duminică, 8 ianuarie 2012

Jurnal de vacanța - Crăciun la Sibiu (3)

(continuare la: Jurnal de vacanta - Crăciun la Sibiu (2) Jurnal de vacanta - Crăciun la Sibiu (1), Amintiri de vacanta - Sibiu)

Stiati ca... Muzeul Brukenthal din Sibiu, este cea mai veche instituţie de acest fel de pe teritoriul României? Muzeul este situat în palatul construit de Samuel von Brukenthal, între anii 1777-1787, în stilul Barocului Târziu, după modelul palatelor vieneze. Colecţiile sale private au fost deschise publicului după 1817. "Baronul Samuel von Brukenthal (1721-1803) a fost singurul exponent al comunităţii săseşti transilvănene căruia i s-au atribuit importante funcţii publice în cadrul statului austriac condus de împărăteasa Maria Theresa (1717 – 1780), cea dintâi funcţie ocupată fiind aceea de cancelar aulic al Transilvaniei.
Perioada petrecută la Viena în această calitate coincide cu perioada constituirii colecţiei sale de pictură, menţionată în 1773 în Almanach de Vienne drept una dintre cele mai valoroase colecţii particulare ce putea fi admirată în mediul cultural vienez al vremii.
Colecţiile iniţiale ale baronului von Brukenthal (constând din pinacotecă, cabinet de stampe, bibliotecă şi o colecţie numismatică) au luat naştere cu precădere în intervalul de timp dintre anii 1759 şi 1774. Se cunosc puţine informaţii privind modul lor de constituire, primele înregistrări referitoare la achiziţii de tablouri în documentele familiei Brukenthal apărând în 1770, dată la care nucleul pinacotecii trebuie să fi fost deja format."
De Muzeul Brukenthal se leagă şi unul din cele mai celebre şi misterioase cazuri de furt petrecute în perioada comunismului în România, rămas până astăzi nerezolvat, un eşec pentru autorităţile acelor vremuri, după patru ani de anchete fără rezultat. Opt tablouri, evaluate la peste 25 de milioane de dolari la acea vreme, au fost furate în noaptea de 26 mai 1968 şi scoase imediat din ţară. Patru dintre aceste tablouri au fost găsite în Statele Unite şi repatriate în 1998.

LinkBineînteles ca am tinut neaparat sa-i arat sotului meu aceasta bijuterie cu care sibienii se mândresc. Sectia "Arta româneasca" cuprinde peste 200 de tablouri si ofera o colectie uimitoare din creaţia maeştrilor Aman, Grigorescu, Andreescu, Luchian, Petraşcu, Pallady, Tonitza, Ciucurencu, Ţuculescu, etc. precum si o vasta colectie de lucari semnate de pictori transilvăneni.
Expozitia de arta europeana se întinde pe mai multe etaje. La etajul I, saloanele de receptie cu impresionante piese de mobilier, arta medievala, scoala germana si austriaca si colectia de covoare anatoliene. La etajul II, colecţia de pictură flamandă şi olandeză, însumează peste 400 lucrări, care însa necesita o grabnica restaurare/reconditionare, operele fiind în cea mai mare parte înnegrite de timp, cu greu se mai pot identifica detaliile minunatelor lucrari! Impresionante sunt tablourile semnate de van Dyck, Rubens, GonzalesCoques (celebra este seria ce prezinta cele cinci simturi) şi Brugghen. Pictura italiana este deasemenea reprezentata printr-o vasta colectie. Însa highlight-ul muzeului Brukenthal îl reprezinta Sala capodoperelor, o sala speciala, întunecata, în care cele 23 minunate tablouri sunt luminate întro maniera interesanta si nemaiîntâlnita. Nemaîntâlnita este si taxa pe care muzeul o impune pentru fotografiere (amatori: 120 lei/oră - fără blitz şi trepied; profesionişti: 1200 lei/oră). Aici puteti admira cele mai valoroase lucrari ale pinacotecii Bruckenthal; eu nu am fotografiat decât la parterul muzeului, în cabinetul de stampe, litografii si grafică transilvăneană, în salonul ce prezinta copii în ghips după sculpturi celebre si în expozitia temporara de pictura (Nicolae Catavei), unde fotografierea este libera.

Cele sapte zile de vacanta au trecut... cât ai bate din palme :(
Au fost însa sapte zile pline si deosebit de frumoase! Am petrecut clipe placute cu familia, am vizitat prieteteni, ne-am plimbat prin minunatul oras de pe malul Cibinului si ne-am alinat dorul pâna la vara, când ne vom reîntoarce...

9 comentarii:

  1. Acum ca te-am citit, trebuie absolut sa merg la Sibiu!

    RăspundețiȘtergere
  2. inca unul din motivele pentru care imi doresc sa vad Sibiul :)
    pup Carmen...o saptamana usoara iti doresc si o noapte buna >:D< >:D<

    RăspundețiȘtergere
  3. Am auzit de renumele muzeului Brukenthal ,dar nu am avut ocazia sa-l vizitez ,prin intermediul acestei postari am posibilitatea sa admir o parte din inegalabilele opere de arta.
    Multumesc Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  4. Sibiul este o perla si nu mi se pare prea mult daca reusim sa il vizitam macar odata pe an. Abia astept sa ma reintalnesc cu minunatul centru vechi, medieval si curat, foarte civilizat si plin de atractii. O saptamana frumoasa draga mea Carmen! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Mulţumesc pentru "călătorie", Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  6. Frumoasa rememorarea Bruckenthalului! Cel mai mult m-a impresionat sa-i revad dupa atatia ani pe Mircea si pe nenea Bebe; mi s-au umezit ochii de-aducerile aminte...

    RăspundețiȘtergere
  7. Împărăteasa Maria Theresia şi Samuel Brukenthal au trăit în plin "Secolul luminilor".Absolutismul iluminat şi pasiunea pentru artă a ilustrului colecţionar ne..."iluminează" şi pe noi, după 250 de ani.
    "Veniţi de luaţi "LUMINĂ!"
    Mulţumim pentru frumoasa prezentare atât a aspectelor din Muzeu cât şi a scenelor dragi de familie!
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  8. Va multumesc pentru minunatele mesaje pe care mi le-ati lasat!
    Va doresc un start bun în saptamâna ce tocmai a început!

    RăspundețiȘtergere
  9. Imi pare bine ca ati petrecut clipe minunate ACASA!

    RăspundețiȘtergere