duminică, 21 august 2011

Vacanta de vara (4)

(urmare la Vacanta de vara 1, Vacanta de vara 2 si Vacanta de vara 3)
Localitatile de pe malul de est al lacului Garda sunt legate între ele prin soseaua Gardesana orientale si la prima vedere par toate la fel, însa fiecare în parte are un farmec deosebit.
Cladirile noi au pastrat nota cetatilor medievale, continuând si parca prelungind vechile castele nobiliare ale dinastiei della Scala, ce s-a impuns ca simbol ale acestei regiuni.
Plimbarile pe stradutele înguste si romantice confera un refugiu ideal în orele cu soare arzator.
Rar vezi balcon sau fereastra fara flori la pervaz. Curtile - acolo unde exista, sunt înguste si protejate împotriva soarelui de peretii înalti ai caselor vecine. Palmieri, chiparosi, smochini, kiwi sau ficusi mai frumosi ca aici, vezi rar! Oleandrii sunt ca... buruienile, cresc si înfloresc superb, fara ca cineva sa le aiba de grija. În culori de rosu aprins, roz sau alb, florile lor parfumeaza suav aerul.

În orasul vechi, pe strazile Lazisei, accesul autovehiculelor este interzis si în afara de masina politiei locale, nu am întâlnit decât turisti visatori sau localnici grabiti.
Biserica San Nicolò este bijuteria portului. Ridicata în secolul 12, purtând numele protectorului marinarilor si pescarilor, biserica pastreaza înca urmele frescelor originale, celebre fiind "Madonna alaptând", "Sf. Nicolae" si "Maria din popor".

Piazza Vittorio deschisa în jurul portul este închisa-n arc de casele unite prin arcade ce duc spre stradute umbroase si racoroase.
Zidurile burgului si turnul principal, supravegheaza orasul înca din secolul 9. Din pacate, la fel ca majoritatea castelelor din Italia, si acesta se afla în proprietate privata, asa încât ne-am bucurat sa-l privim din exterior. În imediata învecinare, în restaurantul Al Castello am servit cel mai gustos pastrav la gratar siiiii... surpriza, am descoperit ca una din chelnarite este românca. Madalina se trage din Constanta, ne-am fotografiat si schimbat numerele de telefon.

La doar un sfert de ora cu masina, este localitatea Bardolino, care a dat numele vestitului vin rosu al regiunii. Cunoscut si pentru vinul rosé, numit Chiaretto, orasul detine si unul din principalele puncte de prelucrare a maslinelor, renumit în întreaga Italie. Am vizitat Muzeul uleiului de masline si am descoperit informatii deosebit de inetesante în legatura cu uleiul extra virgin si efectul miraculos pe care-l are nu doar în gastronomie, ci si în industria farmaceutica si cosmetica!

În curtea restaurantului nostru preferat, denumit simplu Ristorante, am vazut pentru prima data un pom kaki.

Aici ne-am rasfatat cu pizze aromate, împodobite cu cele mai delicioase ingrediente, care au confirmat pe deplin titlul de campioni mondiali la pizza, detinut pe anul 2011 si afisat cu mândrie la vedere. De neuitat ramâne însa portia de scoici în sos de vin alb si mujdei de usturoi! Si tot de neuitat ramâne si îndrazneata vrabiuta, care a servit cu mine pâinica, cot la... aripa ;))

Urmatoarea localitate spre nordul lacului este Garda, recunoscuta pentru portiunea cea mai frumoasa a promenadei si cochetul port în care "Palazzo dei Capitani" vegheaza înca din vremurile venetiene. Soseaua duce mai departe spre Brezone si întro zi de vineri ne-am aflat în suburbia Castelletto unde exista o superba biserica romana si o mănăstire cu grota - aparţinând Ordonanţei Micile Surori ale Sfintei Familii (Piccole Suore della Sacra Famiglia), ce se ofera turistilor spre vizitare. Din pacate, biserica este deschisa doar duminica si grota martea si joia. Duminica urmatoare ne-am mai deplasat o data 20 kilometri din Lazise - sacrificând o zi de plaja, spre a vizita biserica. Grota a ramas pentru... o marti din concediul urmator :(

În Malcesine, anul acesta am facut popas doar pentru a urca în telecabina ce ne-a dus în 10 minute, de la altitudinea de 60 metri, pe vârful Tratto Spino (Monte Baldo) la 1760 metri, iar în Torbole - ultima localitate de-a lungul soselei care paraseste spre nord Lacul Garda, ne-am rezervat întreaga dimineata a ultimei zile de concediu.
(în seria "Vacanta de vara" vor mai urma ultimile doua episoade"Muntele Baldo" si "Plimbare prin Verona")
PS: Ceea ce le lipseste italienilor în aceasta zona, este precizia aprecierii distantelor :)) Aici, daca te ghidezi dupa indicatoarele amplasate pe sosea, la fiecare 1 kilometru, pe o lungime de 5 sau mai multi kilometrii, vei întâlni un panou ce te asigura ca mai sunt doar 500 metri pâna la obiectivul anuntat! Având timp berechet - ca doar eram în concediu, am luat-o ca pe-o gluma. Recunosc însa ca este suparator si foarte derutant! Ni s-a întâmplat cu Centrul funicularului spre Muntele Baldo (si parcarea acesteia), cu marketul Lidel si CascadaVarone, din Riva del Garda (pe care, în cele din urma am renuntat sa o mai cautam!)

22 de comentarii:

1. Ai avut un concediu frumos şi mă bucur că ne povesteşti şi nouă excursia prin Italia cea plină de soare. Mulţumesc, Carmen, să aio duminică plăcută.
    Te aştept pe blogul cu lecturi, pentru ceva bun !

2. Am retrăit prin povestire și imagini încă o dată excursia din Italia. Foarte frumoase imaginile! Și mie mi-a plăcut mult Italia! O duminică de vis! :)

3. După cât de frumos povesteşti, cred că ar fi invidioşi şi ăie de pe la firmele de turism că n-au pe cineva ca tine... :))

4. @Zina
    multumesc mult draga mea! multumesc la fel!
    vin, sigur ca vin, cu multa placere!

5. @Sara
    anul acesta nu am fost doar pâna in Lazise, în sud. Pacat! poate intr-un alt concediu am sa vizitez si Pesciera del Garda.
    Multumesc mult, si tie deasemenea!

6. @Max Peter
    multumesc, ma bucur ca ti-au placut povestile mele!
    PS: ai baut astazi doua cafelute, sa o recuperezi si pe cea de ieri? :))
    O duminica faina!

7. ce plimbare...ce plimbare minunata...si nici nu am obosit :)
    cum bine spune Max...povestesti atat de frumos inacat m-as teleporta acolo daca ar fi posibil :)
    incantatoare locuri...pur si simplu incantatoare...
    se simte ca acolo viata curge in alt ritm...mai putin alert...timp pentru a degusta un pahar cu vin...si nu numai :)
    o zi faina iti doresc cu tot dragul...inca e vara :)
    pupici...

8. Povestirea ta face ca locurile să fie și mai frumoase...
    Grozave fotografii!
    Mă bucur că ne iei cu tine!
    O duminică de neuitat!
    Pupici!

9. buna ziua, sunteti de acord cu schimb de link cu blogul meu www.cutremurat.org ?
    EU v-am adaugat in blogroll. Multumesc si o zi frumoasa.

10. duminica placuta Carmen :)
    multumesc pentru plimbare...am reusit si noi sa le vedem cu ajutorul povestirii tale ...

11. multumesc mult, Carmen. imi plac povestile adevarate si daca mai sunt si cu poze... multa sanatate si fericire!

12. @pandhora
    zona Gardasee este de basm, îti spun pe cuvânt! daca "timpul liber" ar fi mai luuuuuug...m-as duce la fiecare sfârsit de saptamâna, ca de la noi sunt doar 5-6 ore cu masina.
    Multumesc ca m-ai însotit cu-atâta drag! 1000 de pupici :)
    Oh... ziua de astazi a fost atât de fierbinte, aerul parca nu s-a miscat de loc, si noi a trebuit sa facem în sfârsit declatratia de venit pentru 2010 - ca am primit somatie (ar fi trebuit depusa pana la 1 iunie!)!!!! Uf! am rezolvat-o si pe asta acum :)
    Iti doresc o seara minunata! eu încerc acum sa ma relaxez la TV si PC ;) Îmbratisari

13. @Vera
    nu am fost departe de tine ;) Îti multumesc ca m-ai însotit! multumesc si pentru fapul ca gasesti întotdeauna câteva cuvinte dulci pentru mine!
    O seara faina si un start optimal în saptâmâna ce urmeaza! pupici :-*

14. @cutremurat
    din principiu, nu fac schimb de link, decât cu cei cu care am ceva comun...si nu la cerere, ci din dorinta naefortata, de a citi ceva frumos. Am sa mai trec pe la tine sa verific daca exista vre-o afinitate între noi, pentru ca acum, din ultimile tale postari nu mi-am putut face o parere. Te rog sa nu te superi...
    O seara placuta îti doresc!

15. @rokssana
    nimic nu ma bucura mai mult decât sa stiu ca prietenii mei dragi m-au însotit - virtual! si tu faci parte din grupul de bloggeri cei mai dragi mie.
    O seara minunata si tie Rokssana draga!

16. @RobertN
    sper ca la tine totul este bine! îti doresc din suflet numai bucurii!
    O seara placuta!

17. Tu chiar povestesti frumos! M-am simtit ca si cum m-as fi plimbat odata cu tine...

18. @lunapatrata
    nu poti scrie rau despre locuri de basm ;) Multumesc ca m-ai însotit!
    O seara minunata!

19. am savurat si eu o pizza impreuna cu tine :)

20. @Sophie
    buna alegere! mai buna ca la italieni, nu e nicaieri! ;)

21. Woooww, m-am indragostit deja de copacul din primul rand de imagini. Nu stiu ce este dar e superb. Si chiar nu stiam cum arata un copac kaki. Fructul este delicios, asta o stiam deja. Si chiar sunt curioasa cat este de buna adevarata pizza italiana. Ce chef de duca mi-ai facut...

22. Angi,
    în prima fotografie este un soi de palmier. Superb, cu frumzele proaspete, de-un verde ireal!
    Fructele verzi de kaki, nu seamana deloc cu cele cerate, oranj. Seamana mai mult cu merele... Natura este surprinzatoare, câte minuni a creeat!