solului).
Șofran, condimentul numit și "aurul roșu" este considerat un simbol al luminii, folosit din cele mai vechi timpuri ca plantǎ tinctorialǎ ce ofera culoarea "galben soare".

Fragmente mici de șofran s-au găsit și în mumiile egiptene. Cleopatra îl folosea în preparatele sale cosmetice. Șofranul era un articol valoros cu secole înainte și în Persia. Fenicienii dedicau prăjituri cu șofran zeitei Astarte.
Șofranul se utilizează la condimentarea supelor de pește și a felurilor pe bază de orez, conferindu-le în același timp gust dar si culoare foarte plăcută. Sosurile și pâinea au deasemenea un gust mai plăcut atunci când se adauga șofran. În Franța este indispenabil pentru bouillabaisse, în Italia pentru risotto, în Spania pentru paella. Arabii sunt cei mai mari consumatori de șofran - îl folosesc la aromatizarea mâncarurilor din miel, oaie, pui si orez.
Condimentul întărește inima și ajută împotriva anemiei și a problemelor cauzate de suprasolicitarea organismului. În homeopatie, este utilizat pentru relaxare și împotriva depresiei. Șofranul se află în compoziția mai multor medicamente naturiste, fortificând uterul și ameliorând durerile provocate de menstruație.
 Șofranul a fost si este cel mai scump condiment din lume. Este cultivat în Franța (cea mai bunǎ calitate), Grecia, Italia, Maroc, Cașmir, Iran (cel mai mare producǎtor), China și Spania - care este cel mai mare exportator si deține 70% din piața mondială.


UPDATE / 26.10.13, 18:00 Mi-am amintit ca fiica mea, când s-a întors din saptamâna de vacanta petrecuta în Turcia, mi-a adus cadou un set de condimente. Am si un saculet cu șofran indian ☺

Pentru rubrica Happy Weekend - tabel de înscriere la BlindLove (Elly)

19 comentarii:

  1. Ce frumoasă este floarea, ştiam că e albastră (văd eu bine oare?), dar nu aveam o imagine clară a ei. Ei, dacă nu erai tu...rămâneam neştiutoare:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Este intr-adevar unul din cele mai scumpe condimente, dar si foarte gustos.
    Floarea este deosebita.
    Fruimoase sunt fotografiile!!

    Happy WE!!

    RăspundețiȘtergere
  3. ca intotdeauna aici la tine gasesc o multime de informatii,aflu lucruri noi....
    nu stiam cum arata floarea,e tare frumoasa si chiar seamna cu o brandusa,nu stiam ca are si efecte terapeutice...
    esti o comoara de informatii :)
    te pupacesc draga mea draga,un w-end plin de culore iti doresc! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Noi nu concepem garnitura de orez fara sofran, iar paella noastra din orez cu pui este un succes!
    Acum ca am fost in Spania am venit cu rezerve, acolo este mai ieftina! :))
    pup Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  5. Uimitor cat de mult seamana floarea cu cea de branduse :)
    Eu stiam doar despre el ca si condiment insa nu am folosit niciodata, de fapt nici macar nu am vazut sofran in realitate. Cred ca am aflat despre el inca din povestile celor 1001 de nopti fara insa a sti nimic decat numele si ca da o frumoasa coloratie galbena :)
    Multumesc mult pentru informatii, draga Carmen. Le-am citit cu foarte mare interes.
    Sa ai o noapte linistita si o duminica cat mai frumoasa! Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  6. O sară bună după miezul nopții îți doresc. Am ajuns târziu pe ulița ta. Lumea s-a culcat deja, doar eu mai orbecăi la tastatură. Dacă mă gândesc bine și week-end-ul a trecut. Azi e prima zi din săptămână.
    Să ai o duminică liniștită și faină.

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu stiam cum arata floricica! Dar acum stiu...:)
    Insa iti marturisesc ca eu nu l-am folosit niciodata. Nici la risotto..:(
    Nu-mi place gustul.
    pop, Carmen si sa ai zi faina!

    RăspundețiȘtergere
  8. Stiam de sofran pretul unui kilogram de sofran echivaleaza cu circa un kilogram de aur (sau ceva de genul), problema e ca nu prea il gasesc nici in hipermarketuri, pentru ca da o culoare super galbena la orez, si pui doar un singur varf.

    RăspundețiȘtergere
  9. Culoarea preparatelor o obții mult mai ieftin, cu ouă ”de țară”. Gustul... sunt destule alte condimente. Ce sa faci, daca e asa de scump !
    Duminică plăcută, Carmen dragă !

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu ştiam doarcă este condiment şi zicala "galben ca şofranul". Habar nu aveam cum arată floarea şi nici prin cap nu mi-ar fi trecut că ar semăna cu brânduşa. De asemenea, nu ştiam că este cel mai scump condiment.
    Concluzia? Mulţumim, draga mea!
    Şi o duminică minunată!

    RăspundețiȘtergere
  11. Se pare ca se cultiva si in Romania in zonele cu mult soare; zicala o stiam ca o rautate intre provincii /regiuni: "ce stie mocanul..."

    RăspundețiȘtergere
  12. wow! nu ştiam nimic din ce ne-ai povestit! mulţumesc.
    Duminică frumoasă, draga mea, îmbrăţişări..

    RăspundețiȘtergere
  13. Multe si valoroase informatii ! Culoarea galben portocalie se datoreaza unui ester . Am invatat la chimie!:)
    O duminica minunata!

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu prea am folosit sofranul in bucatarie, insa floare n-am vazut niciodata. Uimitor de mult seamana cu o brandusa.
    Multumesc pentru informatie, draga mea.
    Sa ai un weekend minunat!

    RăspundețiȘtergere
  15. Cred ca numele crocus vine de la denumirea latina la brandusa. Nu stiam ca seamana cu sofranul.

    RăspundețiȘtergere
  16. Nu știam și nici nu cred că am gustat... Sper să-mi pot spune părerea despre el cât mai curând!:))
    Happy WW!

    RăspundețiȘtergere
  17. Frumos articol ,am mai aflat cate ceva!
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  18. foarte frumoasa floarea, e prima data cand o vad...ador sofranul

    RăspundețiȘtergere
  19. eu chiar folosesc, numai ca un timp nu am stiut ca se pune inainte in putina apa :)

    RăspundețiȘtergere