vineri, 9 mai 2025

Timpul nu mai are rabdare, tinerii nu mai pot astepta

Trăim într-o lume în care schimbarea e continuă și rapidă. Tehnologia avansează, profesiile se transformă, iar realitatea de dincolo de școală se mișcă într-un ritm pe care educația tradițională cu greu îl mai poate urma. În acest context, tinerii privesc spre viitor cu entuziasm, cu întrebări și idei, dar și cu speranța că școala va deveni un sprijin real, nu o piedică.
L-am parafrazat pe Marin Preda tocmai pentru a surprinde această stare de fapt, pentru că timpul chiar nu mai are răbdare. Trăim o criză tăcută, dar profundă, în care școala rămâne în urmă, iar tinerii nu mai pot aștepta. Viitorul lor se întâmplă acum, iar educația antreprenorială nu ar trebui introdusă azi, nici mâine. Ar fi trebuit introdusă ieri!
În fiecare toamnă, milioane de elevi români se așază cuminți în bănci, deschid manuale groase și încep să învețe. Învață formule, definiții, teorii. Își notează, subliniază, memorează. Dar, undeva, între lecția de trigonometrie și comentariul literar, se pierde ceva esențial: curajul de a gândi diferit. De a pune întrebări. De a crea. De a greși și de a învăța din greșeli.
Educația antreprenorială nu este despre bani sau afaceri. Este despre mentalitate. Despre a învăța să vezi oportunități acolo unde alții văd probleme. Despre a transforma idei în realitate. Și mai ales, despre a înțelege că eșecul nu este un capăt de drum, ci o etapă firească în procesul de învățare. În Finlanda, elevii de 14 ani dezvoltă proiecte care rezolvă probleme reale din comunitățile lor. Nu pentru o notă, ci pentru că sunt încurajați să creadă că ideile lor contează. Într-o școală din Espoo, un grup de elevi a creat o aplicație care ajută persoanele în vârstă să-și rezerve locuri în autobuzele locale sau în transportul public la cerere. Proiectul a început în cadrul orelor de Tehnologia Informației și Comunicațiilor, a continuat la limba finlandeză, unde elevii au redactat prezentarea aplicației și s-a finalizat la educație civică, când au discutat despre impactul social al soluției lor. Aceasta este esența unei abordări moderne numite „integrare transversală în curriculumul național”. Ce înseamnă asta mai exact? În loc ca antreprenoriatul să fie o materie separată, predată o dată pe săptămână, acesta este prezent în mai multe discipline, în mod coordonat. Elevii învață concepte antreprenoriale în matematică (prin bugete și calcule financiare), în limba finlandeză (prin redactarea de planuri de afaceri sau prezentări persuasive), în Tehnologia Informației și Comunicațiilor (prin dezvoltarea de aplicații sau site-uri) și în educație civică (prin proiecte cu impact social). Astfel, învățarea devine interdisciplinară, aplicată și relevantă.

Țările nordice, precum Finlanda, Estonia și Norvegia, sunt exemple clare că această abordare funcționează. În Estonia, educația antreprenorială este deja obligatorie în liceu. Elevii sunt încurajați să-și transforme pasiunile în proiecte reale, să colaboreze cu startup-uri și să învețe din experiență directă. În Norvegia, antreprenorii locali intră în clase și lucrează cot la cot cu elevii. Nu le predau teorii, ci le împărtășesc povești reale – despre succes, dar și despre eșec. Le oferă încredere și direcție.
Pentru că antreprenoriatul nu se învață doar din cărți. El se formează în interiorul fiecărui tânăr, prin dezvoltarea unor laturi umane esențiale. În primul rând, este nevoie de curaj – curajul de a încerca, de a greși, de a merge mai departe. Apoi, de creativitate aplicată, acea capacitate de a găsi soluții acolo unde alții văd doar obstacole. Un antreprenor are nevoie și de empatie, pentru a înțelege nevoile reale ale oamenilor și de inteligență emoțională, pentru a construi relații sănătoase și echipe solide.
Fără reziliență, orice eșec poate părea final. Educația ar trebui să-i învețe pe tineri să se ridice după căderi, să-și regăsească motivația și să continue să încerce. La fel de importantă este gândirea critică, abilitatea de a analiza, de a lua decizii și de a evalua riscuri. Iar fără autonomie și responsabilitate, inițiativa rămâne doar o intenție. Antreprenorii nu așteaptă să li se spună ce să facă – ei acționează. Și nu în ultimul rând, comunicarea și colaborarea sunt vitale. Nimeni nu reușește singur.
În România, apar tot mai multe inițiative care susțin aceste valori. Tribul Antreprenorilor este o comunitate de antreprenori promițătoare, care oferă sprijin, mentorat și acces la resurse reale pentru tinerii interesați de antreprenoriat. Platforma lor de networking digital, „Skool”, este un spațiu în care adolescenții pot interacționa direct cu antreprenori, pot învăța din experiențele lor și pot primi feedback autentic pentru ideile lor. Mai mult, Tribul adolescenților oferă acces gratuit la resurse educaționale, evenimente și sesiuni de mentorat, contribuind la formarea unei generații care nu doar visează, ci și acționează.


Poate că a venit momentul ca tinerii să-și ceară dreptul la o educație care îi pregătește pentru viață, nu doar pentru examene. Așa cum elevii din întreaga lume au inițiat mișcarea „Fridays for Future”, poate că și în România ar putea apărea o mișcare a elevilor care cer introducerea educației antreprenoriale integrate transversal în curriculumul național. O mișcare care să spună clar: „Vrem să învățăm cum să construim, nu doar cum să reproducem.
România are nevoie de o astfel de revoluție. Nu una zgomotoasă, ci una care începe cu profesori curajoși, cu directori deschiși la nou și cu elevi care sunt încurajați să pună întrebări. O revoluție care transformă școala dintr-un loc al conformismului într-un spațiu al creativității.
Educația antreprenorială nu trebuie să fie o materie în plus, ci o filosofie de predare. O abordare care le spune elevilor: „Ideile voastre contează. Încercați. Greșiți. Învățați. Creați.
Pentru că, la finalul zilei, nu ne dorim doar absolvenți cu diplome, ci tineri care știu să-și construiască propriul drum. Iar acel drum începe, de multe ori, cu o idee. Cu o întrebare. Cu un profesor – sau un elev – care are curajul să spună: „Hai să încercăm altfel.
---------------------------
♦ Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2025

14 comentarii:

  1. Sunt idei bune și ar fi ideal să se aplice și în Ro. Actualul ministru al educației a venit cu niște idei interesante, acceptate de majoritatea cadrelor didactice, dar... să vedem... 😊

    Îmi place cum ai structurat articolul. Succes, Carmen dragă! 🍀🌹
    Îmbrățișări și pupici de la quattro pentru trio! 😘🐾💞🌷💕🍀💗☕

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca stau sa ma gandesc bine, exact cu un an inainte sa incep eu liceul s-au desfintat cele "teoretice" in ideea ca fiecare absolvent sa aiba o meserie, un certificat de calificare. Teoria a fost buna, insa practica... of! Eu am fost la Gh.Lazar - liceu de mate-fizica si "pregatirea profesionala" a fost de lacatus! ☺ Dar habar nu aveam de nimic! era parte din programa scolara sa facem practica in fabrici de profil, dar ce, isi pierdea cineva timpul cu noi?! si nici noi nu am luat-o in serios... stiam ca vom merge la facultate, din 42 cati am fostin clasa, 40 am absolvit facultati. Insa... ca sa merg cu ideea mai departe, si la facultate am invatat totul teoretic! Ma refer la TCM, nu la alte facultati... sa nu fiu certata! Nu am invatat nimic care sa aiba legatura cu practica, cu viata reala! De aceea... vreau sa zic, ca se doarme de mult in domeniul revolutionarii sistemului educational - preuniversitar si universitar!
      Numai bine, Diana draga! Pupici de la trio pentru quattro 😘🐾💞🌷💕🍀💗☕

      Ștergere
  2. Entrepreneurial education must become a core philosophy in schools, empowering students to think critically, create boldly, and build their future with confidence—starting now, not later.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. There are so many situations in life when you ask yourself: why didn’t I learn in school how to file my taxes, or how to start a small business—maybe to supplement the income from a 40-hour-a-week job? For example, offering translation services, repairing household appliances, or creating and selling small pieces of art.
      There are so many ways to earn money, yet no one teaches you to think in that direction!

      Ștergere
  3. Foarte frumos ai scris! Felicitări!
    Am văzut că au venit cu niște propuneri pentru a schimba ceva și in învățământ. Sper să fie totul bine, într-un final.
    Te pup, Carmen. Weekend plăcut.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in toata Europa ar trebui "copiat" sistemul din scolile tarilor nordice!
      Numai bine Mihaela draga. Succes si tie. Pupici

      Ștergere
  4. Baftă la SuperBlog, Carmen, şi zile de mai frumoase!
    🤗😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ah, la SuperBlog nu am succes... Juriul nu ma place de loc!
      Ei... asat e! Bine ca nu "ne intersectam" prea des! ☺ E prima abordare si ultima!
      Pupici, Vero draga! numai bine! 🤗😘

      Ștergere
  5. Orice idee utila viitorului copiilor si tineretului este binevenita!
    Imi place mult aceasta idee: ' Încercați. Greșiți. Învățați. Creați.'
    Este esenta evolutiei.
    Bafta in continuare, draga Carmen! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, asa este Suzana draga! sunt atatea situatii in viata cand te intrebi, oare de ce nu am invatat la scoala, sa imi fac declaratia fiscala, sau sa imi deschid o firma mica, poate pentru rotunjirea veniturilor intr-un serviciu de 40 ore pe saptamana - servicii de traducere spre exemplu, sau reparatii elecrtocasnice sau producere si vanzare mici obiecte de arta... Sunt atatea modalitati de a castiga bani, dar nimeni nu te educa sa gandesti in aceasta directie!

      Ștergere
  6. This is so true. Young people need an education that prepares them for real life, not just exams. Teaching them how to think, create, and take action should be a priority, not an afterthought.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. When I was a child, I used to envy my parents for having their afternoons free, while I had tons of lessons and homework!
      Now… what can I say? I work from 8 to 6, and I still don’t have much time in the afternoons ☺☺☺

      Ștergere
  7. Ma bucur ca am putut citi aceste randuri. Sper ca si noi sa avem răbdare cu timpul. Marin Preda este unul dintre scriitorii pe care i-am detestat in liceu. Si sa vezi ce inseamna sa detesti: la bac fix Morometii mi-a picat ca subiect la proba orală, cine a absolbit până in anul 1994 cu siguranță a susținut examenul de bac la 4 materii a câte 5 probe. Sper din suflet să se fac ordine în haosul educațional. Sper să nu râmănă doar teorie și vorbăraie.
    O săptămână liniștită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu l-am iubit pe Marin Preda in liceu. "Cel mai iubit dintre pamânteni" era citti necezunrat, pe ascuns! Doamne ce fericita am fost ca mi-a fost si mie imprumutat!
      Da, trebuie sa se faca ordine in programa scolara! Trebuie introduse atatea materii necesare vietii de zi cu zi!!!
      Numai bine, Carmen draga! O saptamana cat mai placuta sa ai!

      Ștergere