duminică, 13 octombrie 2019

Filme biografice la Amazon Prime Video - Clubul cinefililor

Colette (2018) - un film american inspirat din viața scriitoarei Sidonie-Gabrielle Claudine Colette (1873-1954), jurnalista, artista de varietății si pionier feminist. Casatorita fiind cu Henry Gauthier-Villars, critic muzical si scriitor francez, renumit la sfârsitul secolului XIX - începutul secolului XX, Colette a scris la îndemnul sotului multe povești autobiografice, pe care însa le-a publica sotul ei, ca fiind creatia lui literara. Dupa divort, Colette a trebuit să lupte pentru a-i fi recunoscute drepturile de autor.
Colette a obtinut Premiul Nobel pentru Literatură în anul 1948.
În film, rolul Colettei îl joaca Keira Knightley. Este un film deosebit de interesant, cu un dialog savuros. Filmul a câstigat Hollywood Music in Media Awards, în anul lansarii.
Viata Colettei a fost intensa si toate romanele ei se bazeaza pe experiente proprii. Colette nu si-a abandonat niciodata crezul în progresul social, promovând prin arta o societate mai armonioasa.
Unul din romanele Colettei - "Les Vrilles de la vigne"/"Lujerii viței-de-vie"(1908), ocupa locul 59 în clasamentul celor mai bune 100 de carti din secolul al XX-lea ( Les 100 livres du siècle / Le Monde's 100 Books of the Century)
Impresionant este ca în cinematografie exista peste 26 de filme artistice bazate pe romane scrise de Colette! Acum câtiva ani, am vazut filmul "Chéri"(2009) cu Michelle Pfeiffer în rolul princial, mi-a placut mult si îl recomand deasemenea! Este un film ce reda viata si moravurile aristocratilor în Belle Époque din Franța.
Violette (2013) - un film frantuzesc inspirat din viata scriitoarei Violette Leduc (1907-1972). Filmul "Violette" a avut premiera pe 6 septembrie 2013 la Festivalul Internațional de Film din Toronto. Perioada zugravita în film este între anii 1943 -1964. Acest film reda foarte bine atmosfera trista, rece, deprimanta, din anii ce au urmat imediat sfârsitului celui de Al Doilea Război Mondial.
Criticii de film au scris despre "Violette": "un desen atent și empatic dar și contradictoriu, al unuei scriitoare care si-a expus aproape obsesiv viața", "un portret dens al unei femei înfometate, exaltate, impulsive". Nu este un film vesel, este un film ce ajuta extrem sa intelegem lucrarile literare ale scriitoarei Violette Leduc, bazate în cea mai mare parte pe experientele proprii.
Filmul aseaza in punct central prietenia Violetei cu scriitoarea Simone de Beauvoir, cea care o lanseaza pe Violette în lumea literara, cea care o inspira si o sustine permanent, îndemnând-o sa scrie. Prin Simone de Beauvoire, Violette îi cunoaste pe Jean-Paul Sartre, Jean Cocteau si Jean Genet - cei mai remarcabili scriitori si filozofi contemporani ei. Nuvelele Violettei sunt publicate de "Gallimard" - cel mai important grup de editură francez. Spre exemplu: "Bastrada", "Thérèse und Isabelle" si "Femeia cu vulpita" sunt lucrari de succes international.
The Libertine (2004) - este un film britanic, inspirat din viata filozofului și poetului britanic John Wilmot, al 2-lea contele de Rochester. Filmul zugraveste atmosfera curtii regale din timpul regelui Carol al II-lea al Angliei si pune în centru viata decadentă și scandaloasă a contelui Wilmot în Londra din secolul al XVII-lea, Poetul s-a stins din viata la doar 33 de ani ca urmare a unor boli venerice.
Distributia filmului este deosebita: Johnny Depp în rolul contelui John Wilmot, John Malkovich ca King Charles II, Samantha Morton în rolul Elizabeth Barry, Rosamund Pike în rolul contesei Elizabeth Wilmot, sotia poetului. Este un film greoi însa deosebit de interesant.
Licht (2017) - film cunoscut si sub titlul "Mademoiselle Paradis" - este un film coproductie germano-austriac, inspirat din viata copilului-minune Maria Theresia von Paradis (1759 -1824), numita si Resi  (diminutiv de la Theresia). Resi si-a pierdut vederea la vârsta de 3 ani, dar a avut un talent deosebit la clavecin, orga si pian. Mozart a scris pentru Resi "Concertul de pian nr. 18 în B-flat major".
Filmul zugraveste epoca roccoco si Viena anului 1777 si se refera cu precadere la perioada în care Resi s-a aflat în tratament la controversatul medic "facator de minuni" Franz Anton Mesmer (1734 - 1815), cunoscut ca fondator al teoriei pseudoștiințifice a magnetismului animal, numita ulterior "mesmerism". Ideile și conceptele sale l-au condus pe James Braid (1795 - 1860) la efectuarea studiilor științifice asupra hipnozei.
Am avut placuta surpriza de a descoperi ca acrtita din rolul principal, al Theresiei, este Maria-Victoria Dragus, o actita cu parinti români, nascuta în Germania in 1994. Este aceeasi actrita care a jucat rolul principal în filmul Bacalaureat (2016), sub regia lui Cristian Mungiu.

18 comentarii:

  1. Dintre filmele amintite aici am vazut numai Colette, si mi-a placut foarte mult - n-avea cum sa nu-mi placa, pentru ca are teme care ma atrag catre un film sau altul. Imi place mult si actrita din rolul titular.
    Celelalte filme mi-ar placea sa le vad si, poate, voi reusi sa implinesc aceasta dorinta. :)
    Multumesc pentru recomandari, Carmen draga! Duminica frumoasa!
    Imbratisari si pupici, cu drag, de la trio pentru trio! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si mie mi s a parut Keira perfecta in rol! 🤗
      M-as bucura sa gasesti filmele, sa poti sa imi comunici parerea ta.
      Te pup. Ganduri bune si imbratisari de la trio pentru trio 😘😘🐾

      Ștergere
  2. Ah, n-am vazut niciunul dintre ele, dar abia astept sa le vad, par delicioase toate! Multumim, Carmen! <3 Revin cu feedback, sa stii! :D O saptamana cat mai buna sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. abia astept sa mi dai de veste, Florina draga.
      O saptamana minunata sa ai!

      Ștergere
    2. Carmen, chiar aseara am vzut filmul Colette. Foarte frumos si interesant. Habar nu am avut de aceasta scriitoare. Multumesc ca ai adus fimul in atentia noastra! Keira joaca impecabil si este printre actritele mele preferate. Camasa ce o poarta Keira, pe scena musicalului, nu-i asa ca este romaneasca? Pare o camasa de Padureni, Hunedoara. Abia astept sa vad si restul filmelor. O seara placuta, Carmen!

      Ștergere
    3. ma bucur Florina draga!
      da, camasa... si pe mine m a dus cu gandul la o ie din imprejurimile Sibiului. Am fost foarte atenta, nu erau cusaturi ci aplicatii, de aceea am zis ca e o bluza fantezista, ce copuaza bluzele populare... Nu doar romancele au in port national ie, ci si toate tarile invecinate... S au influentat unele pe altele si acum, e greu sa dovedesti care e originala. Din pacate, ia nu a fost admisa in programul UNESCO, tocmai din aceasta cauza.
      Vizionare placuta in continuare, sper sa gasesti toate filmele. Te pup

      Ștergere
  3. Al treilea film imi este vag cunoscut - probabil am vazut trailerul, cine stie :). Mi se par interesante toate trei propunerile. Acum mai ramane sa imi fac timp la iarna si... sa le gasesc :D.
    Multumim mult pentru recomandari - asa mai aflu si eu noutati ;). Sau amanunte despre cele mai vechi :D.
    Pupici!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 😉 practic, in acest articol am facut 5 recomandari... e greu sa imi dau seama la care cele trei gilme te referi, insa, indiferent pe care l gasesti, sunt aproape sigura ca iti va placea.
      pupici. o saptamana placuta 😘🐾

      Ștergere
    2. am vrut sa zic 5 propuneri :))). dar ramasesem fixata pe al treilea poster :)) - cel cu the libertine.
      :*

      Ștergere
    3. esti o draguta 🤗😘 te pup

      Ștergere
  4. :) Timp sa avem si sa le gasim . Multumim de propunerile interesante. O saptamana bunaaa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de cand nu mai am copii in casa, cum se insereaza, cam asta e ocupatia mea: sa citesc sau sa vad filme. Deci teoretic, in fiecare seara pot sa vad un film... De aceea ma intreb, tu ce faci seara, cum de nu ai timp? 😀 Eu pe la ora 20:30/21 intrerup orice activitate casnica si dupa dus, ma ased in pat, citesc sau ma uit la un film. Filmele dureaza in medie o ora si 40 minute (ca nu sunt intrerupte de reclame) si pe la ora 23 dam stingerea generala in casa 😁 Mai ales acum, de cand ziua a devenit asa scurta, serile la tv incep si mai reoede 😜
      Te pup Ina. O saptamana minunata sa ai.

      Ștergere
  5. Mulţumesc mult, Carmen! Ieri am stat 30 de minute pe Netflix să caut un film. Voiam ceva, nu ştiam exact ce, dar sigur ceva bun. Am notat tot ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe Netflix am cam vazut tot ce a fost pe gustul meu si noutatile din ultimele luni, nu ma atrag. De aceea, am trecut pe Amazon Prime. Cine stie pentru cat timp 😉 Sunt pe switch
      Te pup Potecuta. O saptamana placuta sa ai.

      Ștergere