marți, 8 septembrie 2015

Jurnal de Vacanta de vara - Plimbare pe Dunare

Cum sa ajungi la Orsova si sa nu-ti doresti sa faci o plimbare pe Dunare mai ales atunci când soarele dogoreste si aerul în oras devine irespirabil?!  O deplasare cu salupa pe apa este pur si simplu recomfortanta!
Atunci când deasupra ta se vede doar cerul albastru si de jur împreur este doar apa, sentimentul de libertate este deosebit! În plus, vântul produs de viteza de deplasare intensifica senzatia de plutire si-ti elimina grijile si gândurile - cu sufletul curat si usor, poti sa te bucuri de frumusețea și puritatea peisajului ce te încnjoara.
Privesti stâncile vertical taiate si te întrebi, oare Dunarea chiar a luptat sa-si sape defileele sau muntii au colaborat cu Dunarea, hoatarând de comun acord sa armonizeze?! ;)

Cazanele Dunarii ofera un spectacol deosebit! Pe o lungime de 9 kilometri, Dunărea se îngustează în unele locuri până la 230 metri. Fluviul este mărginit de stânci taiate ca de fierastrau, lasând de-o parte tarmul românesc, de cealalta parte tarmul sârbesc.
Chipul lui Decebal - cea mai mare sculptură în piatră din Europa (55 m înaltime, 25 m latime), vegheaza zona cataractelor de la Cazanele Mici, acolo unde adâncimea fluviului atinge pâna la 120 de metri.
La realizarea basoreliefului au lucrat 12 sculptori-alpiniștia timp de 10 ani (1994-2004) si lucrarea a fost finantata de Iosif Constantin Drăgan.

În fața basoreliefului, pe malul sârbesc, se găsește placa memorială antică "Tabula Traiana" realizata la cererea împăratul Traian - adversarul regelui Decebal. Are 4 metri lungime și 1,75 metri înălțime si este singura ramasa, din cele zece tabule dăltuite în defileu pentru a marca marșul trupelor romane spre Dacia si victoria Imperiului Roman asupra regatului dac din anul 105.
În momentul în care barajul de la Portile de Fier a fost construit, tabula a fost ridicata cu aproximativ 30 de metri pentru a nu fi acoperita de apa.
La Peștera Veterani nu se poate ajunge decât pe apa. Grota este situată la o înălţime de aproximativ 70 de metri deasupra apei, are o lungime totală de 173 de metri şi o lăţime de 40 de metri. O legenda spune ca peştera a reprezentat un sanctuar dacic, închinat lui Zamolxis. La orele diminetii, razele soarelui patrund printr-un orificiu din peretele peşterii si cad exact pe locul altarului.
Romanii au transformat grota într-o mică fortareata de unde supravegheau navigaţia pe fluviu.
Numele pesterii vine de la generalul Friedrico Veterani, comandantul oştirilor austriece cantonate în Caransebeş, care în anul 1400 a construit aici un avanpost militar fortificat. Grota era folosită ca refugiu în cazul atacurilor turceşti si putea adăposti pâna la 250 de soldaţi.

O alta aparitie spectaculoasa între munti si Dunare este Mânãstirea Mraconia - ctitorită în anul 1523 de banul Severinului, Nicolae Gârlișteanu. A fost reconstruită de mai multe ori de-a lungul timpului si astazi functioneaza ca mânastire de maici.

O asemenea excursie poate fi încheiata la Pizzeria Luppo (Strada Crizantemelor), pe care o recomand pentru serviciile oneste, pizze gustoase si preturi fair! Alina îmi sustine cu siguranta recomandarea ;)

26 de comentarii:

1. Cred ca este una dintre cele mai frumoase zone din tara... Pacat ca nu ii este acordata atentia cuvenita. Hidrocentral Portile de fier I si II, sunt constructii de-a dreptul impresionante. Cazanele Dunarii, asa cum spui, ofera un spectacol aparte, te incarca cu energie. O zi linistita si frumoasa!^_^

1. într-adevar, este una din cele mai frumoase zone din tara, relieful este impresionant si mirosul specific Dunarii pluteste în aer... este o atmosfera speciala!
      pup. O zi minunata sa ai!

2. Dunarea e ca o mare la Orsova, eu asa am perceput-o...
    locuri de o salbatica si venerabila frumusete ne-ai descris aici...multumim de plmbarea cu salupa, cred ca a fost spectaculoasa! :)
    mi-a placut legenda, cu siguranta nu e departe de realitate :)

pup draga mea draga, buna dimineata! :)

1. într-adevar Dunarea este ca o mare!
      pup draga mea draga, multumesc pentru cuvintele tale calde!
      o zi minunata! :)

3. Frumos fotoreportajul!
    Offf...eu nu am avut noroc- cand am fost eu la Orsova, batea vantul si ploua asa ca nu am vizitat pestera, dar o sa revin sigur !
    pup

1. noi am avut parte de zile caniculare - nu ma plâng :)) vremea a tinut cu noi!
      pup. O saptamâna frumoasa sa ai!

4. Daaaa, subscriu la tot ce-ai povestit, inclusiv pizza! :) Ne era foame inca dinainte de-mbarcare, insa am hotarat sa profitam de oportunitatea de a pleca rapid cu o barca si am uitat complet de foame admirand frumusetea Dunarii la Cazane (Clisura Dunarii, um i se mai spune). Am sa amintesc si de impresionanta Pestera Ponicova, care se deschide de sub ape si care comunica la celalat capat al ei cu satul Dubova. Doua dintre galerii au fost inundate la formarea lacului. Este impresinant sa realizezi ca daca acum Dunarea ni se pare nefiresc de ingusta, in trecut trecatoarea era si mai ingusta si mai dificil de navigat. Ingustandu-se brusc, apa capata o forta si mai mare si impingea nemiloasa navele printre stancile abrupte, multe dintre ele sub apa. De aceea se pare cain amonte navigatia era foarte periculoasa si pentru unele ambarcatiuni aproape imposibila (erau ajutate de pe mal). Navigatia a devenit mai usoara dupa construirea barajelor, insa n-am auzit niciun ghid povestind despre sturionii care-au inceput sa dispara din Dunare, pentru ca ei urcau mult mai sus de Moldova Noua in migratia lor de reproducere. Foarte putini reusesc sa treaca in amonte prin ecluze. Am aflat acest lucru dintr-un documentar german care povestea despre Dunare de la izvoare pana la varsarea in mare si cum a fost afectat de amenajarile facute de om. Te pup cu drag!

1. pupam si noi si ne amintim cu drag de zilele petrecute împreuna si de frumusetile vizitate.
      Despre sturioni mentioneaza si un articolul spre care am pus link la articolul despre Barajul Portile de Fier... Nimic pe lume nu este doar cu avantaje si omul...se gândeste mai intai la propriile-i foloase.

5. Frumoase imagini ai facut. Este un traseu foarte frumos. Sper sa ajungem si noi anul viitor.
    O zi minunata sa ai!

1. este o zona minunata ce poate oferi o vacanta cu program deosebit de variat.
      Multumesc, Suzana draga! Saptamâna cât mai placuta sa ai!

6. Există și servicii neoneste acolo? :)

7. Un traseu tare frumos de vacanta, nici nu stiam ca o plimbare pe Dunare poate oferi asa multe privelisti inedite!

8. Foarte frumoase locuri! Rămâi vrăjit de frumuseţea naturii şi de măreţia Dunării, care a săpat în stâncă asemenea minunăţii. Aţi strând impresii frumoase din acest "episod" al călătoriei.
    Numai bine şi zile frumoase, dragă Carmen! :-)

1. plmbarea aceasta a dilatat clipele si a oferit amintiri pentru toata viata!
      multumim mult, Alex draga! trimitem deasemenea numai gânduri bune

9. Locuri fascinante, frumoasa documentare, ai cam tinut firul fluviului vara asta! Cand in amonte, cand in aval!

1. Aceasta mi-a si fost intentia si daca nu era aglomeratia de evenimente din-nainte de plecare, am fi facut si o excursie la izvoarele Dunari, asa ca sa putem spune ca în luna august am mers pe firul apei de la obârsie pâna la varsarea în Marea Neagra... Tja, vom recupera poate pâna în luna octombrie :)

10. Am testat si eu plimbarea pe Dunare :). Mi-a placut foarte tare. De fapt intreaga zona a Cazanelor Dunarii m-a impresionat prin peisajele deosebite. Abia astept sa ma reintorc intr-o zi. Insa pana una alta ma plimb virtual alaturi de voi.
    Saptamana faina in continuare!

1. eu am fost pentru prima data pe Dunare pâna la Chipul lui Decebal. Mi-a placut mult plimbarica, mai ales ca am fost împreuna cu foarte dragi prieteni.
      Multumesc asemenea! :)

11. Tare, tare frumos e acolo!
    Imagini superbe iar tu o zambareata :)))
    Mi ' ai făcut pofta de pizza, na! :))
    Te pup!

1. ;)) sa-ti trimit eu acum o pizza ?! ;)) Pizza genoveza... ☺
      pupici, seara faina!

12. Plimbarea pe Dunare a ramas pentru data viitoare, ma bucur ca v-ati distrat de minune!
    Manastirea, dupa indelungi priviri si asupra linkului dat, mi-am dat seama ca si eu am fotografiat-o de la departare.

noapte buna xo

1. Noi venisem în Orsova cu gândul de a vedea Cazanele si Chipul lui Decebal însa, am avut norocul sa ajungem in localitate într-o zi când "capitanii" rugau turistii pe strada sa faca o excursie cu ei pe Dunare :)

13. Desi ati mers ata de mult,nici macar un firicel de praf nu s-a ridicat in urma voastra.:)..."Dunare,Dunare/Drum fara pulbere..."
    Faine locuri ati vizitat!
    Pupici!

1. :))) buna concluzie! exact asa a fost, nici un fir de praf :)
      pup Angi draga, o zi faina!